< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Bästa antenen som finns?
4 svar hittills.

Onsdag 1 Oktober 2008, 22:14 Bästa antenen som finns? (Ursprungligt inlägg)


Sitter i mellanskärgården med en Discoantenn 16 möh (7 meter från antenn och mark) och har ca 8 nm sikt som jag vill öka, vet någon vilken den absolut bästa antennen är som går att köpas för pengar är?
Eller finns det någon annan lösning?

Adam | e-post


Fredag 3 Oktober 2008, 07:24 Bästa antenen som finns?


Vad har du för mottagare? Du borde ha betydligt bättre räckvidd frn 16 möh, om inte din antenn är väldigt dålig på VHF.

Den bästa antenn du kan köpa är en professionell tvåstackad VHF-dipol från Aerial/Radiomaster eller VHF-teknik. Sen skall du jobba på höjden, att få upp antennen är alltid viktigt.

Du kan också köpa eller bygga en kolinjär pinne med ca 5dB gain, en sån på en rejäl mast är också finemang.

Men kolla mottagaren, du borde ha 15-20 nm AIS-räckvidd.

MvH, / Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Fredag 3 Oktober 2008, 10:50 Bästa antenen som finns?


Tack Markus.
Kör på en RX-Yacht och första steget är att byta till en bättre kabel och sedan en mera anpassad VHF antenn ( 146-174 MHz), Har börjat förstå förutsättningarna efter några timmar på nätet, och kommer i vinter försöka bygga en 9 meters Dipol som det fanns bra ritningar här på forumet.

Adam | e-post


Onsdag 8 Oktober 2008, 00:04 Bästa antenen som finns?


Då har du ju en utmärkt mottagare så den är det inget fel på.

Om den antenn du menar är 9 meter så är det inte en dipol, en dipol är en halv våglängd dvs en dryg meter. Du menar nog en kolinjär stackad antenn. Det kan bli bra, men toleranserna är små och det är lätt att den hamnar fel i frekvens. Bygg en enkel dipol först, så du ser att det fungerar.

MvH
/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Lördag 3 Januari 2009, 23:21 Bästa antenen som finns?


Hej.
Min "motorbåtsantenn" (ca 400kr) från båtaffären sitter 25 meter över Vänern och jag brukar ha en räckvidd på ca 40NM i vanliga fall. Mottagaren är en SR162 och ca 15 meter Rg58.

/Anders

Anders Stenström | e-post


< Index - Bästa antenen som finns?

Sida 1

     Till AIS-sidan