< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Vilken utrustning har du och räckvidd?
14 svar hittills.

Fredag 29 December 2006, 14:21 Vilken utrustning har du och räckvidd? (Ursprungligt inlägg)


Jag kör med Shipplotter, en scanner UBC 780 XLT, en allround vhf antenn som sitter 10m upp (ca 60möh). Räckvidden är norrut ca 21nm, det är lite dåligt, eller? Ska jag skaffa en antennförstärkare?? Vilken?? Funderar på att skaffa en SR161 och en riktantenn (norrut), eftersom det intressanta ligger där. Kommer även att höja antennen lite för att se om det hjälper. Mitt QTH är TUN, mittemellan Vänersborg och Lidköping.

Anders Stenström | e-post


Lördag 30 December 2006, 23:36 Vilken utrustning har du och räckvidd?


Lite orkar ni skriva, eller??

Mvh Anders

Anders Stenström | e-post


Söndag 31 December 2006, 01:25 Vilken utrustning har du och räckvidd?


Hej !

Jag kör med Shipplotter, en AOR-scanner från början av 90-talet och nån budget-PC med inbyggt ljudkort. Antennen är bara teleskoppinnen på scannern, men jag har iallafall varit lite vetenskaplig och kortat av den till 300/162/4*0,96 meter :-)

För frygt tre år sedan pillade jag lite med en hembyggd dekoder. Både hård- och mjukvara fick jag göra själv, detta var innan Shipplotter fanns. Eller några andra AIS program för vanliga dödliga, för den delen. När jag fått det att fungera halvdant så blev det andra projekt och nytt jobb. Bodde dessutom mitt i stan nästan utan mottagning, så det var inte särskilt upphetsande heller...

När jag flyttade för nån månad sen till Västra Frölunda (i västra Göteborg) upptäckte jag en kväll att det blinkade över trädtopparna, eller rättare sagt, det var ett svepande ljus liksom bilstrålkastare i natten som svänger runt en skarp krök. Konstigt bara att de kom med så jämna intervall, alltid två bilar tätt efter varandra varje halvminut...

Jag insåg tillslut att det var Vinga fyr jag såg och kände mig lite korkad. Jag bor på tolfte våningen så jag letade fram kikaren, gick ut på balkongen och upptäckte att jag hade fri sikt ut till havs, visserligen i en väldigt smal sektor, men ändå. Hade en trevlig kväll med att identifiera Trubaduren, Gamla Gumman och nån mer fyr från sjökortet. Det man kan se bör man kunna höra så jag drog igång grejerna. Jag fångar in fartyg upp till drygt 20 distans i den synliga sektorn, men jag ser dem faktiskt något längre med kikaren. Stora fartyg ser jag upp till cirka 25 distans med kikaren, strax utanför territorialvattengränsen.

Kul att kunna identifiera vad man ser visuellt med hjälp av Shipplotter! Om budgeten tillåter skaffar jag kanske en SR161 eller 162, jag antar att en sådan gör ett bättre jobb än min gamla trötta AOR.

Gott nytt år!

Robert Larsson | e-post


Söndag 31 December 2006, 02:14 Vilken utrustning har du och räckvidd?


Hej Anders,

Jag har sett fartyg och basstationer från din mottagare de senaste dagarna, kul med täckning i södra Vänern.

21 NM är inte dåligt, men om du har ett läge nära vattnet borde du kanske få lite bättre räckvidd, 30-40 NM bör inte vara omöjligt. För att förbättra räckvidden finns det ju ett antal saker att tänka på, antennhöjd, mottagarkänslighet, kabellängd/dämpning, etc.

Om man inte har en väldigt lång antennkabel att kompensera är det inte alls säkert att en antennförstärkare hjälper, speciellt om mottagaren redan har bra känslighet på bandet.

