< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Ta in AIS i SeaClear från Internet ?
7 svar hittills.

Tisdag 22 Juli 2008, 08:49 Ta in AIS i SeaClear från Internet ? (Ursprungligt inlägg)


Vet någon om/hur man kan få AIS data från Internet och presentera det i Seaclear programet som om det vore en äkta AIS mottagare ?

T.ex. Med 3G mottagare.

MVH Jan

Jan | e-post


Onsdag 23 Juli 2008, 00:37 Ta in AIS i SeaClear från Internet ?


Ja det går fint att överföra AIS-data via Internet och presentera det i Seaclear.
Inställningar i Seaclear finns beskrivet i filen history.txt
---
NEW: 2006.03.17 Direct IP Connection, set NMEA_SIMUL=IP:192.168.0.100:5089 for IP & Port.
---
Problemet är att det kan vara svårt att hitta en öppen källa för AIS-data sedan Norska Kystverket stängt sin fria server.

Avser du att använda informationen för utbildning eller motsvarande kan du säkert, för kortare tidsperioder, få ansluta till en privat landbaserad mottagare.
Avser du att använda informationen i samband med navigering så skaffar du en egen två-kanalig mottagare. (eller en transponder)

Bo N | e-post


Onsdag 23 Juli 2008, 19:15 Ta in AIS i SeaClear från Internet ?


Tackar så mycket

Detta hade jag aldrig listat ut. Läste history.txt flera gånger utan att förstå. I manualen såg NMEA SIMUL ut att läsa från en text fil... har inte hunnit prova ännu med det skall nog gå.

Jag skall leka lite i Götbeborgs trakten.
Finns privata servrarna listade någon stans ?

- Varför finns det fler AIS "båtar" på http://ais3.siitech.ne än shipplotters server ?

Såg även igår en båt i verkligheten som inte dök upp på siitech förrän efter ett tag.
- Är det "normal" eftersläpning som man får räkna med på servrarna ?

MVH Jan

Jan | e-post


Onsdag 23 Juli 2008, 23:32 Ta in AIS i SeaClear från Internet ?


- Varför finns det fler AIS-mål ....
SiiTech och Shipplotter är två olika nätverk med olika affärsidé. Det finns (ägare till) AIS-mottagare som levererar data till ett av nätverken eller båda (eller inget av dem!), därför är det naturligt att nätverken innehåller olika antal AIS-mål.


- Är det "normal" eftersläpning ...
Ja du ska alltid räkna med viss fördröjning! och ditt exempel kan ha många svar, jag ger dig fyra möjliga.
- Du hade ett bättre observationsläge än AIS-mottagaren.
- AIS-transpondern sänder på en kanal och AIS-mottagaren är enkanalig och lyssnar långa stunder på "fel" kanal.
- AIS-transpondern var ur drift (inte ovanligt på fritids- och fiskefartyg).
- SiiTech uppdaterar sina "AIS-mål på webben" varje minut medan AIS-transpondrar sänder data med avbrott mellan utsändningarna om två sekunder till tre minuter.

Notera även att SiiTech inte släcker sina mål om strömmen av AIS-data upphör. AIS-målet visas i 10 minuter efter senast mottagna data, på samma position, med samma fart och riktning. Visserligen visas rätt tidstämpel, men en båt i 20 knop hinner ändock förflytta sig drygt tre NM på den tiden.
Med en egen mottagare och visning i SeaClear får du ett navigationshjälpmedel, allt annat är, som du skriver, på lek.

Bo N | e-post


Söndag 27 Juli 2008, 18:39 Ta in AIS i SeaClear från Internet ?


Har inte lyckats att plocka in AISdata till SeaClear enl. beskrivningen i history.txt.
Har försökt med NMEA_SIMUL=IP:192.168.0.100:5089 och diverse andra IP:portar från ShipPlotters default setting. T.ex 127.0.0.1: 4189. Jag ser fartygen listade med IExplorer på http://127.0.0.1:4189/ men kan inte härleda varken 192.168.0.100 eller 5089 i Shipplotters inställning. är det menngen att data skall gåut som ut som 1)
UDP/IP peer-to-peer (har även provat att lägga in192.168.0.100:5089 SP) eller som 2) HTTP output server eller som 3) Serial Output ?


Behöver jag göra några andra inställningar i Shipplotter eller t.ex simulera COM-portar el dyl. ?

Har även provat med HW Virtual Serial port2.5.10 utan resultat. Det ser ut som om den skapar en serieport som SeaClear öppnar men det kommer ingen data in...

Finns det någon hjälpa mig att få det att funka ?

