< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Thru Heading, AIS- CTRX ny mjukvara?
12 svar hittills.

Lördag 24 November 2007, 17:00 Thru Heading, AIS- CTRX ny mjukvara? (Ursprungligt inlägg)


Är det någon som vet vilken mjukvaruversion som är den senaste? Jag har två AIS-CTRX med olika versioner. Pro programmet att läs av detta går att ladda ned på www.trueheading.se Var håller man sig uppdaterad för att ha senaste mjukvaran? I specifikationen för en B-AIS skulle man kunna sända nödmeddelande. Hur gör man det med en AIS-CTRX? Hur kan man mottaga navigationsmeddelanden med en AIS-CTRX?

Rikard Larsson


Lördag 22 December 2007, 00:47 Thru Heading, AIS- CTRX ny mjukvara?


Detta kan ju inte vara någon populär produkt eftersom ingen har svara på en hel månad. Rikard, byt till annat fabrikat, t.ex. Furuno klass A. Något dyrare men mer för pengarna med uppdateringsmöjlighet mm.

Roger Jansson


Lördag 22 December 2007, 12:55 Thru Heading, AIS- CTRX ny mjukvara?


Där man köpt sin transponder, måste man också kunna få uppgifter om ev. uppdateringar.

Jag kanske har fattat fel, men det är väl återförsäljaren som skall programmera in alla statiska data som MMSI-nummer mm. Är man återförsäljare, får man vända sig till tillverkare/importör ,för upplysning.

Hasse | hemsida


Lördag 22 December 2007, 13:24 Thru Heading, AIS- CTRX ny mjukvara?


Det är återförsäljaren som skall programmerar in statiska data, har Sjöfartsverket bestämt.
Fick min burk oprogrammerad och fick gå till Nautic i Gbg som tog 300 kr för det.

Lasse L | e-post


Lördag 22 December 2007, 15:26 Thru Heading, AIS- CTRX ny mjukvara?


Hej
Märkligt att ni har kunnat få transpondrar utan att de varit programerade! Det är ju ett alvarligt misstag av ÅF att levera en transponder oprogramerad då det är mycket viktig information som skall läggas in och programvaran till detta finns endast hos oss ÅF. Dessutom fungerar ej transpondern utan korrekt programering. Det skulle vara intressant och veta vem som säljer dessa oprogramerade? Några generella uppdateringsfiler finns ej för närvarande och ny programvara måste så vitt jag vet läggas in av tillverkaren, True Heading.

God Jul

Per Leward | e-post | hemsida


Lördag 22 December 2007, 18:52 Thru Heading, AIS- CTRX ny mjukvara?


Burkarna är tillverkade i Kina. Kan vara sidoimport. True Heading och alla andra som har identisk hårdvara köper via OEM leverantören i England (Software Radio Technology) som tillverkar i Kina. Parallellimport förekommer tyvärr.

Emil Larsson


Torsdag 3 Januari 2008, 02:48 Thru Heading, AIS- CTRX ny mjukvara?


Hej,

Jag skall försöka svara på en del av frågorna, men först vill jag kommentera Rogers inlägg:

> Detta kan ju inte vara någon populär produkt eftersom ingen har svara på
> en hel månad. Rikard, byt till annat fabrikat, t.ex. Furuno klass A

Ovanligt dumt svar tycker jag. Frågorna är samtliga av en typ som bör ställas till tillverkarens tekniska support, och bara för att normala användare inte kan svara på dessa frågor betyder inte det att det är något fel på produkten. CTRXen fungerar utmärkt och går även den att uppgardera i takt med att fel rättas eller funktioner tillkommer.

Så, för att ta Rikards frågor en och en;

> Är det någon som vet vilken mjukvaruversion som är den senaste?

Tyvärr sitter min CTRX i båten som är upplagd för vintern, så det kan jag inte se. True Heading kan säkert svara på det.

> Jag har två AIS-CTRX med olika versioner.

Jag har uppgraderat min från leveransversionen till den som släpptes i september (ev heter den 10.0.5.0). Vet ej om det finns någon senare. De har fixat en bugg att den ville hänga sig vid spänningsdippar, samt att det nu fungerar att mata in kompassheading som NMEA så att den sänder ut heading. Samt några andra smågrejer.

> Pro programmet att läs av detta går att ladda ned på www.trueheading.se

Vad jag vet så finns inget av programmen att ladda ner, länk?
ProAIS-mjukvaran finns i olika versioner, User och Dealer. Som User är det begränsade möjlighter att programmera om CTRXen, enligt krav från myndigheter som tidigare nämnts.

> Var håller man sig uppdaterad för att ha senaste mjukvaran?

Din ÅF eller True Heading lämpligen?

> I specifikationen för en B-AIS skulle man kunna sända nödmeddelande. Hur gör man det med en AIS-CTRX?

