< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Problem med serieport/USB adapter till AIS mottagare
2 svar hittills.

Lördag 7 Juni 2008, 21:03 Problem med serieport/USB adapter till AIS mottagare (Ursprungligt inlägg)


Jag har en 2-kanals AIS mottagare AIS RX Yacht med serieport. Den har fungerat utan problem med min gamla Windows XP pc utrustad med serieport och programmet ShipPlotter. Pc:n är nu ersatt av en annan Windows XP pc med endast USB-portar. Jag har skaffat en USB till serieport adapter men får inte signalerna från AIS mottagaren att dyka upp i ShipPlotterprogrammet. Jag har installerat drivern till adaptern och fått besked om att porten heter COM7. Har sedan varit inne i ShipPlotter under Options/I/O settings och där under "Serial input enable" skrivit in under NMEA1 port 7. Trots många försök går det inte att få det att fungera. Varje gång jag tryker på start får jag felmeddelandet "Error opening port". Har även provat en adapter av annat fabrikat.Kan någon hjälpa mig?

Sigvard Gustafson | e-post


Söndag 8 Juni 2008, 08:07 Problem med serieport/USB adapter till AIS mottagare


När jag har problem med GPS AIS signalen kör jag alltid GPS Port Checker
Programmet söker igenom alla comportar.
Hämtas gratis på Ozieexplorer utilitiles sida.
http://www.oziexplorer3.com/utils/gps_port_checker.html
Följande rapporterades bla. från min AIS-RX YACHT:

NMEA Input found on Com Port : COM1 at 38400 Baud

In OziExplorer Configuration set the following :

Com Port to COM1
Baud Rate to 38400
Parity to None
Stop Bits to 1

Lasse L | e-post | hemsida


Söndag 8 Juni 2008, 20:56 Problem med serieport/USB adapter till AIS mottagare


Tack Lasse för tipset om port checker-programmet. Nu har jag äntligen igen fått ShipPlotter att fungera tillsammans med min AIS-mottagare med serieport. Efter att ha bytt USB to Serial COM Port adaptern till annat fabrikat upptäckte jag att jag gjort vissa felinställninngar under Options/IO-settings i ShipPlotter. Nu fungerar det både med AIS-mottagaren och Sharingfunktionen. Min ShipPlotterinstallation har beteckningen "aO" som visas för andra användare vid sharing. Jag bor vid Mälaren i Stockholm i SV förort och har antennhöjden cirka 34 meter vilket ger omkring 20 nm räckvidd.

Sigvard Gustafson | e-post


< Index - Problem med serieport/USB adapter till AIS mottagare

Sida 1

     Till AIS-sidan