< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Begränsa antal fartyg
4 svar hittills.

Lördag 22 Mars 2008, 09:43 Begränsa antal fartyg (Ursprungligt inlägg)


Hur kan man begränsa antal fartyg som SP tar in när man använder www.coaa.co.uk? Det går att begränsa antal skepp som plottas genom "Omit ships beyond xxx nm". Går det att göra på samma sätt med antal skepp som SP hanterar? Varför vill jag detta? Det verkar som min dator blir väldigt seg när den skall hantera många objekt.

Ps
Just nu ser jag bara skepp i Skandinavien och norra Europa inkl Storbritanien. Ibland ser jag skepp i USA, Asien och lite i södra Europa. Vad styr detta?

Erik D


Lördag 22 Mars 2008, 11:18 Begränsa antal fartyg


"Omit ships beyond xxx nm", tycker jag fungerar bra, om man bara matat in sin egen hempossition (eller centrum på det man vill se). Använd minsta möjliga värde. Då ser man bara fartyg i detta område. Jag har max 300 nm.
Nedladdningen från servern, begränsas också av hur stort område som visas på skärmen +några %.

COAA-databasen, har säkert blivit ganska stor nu, med många användare, vilket tydligen gör att uppdateringshastigheten blivit långsammare än det var i ShipPlotters barndom. Kanske dax att dela upp det på flera servrar, för olika områden?

Hasse | hemsida


Lördag 22 Mars 2008, 12:16 Begränsa antal fartyg


Jag har satt Omit ships beyond till 160nm men SP hanterar ändå mycket fler skepp än i närområdet, 160nm, än de som är synliga i SP-chart-vyn. Jag kan se det bla genom att köra Goole Earth eller använda url:http://127.0.0.1:4185 i en webbrowser. Om man startar Google Earth med google_ships.kml, som finns i ShipPlotter-mappen, så ser man detta. Även "Ship view" indikerar att det finns mkt fler fartyg än de man ser på charten.

Erik D


Lördag 22 Mars 2008, 13:26 Begränsa antal fartyg


Jag testade lite nyss.
Det är vad man ser på kartan, som bestämmer vad man tar emot via sharing.
Jag zoomade in på ett litet område, där det garanterat inte fanns några fartyg (uppe på landbacken).
Startade om ShipPlotter för att rensa listan.Ingeting togs emot.
Zoomade ut lite. Då fick jag in ett några fartyg, som var lite utanför bilden.
"Omit ships beyond" begränsar alltså bara vad man ser på skärmen.

Hasse | hemsida


Lördag 29 Mars 2008, 07:14 Begränsa antal fartyg


Hasse,
Jag gjorde på samma sätt som du men jag fick inte samma resultat. Jag skickar dig lite data hur jag gjort. Försöket få med bilder i forumet med det krånglade. Jag hade ingen bra server att lägga upp bilderna.

Erik D


< Index - Begränsa antal fartyg

Sida 1

     Till AIS-sidan