Jan | e-post


Onsdag 30 Juli 2008, 00:07 Ta in AIS i SeaClear från Internet ?


Det data som sprids via Shipplotter-nätverket är inte AIS-data utan information baserad på AIS-data (avkodat data).
SeaClear behöver "rå" AIS-data.

Jag har satt upp en liten server (enbart för test och utbildning) som levererar AIS-data t.o.m. söndag förmiddag (2008-08-03).
Jag har dock inte tillgång till en statisk IP-adress. SeaClear stödjer inte DNS-uppslagning får du får pinga adressen "kallso.nersing.it" för att få aktuell IP-adress.
Du ansluter till port 4002.

Om någon annan önskar ansluta till samma server (för eget privat bruk) nu eller senare så är det naturligtvis ok. Vid "senare" får du sända ett mail så startar jag servern igen.

Bo N | e-post


Onsdag 30 Juli 2008, 19:12 Ta in AIS i SeaClear från Internet ?


Ja, Nu funkar det. Coolt.

Jag fick fram din dynamiska IP och får upp AIS data i SeaClear runt Åland, Norrtälje och Finland.
Samtidigt har jag min GPS puck position i Göteborg...

Tolkar detta som du säger "RÅ-data" är samma som NMEA protokollet.
Ser ju meddelande : AIVDM,1,1,,B .....från din server..

DVS SP servrarna skickar inte ut på NMEA på UDP/IP utan Avkoda så formatet som man ser på http://127.0.0.1:4189/

Jag hade förhoppning att SP skickade NMEA via COMPort.
Det står ju i SP:s I/O Settings "Serial output" Enable NMEA....
Men jag har (ännu) inte lyckata ta in detta i Seaclear utan att ha en fysisk COMport.

Det kanske finns någon som har gjort en converter från avkodade AIS Data tillbaka till NMEA...

Kul ändå att se AISmeddelanden i Seaclear.

Jan | e-post


Tisdag 26 Augusti 2008, 14:07 Ta in AIS i SeaClear från Internet ?


Hej Jan,

Nu skall vi se om vi kan reda ut det här,

Rådata = NMEA = !AIVDM dvs det som kommer ur serieporten på en AIS-mottagare/transponder. Så långt är vi överens!

ShipPlotter jobbar med rådata på följande portar; COM, TCP & UDP. Alla dessa skickar eller tar emot rådata.

Däremot HTTP output, Sharing upload, Google Earth server och alla andra är olika varianter på redan avkodad data. Ser du fartyg så är det avkodat, ser du !AIVDM....... och en massa obegripliga tecken så är det rådata.

Nu kommer det kanske viktigaste: Du kan inte få ut någon rådata från SP om du inte har rådata in. Rådatan kan inte återskapas från det som delas ut via COAA-serverns sharingfunktion. Du måste alltså ha tillgång till rådata antingen via en egen mottagare (serieport eller ljudkortsavkodat) eller någon server som delar rådata via TCP eller UDP (alla jag vet använder TCP)

Problemet du dessutom har stött på är att SeaClear helt logiskt vill agera TCP client. Den vill ansluta till ett känt IP och portnummer, där det snurrar en TCP Server. ShipPlotter TCP Server är dock (lite ologiskt) endast för data IN i SP, inte ut! Som du ser i SP står det "TCP/IP input". Därför fungerar det inte. UDP är inte direkt kompatibelt med SeaClear.

Det skall gå att göra så som du har försökt, att ta seriedata ut på en comport, sätta en comportsemulator och omvandla till en TCP Server service, men ibland vill dessa utilities helt enkelt inte fungera.

Jag förmodar att du inte har en seriportsmottagare, för i så fall vore det ju bara att koppla den direkt till SeaClear. Då kanske du avkodar med ljudkortet i ShipPlotter. Det enklaste sättet att få data till Seaclear är då antingen;

1) Installera en liten utility som ger 2 st virtuella comportar back-to-back. Data ut på den ena, data in i SC på den andra.

2) ladda hem Siitechs "AIS server Lite". Där kan du lägga upp 5 st valfria TCP/UDP/COM Clients och servers som alla pratar med varandra. En utmärkt liten hjälpreda som kollar även trafikmängden och status på anslutningar (för TCP och COM). Kommer förkonfigurerad med anslutningar för ShipPlotter. www.siitech.com

Jag har en TCP-server med flera mottagare anslutna i GBG och västkustregionen. Skicka ett mail om du vill testa med data från den.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


< Index - Ta in AIS i SeaClear från Internet ?

Sida 1

     Till AIS-sidan