< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Min båt syns inte på webben?
11 svar hittills.

Måndag 25 Maj 2009, 13:35 Min båt syns inte på webben? (Ursprungligt inlägg)


Hej,
Jag har precis fått min nya båt, jag har AIS installerat till min Plotter, Garmin 5012, jag verkar inte kunna se mig själv om jag går in på tex Göran petterssons sida elller annan websida med ais info. Däremot syns jag enligt andra båtar som jag har pratat med (på deras plotters). Är det någon inställning jag måste göra?

Henrik Sandeberg | e-post


Måndag 25 Maj 2009, 14:07 Min båt syns inte på webben?


Vad har du för AIS-transponder? För det är väl en transponder du har och inte bara en mottagare?

Laban


Måndag 25 Maj 2009, 15:15 Min båt syns inte på webben?


Jag har en True Heading AIS-CTRX och det är en transponder. Den sitter via min Nexus 2000 VHF och en splitter förstås. Men vi får inte båten att synas på webben...

Henrik Sandeberg | e-post


Måndag 25 Maj 2009, 16:18 Min båt syns inte på webben?


Ligger båten nära någo mottagare som lägger upp data på nätet? Tänk på att du har ganska liten sändeffekt på din klass-b-transponder.

Laban


Måndag 25 Maj 2009, 18:30 Min båt syns inte på webben?


Din position och båtens namn?

/Adde

Adde | e-post


Tisdag 26 Maj 2009, 07:55 Min båt syns inte på webben?


Den ligger i Vaxholm, namn Delicia, Linjett 37. Vet inte om den ligger nära någon mottagare, men när vi har kollat efter den (svärfar som är ute o åker med den oxå) så har vi inte sett den, skall se till att han går ner o slår på allt idag, så att man kan felsöka den.

Henrik Sandeberg | e-post


Onsdag 27 Maj 2009, 08:50 Min båt syns inte på webben?


Hej Henrik,

Vaxholm och Furusundsleden har jag tidigare hört om problem för mindre båtar att synas på tex Siitech eller SP, och det är ju ofta samma mottagare till alla de olika privata webtjänsterna.

Det har dock rört motorbåtar med låga antenner, så eftersom du skriver ett du har segelbåt med splitter så borde du ju ha antenn i masten, och då verkar det enligt min bedömning konstigt att du syns så dåligt. Jag skulle rekommendera att du ser över antenn, kabel & kontakter, speciellt om dessa är kvar sedan tidigare och inte nya till AIS-installationen. Titta också på värdena Forward och Reverse power i diagnosprogrammet ProAIS på CTRXen. "Reverse" skall vara så lågt som möjligt och går den upp så tappar man drastiskt i räckvidd.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Lördag 30 Maj 2009, 09:46 Min båt syns inte på webben?


Delicia var synlig kl. 07:34:27 UTC via sharing från"as".

Hasse


Söndag 31 Maj 2009, 12:45 Min båt syns inte på webben?


Delicia position syd Gällnö 2.8 knop mot Vaxholm kl 12.44.

"as"


Onsdag 3 Juni 2009, 07:54 Min båt syns inte på webben?


Hur såg ni den? Via webben eller? Kan jag få tag på diagnostikprogrammet på något sätt?

Henrik Sandeberg | e-post


Onsdag 3 Juni 2009, 09:42 Min båt syns inte på webben?


Jag såg Delicia via sharing med programmet ShipPlotter den 30 maj. Det kom från en användare med beteckingen "as", som jag inte vet var den är placerad. Det är nog dålig täckning, där båten är just nu. Jag kan inte hitta den i dag.

Hasse


Onsdag 3 Juni 2009, 18:42 Min båt syns inte på webben?


Hej Henrik,

Diagnosprogrammet "ProAIS User " följer med i lådan till varje CTRX. Om du inte kan hitta den kan du maila mig så skall jag fixa en kopia. Det har flera funktioner för att se att allt står bra till med både VHF- och GPS-antenner.

De som har sett båten verkar ha gjort det via ShipPlotter-nätverket. Där finns ibland fler olika mottagare än på de olika web-lösningarna.

MvH /Marcus

Marcus Åkesson | e-post


< Index - Min båt syns inte på webben?

Sida 1

     Till AIS-sidan