< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
lokalisera trålare i Afrika
4 svar hittills.

Tisdag 17 Mars 2009, 13:27 lokalisera trålare i Afrika (Ursprungligt inlägg)


Hej! Jag är helt grön när det gäller AIS, men är intressarad av att lokalisera fiskebåtar i det södra breddgraderna. jag håller just nu på med ett projekt om fiske i Afrika och skulle vilja hitta båtar där nere. vet någon av er vart man kan vända sig och hur man hittar denna information?

vänliga hälsningar

Petter

Petter | e-post


Tisdag 17 Mars 2009, 15:22 lokalisera trålare i Afrika


1. Det är inte så vanligt med (aktiva) ais-transpondrar på fiskefartyg, man vill ju hålla de bästa fångstplatserna för sig själv, eller i vart fall inte annonsera att man är på fel (förbjuden) plats.
2. ais-transponder är kanske inte det man som fiskare ser som en förstahandsinvestering i Afrika (jo nu är jag naturligtvis lite fördomsfull)
3. Jag läste i tidningen att det kan finnas fiskefartyg i Atlanten i passagerartrafik mellan Afrikas västkust och Kanarieöarna, ännu en orsak att inte ha en aktiv transponder.

Jag önskar dig lycka till i ditt projektarbete, men jag ställer mig tveksam till att AIS är ett lämpligt hjälpmedel

Bo N


Onsdag 18 Mars 2009, 16:47 lokalisera trålare i Afrika


Tack för ditt svar Bo! Jag tror det ligger en hel del i vad du säger, men eftersom det handlar om att lokalisera stora trålare från Europa, tror jag att det inte ska vara omöjligt, de trålare över 70m skall enligt lag ha radioutrustning om jag inte missminner mig. Jag tycker det inte vore helt omöjligt att hitta någon som söker AIS signaler i exempelvis Las palmas eller på någon annan ö bland kanarieöarna. någon av er kanske känner till något forum med "AIS:are" på de södra breddgraderna?

Petter | e-post


Onsdag 18 Mars 2009, 19:28 lokalisera trålare i Afrika


Hej, det är lag för fiskebåtar som fiskar inom EU:s gränser på ett system som på svenska heter VMS och som myndigheter enbart kan ta kontakt med. Detta system är satellitbaserat och man når data som användare via en server. Har du kontakt med fiskeriverket i Sverige kan nog detta ordnas.

Emil Larsson


Torsdag 19 Mars 2009, 10:08 lokalisera trålare i Afrika


Tack För svaret Emil! Ja det är en bra idé, jag ska kolla upp det, men båtarna som jag vill hitta ligger utanför Afrikas västkust så kanske mottagarna ligger för långt utanför EU:s område, även om Kanarieöarna ligger väldigt nära. Man kan tydligen spåra båtarna via Lloyds AIS sida men då måste man betala över 10000 dollar för att få tillgång till systemet.

Petter | e-post


< Index - lokalisera trålare i Afrika

Sida 1

     Till AIS-sidan