Svjv har man i THs version valt bort detta och istället använt knappen till en TxMute-funktion, dvs man kan stänga av sändaren men behålla mottagaren igång om man inte vill visa sin position. Andra OEM av SRTs produkt har valt att implementera ett nödmeddelande. Min åsikt är att det är onödigt och nästan farligt. Det finns ingen som helst garanti att man får hjälp med en sådan funktion då det inte ingår i dagsläget i någon standard och är sannolikt inte implementerat i många länder. Nödanrop bör skickas med DSC-VHF, det finns det bra rutiner för att hantera.

> Hur kan man mottaga navigationsmeddelanden med en AIS-CTRX?

Det gör den automatiskt och skickar ut på NMEA med all annan data. Sedan krävs det att man har mjukvara som förstår och presenterar detta. Jag vet att det fungerar med Nobeltec t ex, kommer upp som varningar på skärmen. Används dock inte heller ännu till något användbart. Dyker mest upp lite roliga bridge-to-bridge-hälsningar.


Hoppas detta hjälper lite, det låter mest som frågor som du bör låta din ÅF eller THs support hantera dock, de brukar vara hjälpsamma.

MvH,

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Torsdag 3 Januari 2008, 23:56 Thru Heading, AIS- CTRX ny mjukvara?


Det verkar vara som TrueHeading har en hel del hemläxa att göra...
Flera jag känner till har köpa apparater utan programvara...

Erik Fritzes


Fredag 4 Januari 2008, 02:23 Thru Heading, AIS- CTRX ny mjukvara?


> Flera jag känner till har köpa apparater utan programvara...

Vad menar du med "utan programvara" ? Saknas CDn med ProAIS User-programmet i kartongen eller vad är problemet?

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Torsdag 6 Mars 2008, 16:55 Thru Heading, AIS- CTRX ny mjukvara?


Hej,

Har läst inläggen i den här tråden.

Jag har följande inlägg.
AIS-CTRX är en produkt som faller under regler uppsatta av IMO, ITU, IEC och EU.

Produkten är typgodkänd av BSH i Hamburg och de förändringar som görs är därför små. Det har dock förekommit ett antal uppdateringar och dessa har varit av naturen att komma till rätta med brister på plotter utrustning.
Version 10.5 som sitter i majoriteten av alla levererade enheter ger 1 Hz eller 1/4 Hz GPS, samt möjlighet att endast skicka larm (ALR) vid riktigt larm. Det finns senare kod som gör det möjligt att få mer GPS data samt stänga av GPS datat på porten helt och hållet

Möjligheten att skicka larm via Safety Related Text meddelande är inte sanktionerad ännu av Sjöfartsverken, därför är den funktionen "disablad" för stunden. Så fort klartecken ges så kommer vi ge möjligheten att välja funktion på S-knappen

Vi tittar på olika sätt att göra det möjligt att ladda ner senaste mjukvara, samt beskriva vad den har för syfte.

Transpondrana säljs via återförsäljare och dessa återförsäljare skall programmera enheten med det data som överenstämmer med Post och Telestyrelsens tillstånd.
AIS -CTRX tillverkas för True Headings räkning av SRT och det handlar inte om någon sidoimport.

Om någon har problem så hör gärna av er till True Heading så hjälper vi er att lösa det. Telefon nummer hittar ni på nätet. www.trueheading.se

Magnus | e-post | hemsida


Torsdag 6 Mars 2008, 19:29 Thru Heading, AIS- CTRX ny mjukvara?


Artikel:75213
Programmering AIS-transponder Arbetskostnad 200:-
En AIS transponder måste programmeras med viss data, bl a MMSI nummer, uppgift om båtens namn, längd, djup osv. Vi programmerar detta åt dig.
http://www.vikingyachting.se/
Var inne hos Vikingyacting idag och ser till min förfäran att de är 100 Skr billigar än Nautic att programera min AIS transponder.
Jag vill kunna programmera min transponder själv. för när jag transportseglar andra båtar, tar jag med mej min prylar dit.

Lasse L | e-post | hemsida


Fredag 7 Mars 2008, 08:10 Thru Heading, AIS- CTRX ny mjukvara?


Om du vill kunna programmera enheten själv får du ändra i regelverket. Det beror inte på tillverkare, butiker eller installatörer.

Marcus | hemsida


Torsdag 13 Mars 2008, 16:57 Thru Heading, AIS- CTRX ny mjukvara?


Den senaste mjukvaran för AIS-CTRX finns nu på hemsidan

Under fliken Products/Downloads ligger version 10_0_7 samt den senaste versionen av AIS PRO för att användas vid nedladdning.

Mvh Magnus

Länk: www.trueheading.se/

Magnus Nyberg | e-post


< Index - Thru Heading, AIS- CTRX ny mjukvara?

Sida 1

     Till AIS-sidan