< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Kartor till Ship Plotter
7 svar hittills.

Tisdag 22 Augusti 2006, 18:59 Kartor till Ship Plotter (Ursprungligt inlägg)


Hej
Jag har nu installerat Shipplotter på min dator. Skulle vara trevligt med en hyfsad karta. Den karta som trelle.net använder räcker längre. Finns den i version som tar området Portugal till norra Norge och hur får man i så fall tag på en sådan. Framledes skulle jag vilja ha ett sjökort utan för många detaljer. Kan man lägga in en karta i bmp eller jpeg format.

Tacksam för tips.

Lars Hulthén | e-post


Lördag 26 Augusti 2006, 16:14 Kartor till Ship Plotter


Jag har mest använt satellitbilder hittills, och då har jag utgått från en översiktkarta som jag hämtat från länken nedan. Då får man också med den tillhörande kalibreringfilen (.clb).

Det går att använda jpg och bmp-bilder, men de måste alltid kalibreras.
Det skall också gå att använda BSB-kartor, men det har jag inte provat ännu.

Tips: Använd inte för stora kartor, det ställer bara till problem. Bättre flera mindre.

Länk: www.sailwx.info/maps/shipplotter.phtml

Hasse | hemsida


Lördag 26 Augusti 2006, 20:35 Kartor till Ship Plotter


Tackar

Kunde spara bild i jpeg format
Men det där med kalibrering och clb format. Markerar man alla positionerna men hur gör man sen.
Hur och var sparar man

Hoppas på mer hjälp

Lars Hulthén | e-post


Söndag 27 Augusti 2006, 12:29 Kartor till Ship Plotter


Att kalibrera kartorna är ganska lätt, om det finns ett gradnät att utgå ifrån.
Jag testade att kalibrera en vanlig stadskarta utan gradnät. Då fick jag ge mig ut med GPS och ta reda på strategiska punkter manuellt, för att sedan föra in dessa vid kalibreringen. Ju fler punkter, desto bättre nogranhet.

Hjälpen i ShipPlotter är annars till väldigt stor hjälp. Den har blivit bättre på senare tid.

Hasse | hemsida


Söndag 12 November 2006, 13:01 Kartor till Ship Plotter


Jag har hittills endast använt de gratissjökort och satellitbilder, som finns på nätet till Shipplotter.
Nu tänkte jag prova med BSB/KAP-sjökort.
Är det någon som har erfarenhet av BSB? De verkar ju vara helskannade och jag misstänker att de är ganska stora (filstorlek). Finns det några problem med dessa? I så fall vad?

Hasse | hemsida


Söndag 12 November 2006, 13:10 Kartor till Ship Plotter


De är stora och suger bra med datakraft när de skall öppnas, men det fungerar sen OK om man har rejält med minne i burken. Riktiga navigationsprogram öppnar bara delar av kap-filerna till minnet men SP läser allt eller inget, tyvärr.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Söndag 12 November 2006, 13:27 Kartor till Ship Plotter


Jag misstänkte att de "suger", men i mitt fall kommer jag att använda ett av de minsta, Mälaren/Hjälmaren, så jag gör ett försök.

Hasse | hemsida


Söndag 12 November 2006, 13:54 Kartor till Ship Plotter


BSB/KAP-sjökort fungerar mycket bra tycker jag. Lite segt att öppna sedan flyter det på fint.

John


< Index - Kartor till Ship Plotter

Sida 1

     Till AIS-sidan