< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Ritning till bra antenn sökes
15 svar hittills.

Måndag 4 September 2006, 18:42 Ritning till bra antenn sökes (Ursprungligt inlägg)


Är det nån som har en ritning på en bra ais antenn

eugen bengtsson


Måndag 4 September 2006, 21:17 Ritning till bra antenn sökes


Hej Här finns ritning till en bra och billig antenn:
http://www.sxk.se/tekniska/btf/navigation/vhfant.htm
Hälsningar Ove

Ove Thorin


Tisdag 5 September 2006, 17:26 Ritning till bra antenn sökes


Och här är en till.
http://www.orebrohamn.com/ais/slimjim.htm

Lasse L | e-post | hemsida


Tisdag 5 September 2006, 21:45 Ritning till bra antenn sökes


Finns den nån med riktverkan?

eugen bengtsson


Torsdag 7 September 2006, 17:39 Ritning till bra antenn sökes


Några tips om antenner
http://www.braskens.com/Shop/Index.php
http://links.ssa.se/antenn.php

Lasse L | e-post | hemsida


Fredag 15 September 2006, 08:42 Ritning till bra antenn sökes


Svebry i Skövde har en riktantenn som jag själv använder hemma på taket. Den lovar ca 9dB förstärkning (ca 8-9ggr) Hemifrån är det ca 40km ut till fartygsstråket, vilket den klarar med råge. Viktigt är också att det är en lågförlustkabel (och kort) till mottagaren. Det är bättre att placera mottagaren vid antennen och ha längre datakabel. Antennen heter "ECO 197 Yagi 24 Element 135-1200 MHz" leta på svebry.se

Johnny Apell | e-post | hemsida


Lördag 16 September 2006, 20:21 Ritning till bra antenn sökes


Jag har idag satt upp, lite provisoriskt ,en Yagi-antenn, som är en tv-antenn för VHF-kanalerna. Biltema sålde den för 229 spänn. Visserligen är matningsimpedansen i antennen 75 Ohm och ingångsimpedansen i min mottagare 50 Ohm, men genom att använda en 75 Ohms bra koax funkar det tillfredsställande, utan att man behöver fixa en trafo för impedansen.

Som grädde? på moset köpte jag en preamp hos samma firma för 129 kr. Eftersom jag hade brått
fick den sitta nere vid mottagaren. Kvaliteten på preampen är ju vad man kan förvänta, men den funkar.
Når jag längre? Ja om jag jämför med min stackade 5/8-ing vertikal, så uppskattar jag förbättringen i räckvidd till ca 30 %. Loben på antennen är inte alltför smal utan den täcker för mig norr Hallands Väderö upp ca 15 nm norr Anholt.
Det räcker för mig. I dag lördag var konditionerna på 150 mHz usla, så mina "mätningar" är väl inte helt giltiga.

Vill man sätta upp nåt enkelt och billigt så är detta ett alternativ. Om man vill snitsa till det så bygger man en impedansomvandlare och sätter en hyfsad preamp i masten, men varför göra det svårt?

Om nån vill se hur det ser ut på mitt tak så maila så kommer en bild.

mats/halmstad

mats strömberg | e-post


Söndag 17 September 2006, 14:47 Ritning till bra antenn sökes


Idén med tv-antenn kanske skulle fungera om man kan lösa anpassningen till 50 ohm.
Band III antenner kanske kommer att slumpas bort, nu när andra frekvenser används till digital-tv.

Hasse | hemsida


Onsdag 20 September 2006, 21:03 Ritning till bra antenn sökes


Nu har jag under några dagar använt en 5 el tvantenn från Biltema. Med de förutsättningar som är, har det fungerat så bra man kan förvänta. Om man använder en bra 75 Ohms koax är den ofta bättre än en 50 Ohms Rg58 vad gäller förluster.
Impedansmissanpassningen kan man i dessa applikationerna i princip skita i.
Genom att använda en bredbandsförstärkare nere vid mottagaren får man visserligen en förstärkning av signalen, men även av sådant man inte vill ha förstärkt, som brus, blandningar och övertoner.
Det löste jag med ett filter som jag stämde av exakt på min mottagarfrekvens, så det endast släpper igenom signal genom ett mycket smalt fönster.
Det gjorde susen. Det är ofta bättre att ha ett smalt filter än en dålig preamp.
Nu såg jag till min glädje att NetOnNet säljer en 10-el Yagi för VHF för 99 spänn och den ligger på hyllan och väntar på uppsättning. Ska bli spännande att se hur det funkar

mats strömberg | e-post


Tisdag 26 September 2006, 17:33 Ritning till bra antenn sökes


Har du nåt artikelnummer på NetOnNets 10-el Yagi för VHF för 99 spänn ?
jag har kollat på deras sida men hittar den inte

eugen bengtsson


Onsdag 4 Oktober 2006, 16:42 Ritning till bra antenn sökes


Fungerar en tv antenn VHF K5-12 till ais?