Några punkter som jag skulle titta på först är;
1. Antrennens relativa höjd över omgivningen. Bara några meter till över omgivande hus/tak/träd kan ge bra resultat.
2. Bättre antennkabel om den är lång eller dålig
3. Jag vet inte om 780:n är bra på 162 MHz, men en SR161/162 är svårslagen i känslighet enligt mina och andras tester. Om man börjar med en bra mottagare så vet man att det inte är där problemet är. Dessutom får man ju loss scannern till en massa annat roligt.
4. Filter. Ibland kan det vara viktigare att filtrera bort andra sändare. Du borde vara nära Såtenäs, där finns det garanterat ett antal starka VHF-fyrar....
5. Bättre antenn. Jag är tveksam om en riktantenn är bra, du har ändå ett ganska brett område som du vill ha täckning i. Däremot en stackad dipol eller kolinjär med lite förstärkning ger bra resultat utan att offra den rundstrålamde karaktären. Uppe i luften finns ändå garanterat inga fartyg.


Det finns lite fler beskrivningar av vad man har för olika utrustning i en äldre tråd:
http://www.erimax.com/easyforum/forumtopic1.col?u=5301&n=165

MvH,

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Söndag 31 December 2006, 12:42 Vilken utrustning har du och räckvidd?


Vet inte heller om min mottagare är bra på 162 Mhz. Funderar på en sr161 eller 162, är det värt 2500kr extra för att få båda kanalerna?? Läste någonstans att kanske inte all information kommer att sändas på båda kanalerna, och då måste man ha båda kanalerna för att inte missa något, är det så?? Det jag känner att jag kan göra för att förbättra min mottagning är att förlänga maströret 3 meter, kanske det börjar bli dax att staga det hela då, vi får se. Läste också om antennbyggen....och blie lite fundersam. En av antennerna (den med koax som växlade skärm och ledaren) blir ganska lång. Blir inte den ganska svajig när det blåser?? Behöver man staga den? Vi får se vad det blir.
Mvh Anders

Anders Stenström | e-post


Söndag 31 December 2006, 12:46 Vilken utrustning har du och räckvidd?


Jo, en sak till som jag ska förbättra. Min antennledning är en RG58 på ca 18meter, och som någon skrev tidigare.......Brandkåren med trädgårdsslag......;-)

Mvh Anders

Anders Stenström | e-post


Söndag 31 December 2006, 16:53 Vilken utrustning har du och räckvidd?


Hej igen,

Nu är ju inte dämpningen så stor på VHF, men 18 meter känns ändå lite mycket för RG58. Om du kan, använd RG213 eller 214 förutom den sista metern in i radion för att få det lite smidigt.

En eller två kanaler är ju den ständiga frågan. En kanal duger långt för landbaserad övervakning, då man inte direkt riskerar att krocka med någon. Två kanaler är lämpligt på sjön om man vill använda AIS som navigationshjälpmedel. De nya klass-B -transpondrarna t ex skickar bara data var 30:e sekund, på varannan kanal. Det betyder i bästa fall en position varje minut med en enkanals mottagare, vilket inte spelar någon roll om du vill följa trafiken i Vänern, men om du möter någon i en trång passage är det en väldig skillnad.

Viss information t ex väderutsändningar är inte garanterade att sändas på bägge kanalerna, så visst finns det en poäng med att ha en tvåkanalig mottagare, det är lite kul att veta att man får in precis "allt". Om det är värt pengarna är upp till var och en att bestämma.

Jag har både SR162 och 2 st enkanaliga Nasa. Idag skulle jag köpa SR161 istället för Nasan, den är bättre på flera sätt, bl a byter den kanal om den blir störd, annars ligger den kvar på samma kanal.

Om man ser det med utgångspunkt av att det är kul att SP-nätet utökas och att det tillkommer täckning i fler områden, så kan man ju säga att det är bättre med fler enkanaliga än färre tvåkanaliga, när det är översikten och täckningen som räknas....!

När det gäller kolinjära antenner så får man ju bygga in dem i något som stagar. Beroende på hur många sektioner man har tänkt sig så får man hitta olika lösningar. En enkel variant är ju ett VP-rör av lagom dimension, det är lätt och tål en hel del. För att styva upp det hela och skydda antennelementen från vibration och korrosion så skulle jag nog fylla det med epoxi när jag var nöjd med konstruktionen.

MvH,
/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Måndag 1 Januari 2007, 01:56 Vilken utrustning har du och räckvidd?


tänkvärt, tack.
Gott nytt år!!
Mvh Anders

Anders Stenström | e-post


Lördag 6 Januari 2007, 16:26 Vilken utrustning har du och räckvidd?


