< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Hoppar bakåt
3 svar hittills.

Onsdag 27 December 2006, 22:38 Hoppar bakåt (Ursprungligt inlägg)


God fortsättning!

Efter ett par års AIS-frånvaro bestämde jag mig för att prova på Shipplotter. (Jag har just flyttat till ett något bättre radioläge än jag hade tidigare.) Kopplade in min gamla scanner till SP och det startade fint! Tar ett tjugotal fartyg i Göteborgs hamn och inlopp, fast inte längre ut än till Vinga, ungefär. (Med undantag för ett par riktigt långväga: Ejdern i Mariehamn och Langeland vid Sveriges sydspets. Måste vara konditioner ikväll.)

När jag har sharing avstängd och följer ett fartyg får jag jämna och snygga uppdateringar, kanske var 5:e sekund eller så. Kopplar jag sen på sharing så händer det alltsomoftast att fartyget tar ett hopp tillbaka till där det var för kanske en minut sedan. Jag ser då att positionen kommer från nån annan än mig själv.

Är det någon inställning i SP som jag kan ändra för att undvika detta, förutom att "banna" den sharearen? Och varför blir det så här? Är det fel i SP-servern eller är det klockan i den andra personens PC som går fel?

Robert Larsson | e-post


Lördag 30 December 2006, 18:54 Hoppar bakåt


Hej Robert, kul att höra av dig!

Jag får ofta in några fartyg på Ålands Hav i Göteborg, det är inte ovanligt att en eller två av finlandsfärjorna smiter in . Det inträffar så ofta att det måste vara något specielt med avståndet som gör att just därifrån studsar några signaler ner.

När det gäller att fartygen hoppar bakåt tror jag som du att det är någons klocka som går fel. Jag delar ut GBG hamn 24/7 men så vitt jag vet har jag alltid NTP-synkad klocka i min maskin, så det borde inte vara den. Jag är fM på sharen.

Gott Nytt!

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Lördag 30 December 2006, 22:50 Hoppar bakåt


Hej Marcus, kul att höra av dig oxo, det var väl över ett år sedan?

Jo, det var just fM som tog målen tillbaka nån minut. Kör du NTP-synk så måste det ha varit nåt tillfälligt knas med Bevs server. Eller jag som goofat till nån inställning. Idag är i alla fall problemet borta: jag ser mål som beter sig helt normalt oavsett om du eller jag (fR) mottagit dem.

Gott 2007 !

Robert Larsson | e-post


Söndag 31 December 2006, 02:27 Hoppar bakåt


Nått sånt ja!

Min SP-dator hade hängt sig och behövde startas om i morse, den är gammal och slö och får processa en väldig massa data nu med 3 mottagare anslutna. Det är inte omöjligt att den betedde sig lite konstigt strax före detta. Uppgradering till en riktig server är på gång... Hojta till om du ser det igen!

MvH,
/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


< Index - Hoppar bakåt

Sida 1

     Till AIS-sidan