< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???
24 svar hittills.

Lördag 4 Mars 2006, 07:30 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator??? (Ursprungligt inlägg)


Jag har möjlighet att sätta en mottagare på en fyr där vi har bredband. Men eftersom en dator behöver lite "pyssel" skulle jag vilja ha "svarta lådor" som kopplas direkt till routern, och datat kan behandlas iland via internet.
Finns det sådan utrustning till rimligt pris?

Johnny Apell


Lördag 4 Mars 2006, 11:41 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Hej!
Jag använder DigiOne SP som har en 9-pin RS232 i ena änden och RJ45 i andra. Denna burk kopplar du in din AIS-mottagare i, sen surfar du in i den och ställer in efter behov och kopplar sen till ditt bredband i fyren.
I din dator på land installerar du en programsnutt som ansluter mot Digi-burken via TCP/IP och sedan simulerar en com-port i din dator. Funkar klockrent. Digi-burken finns på t ex www.dustin.se och kostar 1700 kr + moms. Vill du ha en begagnad har jag en över.

Läs mer på: http://www.digi.com/products/externaldeviceservers/digionesp.jsp

MVH
/Nicklas

Nicklas Strömberg | e-post | hemsida


Lördag 4 Mars 2006, 19:28 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Intressant pryl. Den kan nog användas till mycket.

Undrar, om det finns någon återförsäljare på närmare håll?

Hasse | hemsida


Lördag 4 Mars 2006, 22:37 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Hmmm... det beror på vad du menar med "på närmare håll"? Internet? Är det nära nog? ;-)

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010092132

MVH
/Nicklas

Nicklas Strömberg | e-post | hemsida


Måndag 6 Mars 2006, 01:43 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Eller t ex en Netcom:

Sedan har ShipPlotter numer direkt ingång för TCP-data, både som client och server. Man behöver alltså inte emulera en com-port, man bara ställer in vilken port som SP skall lyssna på och låter serieport-servern skicka datan dit. Jag föreslog detta och har testat under en tid, och Bev har gjort vissa förbättringar, så från nuvarande version (9.5) fungerar det väldigt bra. Det finns en timeout så att man skall klara nätavbrott, strömavbrott, IP-ändring på remote site osv.

Mycket smidigt sätt att sätta upp en remote RX-site men minimalt med underhåll.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Tisdag 7 Mars 2006, 21:31 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Nu har jag skaffat en radio SR162, och en DigiOneSP och kör temporärt hemifrån Karlskrona direkt ut på internet.
Antennen är en "bred" 2-meters (144MHz) riktad söderut mot havet. Den är inte optimal för detta ändamål. Räckvidd ca 40NM.
Jag får tacka Nicklas i Trelleborg för all hjälp!

Johnny Apell | e-post


Tisdag 7 Mars 2006, 22:34 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Toppen! Det var en vit fläck på kartan förut.

Hasse | hemsida


Tisdag 7 Mars 2006, 23:06 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Hej Johnny,
Värkligen toppen att du delar med dig av ais informationen. Hoppas du kommer att vara uppkopplad ofta.
Har själv en mottagare placerad i Malmö (hH) som jag delar ut i stort sätt dygnet runt.
Nu skulle man bara komma i kontakt med någon som bor i Falkenbergsområdet som är intresserad att sätta upp en mottagare, då är västkusten och hela södra Sverige utdelat ;-)

MVH
Lars

Lars Nielsen | e-post | hemsida


Tisdag 7 Mars 2006, 23:31 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Mycket bra!

Själv kör jag två mottagare på västkusten runt Göteborg och Orust och har ytterligare någon på G upp mot Strömstad där vi också saknar täckning idag.

MvH,

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Onsdag 8 Mars 2006, 06:56 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Vintern är svår i år! Annars hade jag åkt ut till Utklippan för att sätta mottagaren där, mitt i smeten. Men om ca 14 dagar är det fixat.
Utrustningen är en mottgare SR162 två kanals. kopplad till en DigiOneSP, en omvandlare från serieporten RS232 till Ethernet. Denna DigiOne har en inbyggd server, liknande dem som finns i webbcameror. och jobbar helt självständigt.
Sen behövs ett "hål" i routern för att den skall komma ut via ADSL. Så den som känner till IP nr och port nr kan surfa direkt in på DigiOne och hämta data. Men det hoppas jag skall förbli min, och någon servers hemlighet
Förutom antenn så är kostnaden ca 6- 7000:-

Johnny Apell | e-post


Onsdag 8 Mars 2006, 17:01 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Tillsvidare så kommer feeden från Johnnys mottagare att delas ut i Shipplotter via min server, alltså under samma tider (i princip dygnet runt, året runt) som min mottagare i Trelleborg.
Kul att forumet vaknat till liv igen efter vinterdvalan. Nu hoppas jag bara att fler AIS-nördar ansluter sig så har vi snart bättre täckning i Shipplotter än AISLIVE ;-)
/Nicklas

Nicklas Strömberg | e-post | hemsida


Torsdag 9 Mars 2006, 13:13 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Hejsan alla.

Blev lite nyfiken på den där serieportsservern DigiOne Sp. Sökte vidare på nätet och hittade en som heter NETCOM 113 till ett pris av 1028 kr som vad jag förstår funkar på samma sätt som DigiOne SP, stämmer det? (se länk)

http://www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?products_id=4240

M.V.H.

