< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Hur långt?
10 svar hittills.

Lördag 22 Juli 2006, 12:17 Hur långt? (Ursprungligt inlägg)


Hur långt bort bort hör ni skepp. Jag plockar upp signaler från skepp mer än 200 nm från mig, kan det verkligen stämma, eller sker det någon återutsändning från basstationer? (alla är markerade med * så de är mottagna lokal hos mig)

/Putte

Putte


Lördag 22 Juli 2006, 15:24 Hur långt?


Beror lite på din utrustning, hur du bor samt omgivande terräng. Men om du får in fartyg runt 200nm får du vara nöjd.

Mvh

Robban | e-post | hemsida


Lördag 18 November 2006, 16:21 Hur långt?


Hur långt du når beror på höjden av antennerna. Jag har en täckning på c:a 25-30distans. Höjd c:a 40m. I vissa fall är det anomal utbredning. I vissa fall har jag "sett" fartyg i Hanöbukten(flera ggr), Rugen, Norge o Spetsbergen! Min station finns på N58 och E18 (nynäshman)
Men det verkar vara bara under en korta stunder som denna extrema utbredning finns

Erik | e-post


Lördag 18 November 2006, 19:38 Hur långt?


Under några dagar på sommaren när det finns sk inversion kan man ha upp till 300 nmi räckvidd även från låghöjdsantenner. Inte mycket att lita på uppe i Norden alltså. I Gulfen har man dessa räckvidder under kanske halva året eller mer, där är man mäkta imponerad av AIS räckvidd! Regelmässig räckvidd på 200 nmi kan åstadkommas via helikopter eller flygplan på hög höjd. Många förarlösa hög-höjds flygplan som opererar på 60,000 ft eller högre har idag AIS för att följa fartygstrafiken på väg in mot USA och över andra områden. Man har provat att installera AIS i låghöjdssatelliter men resultaten är inte lovande, då slottarna kolliderar från ett stort antal celler.Det har funnits ideer om att installera AIS i trafikflygplan som flyger över exempelvis atlanten, men de förarlösa planen blev billigare och måste vara i luften iallafall.

Peter Bergljung


Söndag 19 November 2006, 09:10 Hur långt?


Om jag kommer ihåg rätt så är synbarhten i Nm för en fyr och fartyg 2*(roten(h1)+roten(h2)) Där h1 är fyrens höjd och h2 betraktarens höjd över havsytan. Det borde gälla samma förhållande för radio i 160Mhz området. Om h1=49 h2=36 så får man 2(7+6)=26 distans räckvid.

Ett rolig sätt att testa detta fenomen i irl är att betrakta ett förmål, tex en fyr, på avstånd, stående. Om man sedan lägger sig ner så ser man att förmålet blivit lägre eller helt försvunnit.

Erik Dillner


Söndag 19 November 2006, 21:37 Hur långt?


Som en liten vägledning för beräkning av VHF-räckvidd, kan den här tabellen hjälpa.
Lägg till motstationens antennhöjd.

Antennhöjd - Radiohorisont
2 m - 3 M
5 m - 5 M
10 m - 7 M
15 m - 9 M
20 m - 10 M
25 m - 11 M
30 m - 12 M

Hasse | hemsida


Måndag 20 November 2006, 14:55 Hur långt?


Eriks formel ge en bra bild på räckvidden. IMO använder sig av 2,5 istället för 2 när man beräknar räckvidd i VHF bandet. VHF Radio följer jordens krökning bättre än ljus.

Magnus Nyberg | e-post | hemsida


Fredag 24 November 2006, 21:52 Hur långt?


IMO räckviddsberäkning och många andra modeller är konservativ och baserad på analog radio. AIS är digital radio och ger om radion är rätt kontruerad betydligt längre räckvidd än IMO modellen i normalfallet. I Sverige byter Sjöfartsverket just nu ut samtliga AIS basstationer mot nya högprestanda med ca 30% längre räckvidd i snitt. Det är en trend i världen att man vill ha högre känslighet och bättre/känsligare avkodare. Man vill helt enkelt ha längre räckvidd och till skillnad mot analog radio så är det faktsikt möjligt.

Peter Bergljung


Tisdag 28 November 2006, 11:52 Hur långt?


Jag håller med Peter att räckvidden är konservativt räknad att man normalt når längre med AIS.
IMO:s beräkning är utformad för VHF delen i GMDSS (Också digital överföring) och ger mellan tummen och pekfingret en ganska god bild av vad man kan förvänta sig under normala förhållanden med en känslighet på -107 dBm. Under extrema radiokonditioner kan man få exeptionella räckvidder där man ser mer eller mindre hela Östersjön eller Biscaya bukten, Engelska kanalen och Nordsjön (beroende på vilken sida av Sverige man bor på.)

Det är också korrekt som Peter säger att med en känsligare mottagare så når man normalt längre. Vi har gjort jämförelser mella olika mottagare och basstationer och kan konstatera att flera av fritidsbåtsprodukterna ger bättre räckvidder än de basstationer som finns på marknaden.
En jämförelse gjord av ett Europeiskt sjöfartsverk mellan en fritidsbåtsprodukt och den basstation Peter pratar om visade att fritidsbåtsprodukten gav 20% längre räckvidd än basstationen.

Magnus Nyberg | e-post | hemsida


Onsdag 21 Mars 2007, 23:32 Hur långt?


Till Peter. Faktum är att trafikflygplan just nu utrustas som bäst med nya transpondrar som sänder ut GPS eller i förekommande fall IRS position. Ganska kul kolla på www:flygbilligt.com så hittar du länkar till bla Stockholmsområdet.

Per Björk

Per Björk


Torsdag 22 Mars 2007, 22:21 Hur långt?


Civilflygtekniken du nämner heter troligen VDL mode 4, och är mycket lik AIS. Grundkonceptet heter ADS-B och tre världsstandarder konkurrerar om att få bli obligatorium ombord. Alla nyttjar GPS men där slutar likheten. Inget ICAO beslut ännu om obligatorium och det kommer nog att dröja några år till, tyvärr. Ett obligatorium, precis som AIS, krävs om tekniken skall kunna nyttjas fullt ut.

Peter Bergljung


< Index - Hur långt?

Sida 1

     Till AIS-sidan