< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
AIS Live Landsort (Öja)
7 svar hittills.

Måndag 15 Oktober 2007, 13:38 AIS Live Landsort (Öja) (Ursprungligt inlägg)


Hej!
Nu har jag fått igång en AIS mottagare (SR-162) hemma på Landsort, som jag delar med mig av. Anledningen är bl.a. av eget intresse samt för jobbet skull, jobbar som båtman här (utkiken nedlagd i början av 90-talet.

Vi har använt oss länge av bl.a. Göran Petterssons sida, men tyvärr så glappar det ofta runt Landsort, framförallt i sw- - nw-lig riktning där vi har den mesta trafiken i jobbet.

Antennen sitter bara 15-16 m.ö.h., men täcker relativt bra, jag ska försöka få upp en antenn
högre upp till våren.

F.n. har jag ID i1, men ska flytta över till en anna dator så småningom.

Hoppas alla har nytta av mitt "share", jag kör även ut det på Google map
på denna adress http://www.northernbaltic.se/ais/

Tore Jacobsson | e-post | hemsida


Tisdag 23 Oktober 2007, 16:21 AIS Live Landsort (Öja)


Hej Tore,

Alltid trevligt med fler användare som delar ut sin data! Jag ser dock ingen i1, har du kanske redan bytt ID?

"lf" finns det runt Landsort däremot?

MvH,

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Onsdag 24 Oktober 2007, 18:47 AIS Live Landsort (Öja)


Jag kan inte se i1 men däremot lt i samma område. Kan det vara det?

Hasse | hemsida


Söndag 28 Oktober 2007, 23:36 AIS Live Landsort (Öja)


Hej Tore,
Jag såg att du i fredags, 26 okt, visade fartyg vid kaj i Västerås samt i leden via Hjulsatbron mot Södertälje på din AIS-sida, med eget id (it)
Radiokonditionerena var knappast sådana att mottagaren på Öja "såg" dessa fartyg. Kul med nya idéer att få in data från fartyg som seglar i grodhavet.

Länk: www.northernbaltic.se/ais/

Bo N


Måndag 29 Oktober 2007, 17:31 AIS Live Landsort (Öja)


Hej!

Jag ändrade ID när jag såg Görans meddelande från 30 juni "Meddelande från Live AIS Stockholm". Jag ändrade samma dag på "ShipPlotter sharing-ID"-sidan också.

Jag hade som sagt ett par ftg i Västerås, och även ända bort i Leipaja och Ventspils den dagen med bra förhållanden. Jag ska försöka få up antennen på 45-50 meters höjd så fort jag får tillstånd, ska bli spännande!

Tore Jacobsson | e-post | hemsida


Torsdag 1 November 2007, 11:23 AIS Live Landsort (Öja)


Verkar vara bra täckning över Östersjön från Landsort men hur kommer det sej att man inte ser några Gotlands färjor?

Lasse B. | e-post


Torsdag 1 November 2007, 15:23 AIS Live Landsort (Öja)


Vet inte vad det är, kanske ligger de just nu i visby hamn allihopa, brukar normalt ses i sjön och när de är i närhheten av Landsort/Nynäshamn. Vi får se om de dyker upp snart...
Inte ofta man ser dem när de ligger i Visby hamn.

Jag har bytt ID igen, har sett fel på i och lilla L så klart, så nu är det rätt share hoppas jag "lt" och inte "it"

I övrigt väntar jag på svar om att få sätta upp antennen på tornet, c:a 45-50 m.ö.h.

Tore Jacobsson | e-post | hemsida


Onsdag 21 November 2007, 08:33 AIS Live Landsort (Öja)


Nu har jag flyttat antennen till gamla lotsutkiken, c:a 42 m.ö.h. Hade mål i syd på ~218 nm (Polska kusten). Har dock satt "Omit ships beyond 210 nm" nu, det blev lite för trögt i google.

Länk: www.northernbaltic.se/ais/

Tore Jacobsson | e-post


< Index - AIS Live Landsort (Öja)

Sida 1

     Till AIS-sidan