< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Rikstäckand AIS Databas
2 svar hittills.

Måndag 11 Juli 2005, 01:21 Rikstäckand AIS Databas (Ursprungligt inlägg)


Skulle vara roligt om man fick många runt om i Sverige att sätta upp AIS mottagare.
Sedan att man skickad den mottagana inforamtionen till en Central server.
Då skulle man kunna få information om från alla fartyg runt om Sverige.
Kravet är att man har en Internetanslutning. Själva tekniken för att samla inforamtionen i den centrala servern måste utvecklas men rent generellt är det inte svårt.
Varje ansluten information sändare har en liten klient programvara som via Internet skickar all lokal inkommen inforamtion.
På detta sättet skulle även de som inte har AIS motagning kunna få tillgång till infromationen.
Jag har tillgång till att sätta upp servers med tillgång till InternetAccess som väl räcker till detta och att skicka inforamtionen vidare.. Är sysop för ett en Serverhall, så jag kan sätta in en server där.

Tekniken finns redan men det är bara Sjföartverket som förfogar över den smalade informationen som de i sin tur skickar ut till Sjärdäffningsstatiner och andra myndigheter och org.

Om det finns intresse så hör av er på min eMail.. Och finns det de som är intressearde att bidra med lite programeringskunskaper så är det tacksamt...

Charlie G Mentorez | e-post


Måndag 11 Juli 2005, 06:39 Rikstäckand AIS Databas


Funktionen finns ju redan i ShipPlotter, men den kan alltid förbättras med snabbare uppdatering och egen server för Sverige / Norden.
Många delar redan med sig av mottagen AIS-data, men fler skulle bara önskvärt. Det finns många "vita fläckar" kvar runt kusten och de stora sjöarna.

Hasse | hemsida


Måndag 11 Juli 2005, 20:40 Rikstäckand AIS Databas


I kveld er det god dekningsområde fra Oslo/Drammen langs svenskekysten og ned mot Sørlandet. mange som har lagt seg ut på nettet. BRA!!

Astor | hemsida


< Index - Rikstäckand AIS Databas

Sida 1

     Till AIS-sidan