< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Halmstad?
18 svar hittills.

Lördag 8 April 2006, 18:08 Halmstad? (Ursprungligt inlägg)


Hej, jag är en allmänt sjöintresserad i Halmstad. Har arbetat i hamnen i Halmstad hela mit liv. Jag är intresserad av elektronik och radio och är sändareamatör sen många år.
Ramlade över denna sida när jag irrade runt på nätet. Intressant med AIS. Jag tog med en länk till jobbet och gav den till trafikledningen på stuveriet. Det väckte stort intresse.
Vad jag vill veta: Om jag ska köpa en mottagare, vilken? Antenn bygger jag själv och jag skulle kunna sätta upp den vid mitt jobb på minst 50m asl.
Kanske en installation i Halmstad skulle täcka upp ett tidigare inte täckt område?
Tacksam för lite info.

mats strömberg
SM6LMH

mats strömberg | e-post


Lördag 8 April 2006, 20:22 Halmstad?


Hej Mats
Kul att intresset för AIS sprider sig så snabbt, det är verkligen ett trevligt instrument! Skall ni bara ha en landbaserad station så räcker det i princip med en 1-kanalig mottagare, men när man jämför med 2-kanalig så ser man en stor skillnad i uppdateringshastigheten. Man får mao en betydligt bättre mottagning med 2 kanaler. Rekommendationen får nog bli en 2-kanalig!

Se mer info på vår hemsida.

Hälsningar

Länk: www.navsystem.se/navsystem_hardvara.htm#AIS%20Transpondersystem

Per Leward | e-post | hemsida


Lördag 8 April 2006, 20:40 Halmstad?


De flesta som besöker det här forumet, använder säkert programmet ShipPlotter. Det har inbyggd avkodning via ljudkortet i datorn, där man kan använda en vanlig VHF-mottagare med discriminatorutgång.
Det finns nu en massa färdiga AIS-mottagare med inbyggd avkodning, se sammanställningen på AIS-sidan. De finns i alla prislägen, fungerar bra, och då behöver man inte använda ljudkortet.
Jag har märkt att ShipPlotters avkodning tar mycket kraft ur datorn, så jag rekommenderar en färdig mottagare med serieanslutning till com-port eller med USB-adapter. Dessa mottagare, går också att ansluta till andra plotterprogram.

Hasse | hemsida


Lördag 8 April 2006, 20:43 Halmstad?


Hej Mats,
Det skulle var toppen om du satte upp en mottagare i Halmstad.
Hela öresund är täckt men det fattas mottagning från Kullen upp till Göteborg. Din mottagare skulle täcka en stor del av detta "tomma" område.
Håller med Per ang. vilken mottagare du ska använda, en tvåkanalig är att rekomendera.
Ser fram emot att se "dina" fartyg i shipplotter.
MVH
Lars

Lars | e-post | hemsida


Tisdag 11 April 2006, 12:07 Halmstad?


Hej Mats.
Hade varit toppen med en station i Halmstad.Har själv en NASA AIS och sänder från Höganäs. Tvivlar på att jag skulle få mer uppgifter med en tvåkanalig mottagare med tanke på uppdateringstiden på Shipplotter.
Mvh Tommy H

Länk: hem.passagen.se/coronet75/

Tommy Håkansson | e-post


Torsdag 13 April 2006, 13:24 Halmstad?


Etablera en mottagare i Halmstad

Som jag tidigare skrev, försökte jag få min arbetsgivare intresserad av AIS men responsen var noll. Okunskap?
Därmed sket sig möjligheten att sätta upp en server och rx/ant på 100 m asl........

Jag håller på att modifiera en amatörstation av Yaesus fabrikat så jag kan plocka skuren audio från diskriminatorn. Vidare ska jag bygga brantare filter så den blir selektivare.
Antennen blir en hembyggd 1/2 vågs ändmatad vertikal, som kommer att sitta tyvärr bara 35 m asl. Men, från antennen är det fri sikt ut i Kattegatt. Så vi får se vad den fixar.

Jag har säkert nån preamp med bra signal/brus förhållande ,.jag kan hänga på så småningom.
Sådant är läget här.
Hoppas jag kan dela med mig snarast via Shipplotter hälsar

mats strömberg

mats strömberg | e-post


Söndag 16 April 2006, 12:43 Halmstad?


Hela Sverige är täckt med AIS från ett nationellt system ägt av Sjöfartsverket och FMV gemensamt, utvecklat av Saab TranponderTech. Ett stuveriföretag bör kunna köpa en uppkoppling till det svenska AIS nätet. Hör med Telemar Scandinavia som driver nätet, så kan ni nog köpa en uppkoppling. Presentationssystem finns det sedan många att välja bland. Vill man sedan koppla ihop detta med logistiksystemen får man vara beredd att betala lite mer.

Peter B


Söndag 16 April 2006, 14:21 Halmstad?


Hej,
Då vi började med AIS var vi uppkopplade mot deras nät, i början var det kostnadsfritt och säljaren vi hade kontakt med hade blivit informerade att det längre fram skulle bli en lägre årsavgift att vara uppkopplade mot deras nät. När det sedan var dax att börja betala var det inte frågan om en mindre årsavgift utan en stor månadskostnad, samt att vi bara hade tillgång till ett begränsat område. Då började vi se oss om efter andra alternativ, vi skaffade en egen mottagare och visade informatione i Advetos program som vi hade köpt sedan tidigare, men hade då bara tillgång till vhf räckvidden, snubblade då över shipplotter där man kunde dela med sig av signalerna samt även se andras mottagna signaler, till en betydligt lägre kostnad än vad Telemar skulle ha. Därför är det bra om så många som möjligt ansluter sig till shipplotter som endast kosta ca 300kr att registrera och då få tillgång till andras mottagna signaler samt att skaffa en egen mottagare och dela med sig av sina egna signaler till andra och genom detta får alla tillgång till AIS runt Sveriges kust för en kostnad mycket lägre än vad Telemar vill ha.

