< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Norra Ålands AIS, reparerad. + 1 eller 2 kanaler?
8 svar hittills.

Tisdag 15 Maj 2007, 18:45 Norra Ålands AIS, reparerad. + 1 eller 2 kanaler? (Ursprungligt inlägg)


Hej

Kanske någon märkt att Norra Ålands AIS har legat nere några dagar, nu är vi igång igen. SR-162 mottagaren slutade skicka över info till datorn av någon orsak. Har skickat den på garantireparation och har under tiden en lånad SR-162 mottagre monterad. Passade även på att korta RG58 antennkabeln (från 14 till 7 m), återkommer om jag märker någon skillnad.

Sten-Göte | e-post | hemsida


Torsdag 17 Maj 2007, 12:08 Norra Ålands AIS, reparerad


Mycket bra Sten G det verkar fungera. Men till sak! Jag har nu best. snikvarianten 181:an till båten. Vet inte vad det är för skilnad annat än priset i jämförelse med en 182:a. Verkar skumt. Dom pratar om en och två kanaler men enl uppgift skulle båda ta emot på två kanaler.

Josef.S


Torsdag 17 Maj 2007, 12:30 Norra Ålands AIS, reparerad


Hej

Du kan läsa på följande länk vad skilnaden är.

Länk: www.erimax.com/easyforum/forumtopic1.col?u=5301&n=598

Sten-Göte | e-post | hemsida


Torsdag 17 Maj 2007, 12:34 Norra Ålands AIS, reparerad


SR162 lyssnar på båda kanalerna samtidigt. SR161 lyssnar på en kanal i taget men byter kanal om den första blir blockerad av störningar. Det, tror jag, finns beskrivet på någon annan plats i detta forum.

Hasse | hemsida


Torsdag 17 Maj 2007, 12:59 Norra Ålands AIS, reparerad


Hasse och Sten G

Läste här på forumet "Vi testade dem samtidigt, på
2 datorer med samma antennplacering och på den ena datorn dök fartyg inte
alls upp öht, och ibland efter mycket lång tid."

Det var då jag började tvivla på att jag beställt rätt apparat. Om det verkligen stämmer att vissa fartyg inte alls dök upp på skärmen så är det ju allvarligt. Om det däremot tar en stund så kanske det inte gör så mycket just för mig. Jag kör min båt väldigt försiktigt i nedsatt sikt och borde då hinna få upp informationen på skärmen i tid.
Men funkar det så att 161:an tar emot på kanal två om det inte finns information på kanal 1. Jag fattar väldigt långsamt jag oxå.

Josef.S


Torsdag 17 Maj 2007, 13:25 Norra Ålands AIS, reparerad


Det finns tydligen andra människor som inte riktigt har grej på detta.

Länk: www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=3407

Josef.S


Fredag 18 Maj 2007, 02:39 Norra Ålands AIS, reparerad


Man bör ha en tvåkanalig mottagare om man skall ha den till navigation i båten av flera skäl.

1. Vissa Klass-A transpondrar tycks uppföra sig konstigt och ibland bara sända på en kanal. Har man "fel" kanal på sin enkanalig mottagare dyker de inte upp över huvud taget. detta är dock ganska ovanligt.

2. KlassB är på gång med full fart. En KlassB-transponder rapporterar bara var 30:e seknd, på varannan kanal. Lyssnar man bara på en kanal får man i bästa fall (om inget stör) bara rapport en gång per minut, och en motorbåt kommer ganska långt på en minut.

För att se fartygen från land som hobby duger en enkanalig ganska bra.

De enkanaliga mottgarna (SR161, NASA, EasyAIS) har sedan lite olika sätt att byta kanal på, varav SR161 fungerar bäst, men alla har i stort samma begränsningar.

MvH,

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Lördag 19 Maj 2007, 15:51 Norra Ålands AIS, reparerad. + 1 eller 2 kanaler?


Ber så mycket om ursäkt för att jag rört till Sten G:s tråd men jag bara slintade över tangenterna i ivern. Det här var intressanta uppgifter och det verkar inte ligga några försäljningsintressen i frågan. Jag tackar för svaren.

Josef.S


Lördag 19 Maj 2007, 16:14 Norra Ålands AIS, reparerad. + 1 eller 2 kanaler?


Ingen fara, Josef. Det händer för för mig med.
Tilläggas kan, om man svarar i en gammal tråd, så väcker man den till liv och den placeras överst på första sidan.

Hasse | hemsida


< Index - Norra Ålands AIS, reparerad. + 1 eller 2 kanaler?

Sida 1

     Till AIS-sidan