Olle

Olle Holmberg | e-post


Torsdag 9 Mars 2006, 19:52 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Kul att du snart är igång Jonny!
Hörde via omvägar (CLA) om ditt projekt. :)

Här i Gävle väntar vi på ny position för mottagaren, hoppas kunna dubbla räckvidden. (30-40nm) Detta blir inom de närmsta veckorna.

Niklas:
Självklart ska vi inom kort vara förbi AISLIVE! :)

Mvh

Robban | e-post | hemsida


Fredag 10 Mars 2006, 00:33 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Hej Olle,

Om du missade mitt inlägg tidigare i den här tråden så tipsade jag just om Netcom-burken. Den finns hos Deltacos ÅF i Sverige.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Fredag 10 Mars 2006, 21:04 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Er på jakt etter en gammel PC som kan stå på døgnet rundt. Bor midt i Oslofjorden og legger ut data når jeg er hjemme. (xO)
Skulle gjerne dekket opp deler av Oslofjorden. Vi får se i løpet av våren.

Samtidig vil jeg takke Hasse for suksess med AIS-forumet.
Husker du for ett år siden?

Hilsen Inge

Astor | hemsida


Onsdag 15 Mars 2006, 09:14 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Tack Astor! Det var din idé, att vi skulle starta detta forum.

Hasse | hemsida


Söndag 19 Mars 2006, 08:30 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Vilken fantastisk täckning det blivit från Utklippan till Mön via Bornholmsgattet med hjälp av Ethernetinstallationen på Utklippan och som vi andra kan se via www.trelle.net/ais/
Tack. Nu väntar vi bara på Fehmarn Belt :-)

Kent Nilsson


Onsdag 7 Juni 2006, 22:37 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Flera har frågat vad jag har för antenn på Utklippan?? En två-stackad dipol, på facksnack.
Två dipoler ovanför varandra som är sammankopplade. Det är en proffsantenn som jag fick sponsrad. Den väger ca 15kg. Har inte toppdata. Men... den är likströmsmässigt kortsluten, och är därför mindre känslig för åska. Hela antennen är "jordad" med ledning direkt till jordtag.
Just nu är det goda radiokonditioner. Jag har uppmätt 175NM till det längst avlägsna fartyget. Detta är undantag. Normalt är max 40NM
Viktigt är att antennen sitter fritt samt att det är en "riktig" antennkabel, och att den är kort. Kabel av typ RG58 över 1 meters längd är att förkasta. Hade den fungerat skulle också brandkåren kunnat använda trädgårdslang till sina jobb! Det är ungefär samma jämförelse.
Antennen sitter inte på fyren, utan på ett utrangerat tyfontorn vid sidan om, med fri runtomsikt, ca 15 meter över havet, och ca 10 meter antennkabel av god kvalitet till en mottagare, SR162 som via en DigiOne omvandlar Serieporten RS232 till internet med inbyggd funktion att överföra signalerna till valfri dator. Nicklas i Trelleborg tar hand om datat och puplicerar detta på sin hemsida www.trelle.net/ais. Samt delar med sig via sharing

Johnny Apell | e-post


Onsdag 14 Juni 2006, 23:15 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Ikväll (14 juni) så var det fantastiska radiokonditioner. Med Utklippans AIS (+ flera andra svenska mottagare) täcktes båttrafiken i Kielkanalen.Flera båtar väster om Jylland, i Nordsjön detekterades också av Utklippan. Över 250NM.
Häromdagen var konditionerna åt andra hållet. Täckningen blev nästan upp till Finska viken, som längst 275NM. Det går att följa väderomslag med hjälp av AIS-mottagarna.

Johnny Apell | e-post


Torsdag 10 Augusti 2006, 11:07 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Hej alla. Verkar som Dustin slutat sälja Digi One SP?

Joakim Nömell | e-post | hemsida


Torsdag 10 Augusti 2006, 11:52 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Dustin har tydligen släppt DigiOne men jag slog på nätet och hittade denna adress http://www.direktronik.se/index.asp?sida=http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?prodid=15 Det betyder inte att de harden till salu...... bara att den finns i katalogen.

Johnny Apell | e-post | hemsida


Torsdag 10 Augusti 2006, 13:01 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Har sedan 1,5 år kört min SR162 över vårt nätverk via en Tibbo 2 (Direktronik 24-0594) med gott resultat tillsammans med SP.

Lars-Göran Olsson | e-post


Torsdag 10 Augusti 2006, 17:03 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Hej...

jag kör en SR-162 tillsammans med en NetCom 113 comportserver.
Fungerar alldeles utmärkt. NetComm 113 är köpt hos Net Superstore.se.

Göran | e-post | hemsida


Fredag 11 Augusti 2006, 20:52 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Jag använder, precis som Göran, en Netcom113 som fungerar mycket bra.(http://www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?products_id=4240)
Som mottagare använder jag en SR161 som jag också är mycket nöjd med.

Niclas | e-post | hemsida


Måndag 21 Augusti 2006, 13:56 AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???


Anyone with an AIS receiver connected to a serial device server interested in sharing raw AIS NMEA data?
Best regards, Holger

Holger | e-post


< Index - AIS mottagare data --> EthernetLAN utan dator???

Sida 1

     Till AIS-sidan