Lars | e-post | hemsida


Söndag 16 April 2006, 16:05 Halmstad?


Ja det kostar betydligt mer än 300kr att vara uppkopplad mot det svenska AIS nätet. Som hobbyanvändare är nog svenska AIS nätet för avancerad och för dyrt. Men har man en professionell användning så är räckvidden både i form av placering i högmaster plus AIS radiobasstationernas känslighet (bättre än -110 dbm) bättre än man kan få med billiga mottagare. Idag kan man se mellan 800-1100 fartyg samtidigt i det svenska nätet en normaldag. Dessutom är det svenska AIS nätet redundant och inte beroende av om en enskild server går ner eller inte. I ett teknikomsättningsprojekt byts alla Saabs "R30" radiobasstationer ut mot "R40" under de kommande tre åren. Räckvidden kommer nog att bli något bättre. Dessutom pågår utbyggnad så att andra länders proffesionella AIS system kopplas samman. Idag är "sjöläget" i Östersjön komplett och i princip hela EUs "sjöläge" kommer att vara sammankopplat om några år.

Peter B


Onsdag 19 April 2006, 08:25 Halmstad?


Gör det någon nytta att sätta upp en i Torekov åxå tro? Vad säger experterna......

Jimmy


Onsdag 19 April 2006, 10:36 Halmstad?


Absolut, alla mottagare är välkomna. Bara bra ju fler det blir, desto bättre täckning runt kusten.

Lars | e-post | hemsida


Onsdag 26 April 2006, 13:30 Halmstad?


Hej,

jag har byggt om och förbättrat en mottagare och just monterat en stackad 5/8 dels antenn på taket.
Antennen sitter ca 30 m asl. Vid en första koll så ser jag ner till Öresund och upp mot Anholt och ca 30-40 nm ut i sjön.
Jag håller på att bygga kavitetsfilter till mottagaren så inte den ska tryckas av signaler från näraliggande frekvenser. Känsligheten kommer ju därmed att förbättras.
Problemet: Jag har betalat för ShipPlotter och installerat det i min desktoplåda.
Nu är det så att jag vill köra det på min laptop, då den går avsevärt tystare. När jag laddar ner programmet erhålls en kod som enligt företaget ska gen en activationcode om man går in på deras regsida.
Funkar inte. Sidan säger jag inte är en registrerad brukare.
Nån som har en lösning?
Jag vill ju gärna dela ut min del av Kattegatt!

mats/SM6LMH

mats strömberg | e-post


Onsdag 26 April 2006, 14:03 Halmstad?


Om du använder samma namn och samma e-postadress som första gången du registrerade dig, skall det fungera. Koden kommer med e-post. Jag har gjort samma manöver tre gånger, och inga problem.
Annars: suporten är fantastisk!

Hasse | hemsida


Onsdag 26 April 2006, 15:02 Halmstad?


Mera regtjat från mig,

jag har alltså reggat ShipPlotter och betalat mina avgifter. Jag har erhållit en unlockingcode, som har aktiverat programmet, som är installerat på min desktop.

Nu vill jag installera programmet på min Laptop, därför den är ljudlös.
Således laddade jag ner programmet, installerade och noterade det unika serienummret som står i Regrutan.
jag gick till deras hemsida, registrering och knackade in mina uppgifter exakt enligt instruktion vilket innebar att förutom personalia slog jag in det nyinstallerade programmets serienummer, allt i hopp om att få en unlockingcode.
Då säger deras hemsida att jag inte är en registrerad användare.
Jag har deras bekräftelse på betalning och unlockingcoden till det först installerade shipPlotteroprogrammet.
Har jag gjort något fel?

mats

mats strömberg | e-post


Onsdag 26 April 2006, 15:45 Halmstad?


Har du valt rätt program i rutan, där finns flera olika program att välja mellan?
//
Lars

Lars | e-post | hemsida


Onsdag 26 April 2006, 17:27 Halmstad?


Jo jag har gjort EXAKT efter anvisningarna.
Jag skickade ett nytt mail till firman så får vi se vad som händer. Man kanske inte har uppdaterat att jag faktiskt har betalat min avgift och fått bekräftelsen...............

mats

mats strömberg | e-post


Onsdag 26 April 2006, 21:48 Halmstad?


Täckningsområde

Min utrustnings täckningsområde i nuläget är med de konditioner som nu råder på 100-200 mHz, vilka är below average ungefär följande:

Norra delen av Öresund i höjd med Svinbådan-Galtabäck-
Lilla Middlgrund-Anholt-RouteB sydostvart-Norra delen av Öresund.
Hoppas jag kan dela ut snart.

mats

mats strömberg | e-post


Onsdag 26 April 2006, 23:08 Halmstad?


Hej Mats.
Nu börjar dina fartyg dyka upp om du har id d0

Lycka till.

Tommy Svensson


Torsdag 27 April 2006, 13:49 Halmstad?


Min identitet vid sharing

min id är *U


mats

mats strömberg | e-post


< Index - Halmstad?

Sida 1

     Till AIS-sidan