< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Min utrustning
6 svar hittills.

Lördag 7 Maj 2005, 16:47 Min utrustning (Ursprungligt inlägg)


Här är det tänkt, att användare kan skriva och berätta vad de använder för för typ av antenn (med placering), typ av mottagare, program och hur långt man normalt ser.

Jag själv har faktiskt inte kommit igång riktigt ännu. Väntar på att fler passagerarbåtar skaffar transponder i mitt område. Kan bara titta via ShipPlotters sharing. Med en större antenn kan jag nog få in fartyg i Mälaren, då jag kan höra dessa på VHF ibland.
Så fort det är klart, skall jag berätta mer.

Hasse | e-post


Lördag 7 Maj 2005, 21:32


Ohoj!
Jag använder en ca 3 meter lång VHF-antenn monterad på ett 3 meter långt rör på min 4 meter höga uthus-gavel som står ca 7 meter över havet. Antennkabel är en RG8 ca 20 meter lång. I änden av kabeln sitter en NASA AIS Engine. Med denna kombination ser jag normalt ca 30-40 NM men vid bra radiokonditioner kan det bli upp mot 70-75NM.

Nicklas Strömberg | e-post | hemsida


Lördag 7 Maj 2005, 21:39


...jag glömde ju berätta att antennen finns i Trelleborg och delas ut via sharing i Shipplotter samt på AISLIVE.
Inom kort (allt är relativt) kommer en likadan kombination att sättas upp på en hög byggnad i Malmö. När vi testade med en liten ca 1 meters antenn såg vi båtar i hela Öresund mellan Mön i söder och Skälderviken i norr, så det blir minst lika bra med en större antenn.

Nicklas Strömberg | e-post | hemsida


Söndag 8 Maj 2005, 04:08


Hej,

Jag delar ut trafiken från Göteborg. Som du ser har jag bra mottagning upp mot Göta Älv och även bra i inre hamnen och södra skärgården. Vid bra förhållanden tar jag in AIS-basen på Läsö. Sämre norrut, jag får normalt inte in färjorna vid Öckerö/Torslanda.

Jag använder ibland en NASA AIS-mottagare och ibland en Motorola GM900 kopplad till ljudkortet. Känsligheten är lite bättre på Motorolan men avkodningen stabilare på NASA-burken.

Just nu kör jag på en temporär antenn, en vanlig Allgon marinVHF-antenn i glasfiber, ca 70cm, utställd på taket. 10m över marken, ca 35 m över havet. Tyvärr ligger Guldheden och Käringberget högre så jag får lite radioskugga i vissa riktningar. Jag letar efter bättre radiolägen med internetanslutning för att placera ut någon mottagare till, typ längst upp i Guldhedshusen eller så.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Tisdag 29 November 2005, 23:35 Min utrustning


Hej!

Tänkte berätta lite om vad som används här uppe hos mig i Gävle.

Antennen är en enkel dipol monterad utanför mitt sovrumsfönster. Höjden blir väl totalt ca. 25 möh.
Radion jag avkodar AIS med är en Motorola GM360, och allt detta går mot min (trötta) server som jag kör Shipplotter på.
AIS och servern går 24/7, men pga för lite minne så delar jag tyvärr inte AIS-data för tillfället.
Efter jul blir det dock komplettering med minne och kan då dela med mig av sjöfarten från Gävlebukten med omnejd. Jag är nog tyvärr rätt ensam på den här kusten tror jag, så det behövs verkligen.

Lägger dock ut AIS-info på webben. Klicka på min länk så kommer ni dit.

Mvh Robban

Robban, Gävle | e-post | hemsida


Måndag 16 Januari 2006, 17:54 Min utrustning


Uppdatering:

Delar sedan nyår med mig från Gävle, IG är min signatur.

Mvh

Robban, Gävle | e-post | hemsida


Onsdag 25 Januari 2006, 22:21 Min utrustning


Hej!
Inte min utrustning men jag har installerat den. En vanlig marin VHF antenn 1m, 10m RG58 och en SR-162 AIS-mottagare. Placerad i Råå småbåtshamn utanför Helsingborg på ca 10-15m höjd. Ser inte så långnt men vid gynsamma förhållanden ner till Malmö och nån enstaka gång TT-line färjorna i Trelleborg.
Vi har iaf kolla på trafiken mellan Barsebäck och Höganäs som är meningen med installationen. Tyvärr delas inget ut här då det inte finns någon internetuppkoppling.

Mvh, Jocke

Jocke | e-post


< Index - Min utrustning

Sida 1

     Till AIS-sidan