Nu har jag köpt en VHF "motorbåtsantenn" av Båtprylar och byggplast. Den funkar lite bättre än den andra antennen jag hade (Procom:s airbandantenn 118-136 Mhz). Bedömmer att jag hör 5-10 nm längre nu. Jag kommer även att höja upp antennen ca 3 meter till, kanske jag tjänar någon nm till. Antennen kostade 500:-, hoppsan, jag hoppas att jag inte gjort smygreklam ;-).


Reklam? Vi kallar det väl för konsumetupplysning. /Hasse

Anders Stenström | e-post


Söndag 6 Maj 2007, 21:39 Vilken utrustning har du och räckvidd?


Jeg har ProNav klasse B AIS sender/mottager og 6 dm gain antenne (Glomex 2.4 m) -

kan se landstasjon 34 nm fra båten.

Roaldbj | e-post


Tisdag 8 Maj 2007, 09:21 Vilken utrustning har du och räckvidd?


Hej

AIS Norra Åland använder fäljande utrustning. SR-162 mottagare kopplad till en industri PC som har SP. Som antenn använder vi en segelbåts VHF antenn. Antennen på slangtornets tak 20 m över marken (25 m över havet). Antennkabeln är RG58 och 16 m lång. Normalt fångar vi mål 35-45 nm i alla riktningar.

Länken nedan visar en bild från SP dår röda mål är de mål vår mottagare tar emot och svarta mål är delade. Har ingen markering ännu på kartan var mottagaren är placerad skall fixa det vid tillfälle så ser ni täckningen bättre.

http://home.aland.net/ma21720/Ais/shipplotter.jpg

Länk: home.aland.net/ma21720/Ais/shipplotter.jpg

Sten-Göte | e-post | hemsida


Tisdag 8 Maj 2007, 09:22 Vilken utrustning har du och räckvidd?


Hej

Här kommer länk till Norra Ålands AIS sida.

Länk: home.aland.net/ma21720/Ais/google.html

Sten-Göte | e-post | hemsida


Torsdag 16 Augusti 2007, 11:16 Vilken utrustning har du och räckvidd?


Hej, har precis kommit igång med AIS. Igår.. :)

Jag kör med en Yaesu FT-857 där jag plockar ut signalen via datajacket som sen går in på ljudkortet på pcn.
Använder en kombinerad 145 Mhz / 434 Mhz antenn.. Alltså amatör radio antenn. Fick in ca 8 fartyg igår då jag testade en stund. Har ännu ej lagt in karta så svårt att säga räckvidden..

Är färskt i detta, men vill lära mig mer då jag gillar allt som har med vatten att göra..

Jag har även testat APRS. Använde mig då av Signalink SL1+ Där kan jag själv sända ut min position. Har ej hittat på hur jag ska få min radio att bli en transponder i AIS. Någon som vet något? Vet att man måste ha tillstånd..

Befinner mig i Västerås.

Pher Ågren | e-post


Söndag 19 Augusti 2007, 08:28 Vilken utrustning har du och räckvidd?


På Utklippan har jag SR162 under en dubbel dipolantenn med ca 10 meter proffskabel. Signalen länkas via en DigiOne ut på internet där Nicklas i Trelleborg tar hand om datat för vidare behandling.
Antennen fick jag sponsrad då verksamhet i Karlskrona är intresserad av fartygstrafiken.
Upptäckte att antennplaceringen är viktig. Hade den först uppe på fyrräcket, men lanterninen släckte fullständigt ner signalerna på "andra sidan" fastän den "såg" över taket! Tog sedan ner den på lägre höjd med runtomsikt, vilket gjorde susen. se bilden på www.sm7ucz.se längst ner till höger sitter antennen

Johnny Apell | e-post | hemsida


Torsdag 23 Augusti 2007, 17:29 Vilken utrustning har du och räckvidd?


Fick goda konditioner med en CTRX, antenn Delta 200S och H155 kabel i en 27m hög masttop. Såg flera mål på 110nm, I normalfallet syn mål på 40-45nm.

Marcus | hemsida


< Index - Vilken utrustning har du och räckvidd?

Sida 1

     Till AIS-sidan