< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Hjälp! Icom-706 descriminator AIS??
6 svar hittills.

Lördag 18 Februari 2006, 18:49 Hjälp! Icom-706 descriminator AIS?? (Ursprungligt inlägg)


Hallå, jag har en Icom-706 och försökt att använda mig av AF utgången till ljudkortet för att få in AIS signalen till Shipplotter men utan resultat. "AF dvs stift 12". Jag har även "öppnat" 706:an (den g:a) så att jag kan få in mottagning av AIS-frekvenserna. Nu tryter min fantasi... Jag vet inte om AF är en "deskriminator-utgång" vad det nu är för något.
Skulle vara toppen om någon kan hjälpa och förklara vad som är fel.

Björn | e-post


Onsdag 8 Mars 2006, 02:10 Hjälp! Icom-706 descriminator AIS??


Har samma problem. Men om vi kan komma över ett schema går det att ordna. Har du en idé? Hälsningar Arne.lindholm@bluebottle.com

Arne


Torsdag 9 Mars 2006, 19:55 Hjälp! Icom-706 descriminator AIS??


Arne, jag har forskat vidare.
Ladda ned servicemanualen på www.mods.dk för Icom-706. Leta reda på discriminatorn, en liten IC krets med 16-ben. Löd fast en tåt på ben nr 9 med hjäp av en lupp och lågeffekt-lödkolv.
Denna sladd skall till ljudkortet.
Du måste först öppna apparaten för mottagning på marinbandet vilket de g:a 706-orna inte var pga av en felkonstruktion.....
Hur man gör det hittar du också på nätet. Det är en gul sladd som skall tas bort om jag kommer ihåg rätt. Ben 1 är under den runda markeringen på kretsen längst ner till vänster så är ben 9 första benet längst till höger på övre raden.
Jag har fått in signaler till Shipplotter men inte till AISMON.
Lycka till

Björn


Fredag 10 Mars 2006, 00:35 Hjälp! Icom-706 descriminator AIS??


AF brukar betyda Audio Frequency och är normalt inte diskriminatorutgång. Ibland kan det stå "Unfiltered Audio" eller så och vara disk.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Söndag 12 Mars 2006, 14:22 Hjälp! Icom-706 descriminator AIS??


Hej att använda sig av AF utgången på 706 var ju inte ok därför skulle det omnämnda "ben 9" vara det stället man skulle få ut "Unfiltered Audio". Jag får in signalerna men kanske inte helt ok eftersom jag i Shipplotter inte kan använda "defult configurationen" pga hela signalen inte är helt rätt.
Marcus har nu ngn ide ang detta ? "Ben 9" kanske inte är helt rätt utan bara nästan....

Björn


Måndag 20 Mars 2006, 23:22 Hjälp! Icom-706 descriminator AIS??


Det kan vara lite känsligt med avkodning via ljudkortet, och därför också väldigt olika beroende på ljudkort. Vissa fungerar bra, andra sämre.
Till GefleRadio´s gamla AIS-server köpte jag ett billigt ljudkort på Clas Ohlson som fungerade perfekt. Ett tips bara...

Har själv inte provat med 706:an, men dock med en hel hög andra mottagare där jag plockat ut ofiltrerat ljud med gott resultat. Dock aldrig fått en fin kurva i shipplotter.. men det funkar ändå.

Lycka till!

Robban | e-post | hemsida


Söndag 27 April 2008, 14:30 Hjälp! Icom-706 descriminator AIS??


Jag använder 9600 bps packet data utgången, och det fungerar fint på min 706mk2g, utan några som helst modofieringar av något.
Martin

Martin Hinders | e-post


< Index - Hjälp! Icom-706 descriminator AIS??

Sida 1

     Till AIS-sidan