< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
En eller två AIS kanaler
3 svar hittills.

Lördag 5 Augusti 2006, 12:37 En eller två AIS kanaler (Ursprungligt inlägg)


Skälet att det finns två AIS kanaler är redundans. En enkel mottagare med 1 kanal behöver inte vara sämre än en med två kanaler om mottagaren nyttjas på en fritidsbåt som inte har interfererande system. Ombord på ett SOLAS fartyg finns risken att någon OOW nyttjar en AIS kanal som talkanal och då fullständigt stör ut sändningen. Med omväxlande sändningar minskas den risken. Det som är viktigt på en mottagare är känsligheten, den bör vara bättre än -107 dBm. Får jag välja tar jag hellre en bra mottagare än två dåliga.

Peter Bergljung


Måndag 7 Augusti 2006, 22:44 En eller två AIS kanaler


Hej Peter!
Om du är samma Peter Bergljung (Teknisk chef på Saab TransponderTech) så borde du veta bättre än det här. Självklart spelar det roll om du har en eller två kanaler för din mottagning. Se gärna på den seriösa test som Praktiskt Båtagande gjorde förra sommaren där man tydligt kan se skillnaden mellan en 1 kanalig och en två kanalig mottagare. Det är inte bara interferens som spelar roll även om det är viktigt. Känsligheten spelar också roll som Peter säger och här kan man enkelt konstatera att det bara finns en enkanalig som riktigt håller måttet och det är SR 161.
Varför missa hälften av alla meddelanden som sänds när det dessutom är så att man kanske faktiskt missar fler än så av olika anledningar. Dessutom är det så att vissa meddelanden, framförallt de som kommer framöver inte kommer att skickas på bägge kanalerna utan bara på en. Exempel på detta är sk. Safety Related Messages. I framtiden blir det dessutom många sk klass B transpondrar som bara sänder var 30 sekund och har en låg uteffekt på 2W vilket gör att räckvidden blir begränsad fartyg emellan då antennen sitter lågt. På 30 sekunder hinner man redan långt och då dessutom lägga på dubbla tiden för att man bara tar emot på en kanal verkar dumt. (Det är faktiskt också så att vissa enkanaliga mottagare idag inte klarar att hantera de nya meddelandena för Klass B utan man får lämna tillbaka dessa för uppgradering om man skall få det att fungera. Dessutom är det några som hoppar fram och tillbaka mellan de två kanalerna vilket är ett förfarande som är en mer förkastligt än att bara lyssna på en kanal.) Nej Peter du borde veta bättre och istället säga allra helst en bra 2 kanalig mottagare än en 1 kanalig som inte ser något. Anders

Länk: www.trueheading.se/images/Artiklar/PBA_TEST.pdf

Anders Bergström | e-post | hemsida


Tisdag 8 Augusti 2006, 18:07 En eller två AIS kanaler


Hej Anders! Debatt med en tidigare arbetskamrat! Ursprungsförslaget för AIS standarden, långt innan den hette AIS var 1-kanal med tillräcklig hög mottagningskänslighet så att man inte missade mer än någon procent av alla meddelanden. Sen kom kravet på redundans för att någon, främst ombord, kunde störa ut en av kanalerna genom att felaktigt "ratta in" en voice kanal på AIS frekvensen. Så klart man skall ha två kanaler med tillräckligt hög känslighet om man har råd. Men vad jag säger är att köp först en mottagare som har minst -107 dBm i känslighet och har du råd så köp två med minst -107 dBm. Naturligtvis köp ingen utrustning som inte har specat detta viktiga värde. Som du riktigt säger så kommer klass B sända med 2W ej 12.5W som dagens SOLAS oftast sänder med (sänder med 12.5, 2 eller 1W beroende på applikation). Då blir det änn viktigare med hög känslighet. Just för att kunna höra svaga klass B meddelanden kommer den nya basstationsstandarden (IEC 62320) säga -107 dBm eller bättre.

Peter Bergljung


Tisdag 8 Augusti 2006, 22:37 En eller två AIS kanaler


Nu kanske inte jag som lekman ska blanda mig i diskussionen.Men jag har ändå
haft förmånen att prova både en enkanalig och THs tvåkanaliga och utan att
göra några mätningar av vad som sänds på resp. kanal ser man tydligt att den
2-kanaliga ger bättre och snabbare information. Vi testade dem samtidigt, på
2 datorer med samma antennplacering och på den ena datorn dök fartyg inte
alls upp öht, och ibland efter mycket lång tid. Om man ska ha det som hobby
och leksak kanske man kan leva med det och istället se till priset men vi
som har den i båt var skillnaden så solklar att det avgjorde. Ska man
använda AIS seriöst tycker jag inte det finns någon anledning att inte spara
ihop dom extra slantar det kostar med en 2-kanalig. Om man nu bestämt en
standard verkar det lite dumt att inte följa den.

Joakim Nömell | e-post | hemsida


< Index - En eller två AIS kanaler

Sida 1

     Till AIS-sidan