eugen bengtsson


Torsdag 9 November 2006, 12:11 Ritning till bra antenn sökes

Klicka, för bild i normal storlek

En perfekt rundstrålande antenn med hög förstärkning är ju vad man söker för att ta emot AIS. En kollinjär antenn fungerar så att signaler "från horisonten" förstärks, övriga signaler dämpas. Fick på internet tag på en beskrivning för 432 MHz, räknade om till 162 MHz, byggde i somras en 4-elements antenn. Med en antenn höjd på blygsamma 9 meter över havet ser jag fartyg på 20-50 nautiska mil. Se själv, ladda ner gratisprogram på www.seekship.com! Stationen finns på Ljugarn-östra Gotland. Teoretisk gain för 4-element är 6 dB, för 8 element ger 9 dB, 16 element ger 12 dB... Pass upp för mekanisk stabilitet! Vid många element är det extremt viktigt att elementen ligger helt "in line" annars försvinner all den goda förstärkningen.
Om man önskar hög förstärkning kan antennen med fördel byggas inuti en plastflaggstång!
Byggde själv in antennen inuti ett VP-rör (för elinstallationer) med en tätning längst upp.

Beskrivning på www.adveto.se/aisantenn_432.pdf och www.adveto.se/aisantenn_162.pdf

Kent Sylvén | e-post | hemsida


Onsdag 7 November 2007, 21:19 Ritning till bra antenn sökes


Hittade ännu en byggbeskrivning på en antenn, gjord av coaxialkabel. Tipset kommer från ShipPlotters forum på Yahoo.
Se länken:

Länk: web.arundale.co.uk/docs/ais/aerial.html

Hasse | hemsida


Torsdag 22 November 2007, 15:22 Ritning till bra antenn sökes


Enkel att bygga + att den är BRA http://www.hamuniverse.com/jpole.html
Bara fylla Mhz på den sidan så får ni måtten

Ulf


Torsdag 20 December 2007, 14:01 Ritning till bra antenn sökes


Diskussionen om vilken antenn som är bäst för att plotta fartyg
kan föras tills världen går under.
Men om jag ska sticka ut näsan lite, så påstår jag att den bästa
antennen om man bor på fasta land, det är en direktiv antenn.
Alltså en YAGI-, Quad eller logperiodisk antenn.
Bor man på en ö, ok då kan man ha en rundstrålande antenn.
Som jag sagt förut, så har jag provat fabrikstillverkade stackade
5/8 dels antenner, egentillverkade vertikaler halvvågs, kvartsvågs och 5/8
dels antenner. Ingen av dessa presterar i närheten av vad min BilTemayagi fixar.
En tvantenn från BilTema har en teoretisk lob på ca 63 grader, men praktiskt sett så tar den emot i en lob på 120 grader. Naturligtvis lite sämre i kanterna men det duger.
Yagin har artikelnummer: 24-113 och kostar 229 spänn. Koppla antennen till din mottagare med en högkvalitativ 75 Ohms tv koaxialkabel. (dubbelskärmad med både kopparfläta och aluminiumfolie.) Om du vill bättra på din signalstyrka och din mottagares ingångsfilter är hyfsade så köp en tvantennförstärkare på Biltema för en billig penning.Att du kopplar en 75 Ohms koax till en 52 Ohms ingång kan du i denna applikation bortse från.Jag, med id fU, har just ovanstående i Halmstad och med mitt urusla antennläge , är jag så nöjd jag kan vara.

Från den här länken kan ni hämta ett utomordentligt litet lättanvänt program att beräkna
yagiantenner med. Alla uppgifter du behöver för att bygga en antenn får du i programmet.


Här är länken: http://vk5dj.mountgambier.org/Yagi/yagisetup.exe

mats strömberg | e-post


Torsdag 20 December 2007, 17:58 Ritning till bra antenn sökes


Ett litet tillägg till det jag skev om BilTemayagin: Den ska ju placeras VERTIKALT polariserad. Det vill säga spröten ska sitta vertikalt. Tänk också på om ni sätter upp en slik antenn att maströret inte "går igenom" antennen utan att ni har ett horisontell rör ut från maströret till antennen, för att inte förstärkningen ska bli lidande.
Om nån funderar över nåt så maila gärna.

mats strömberg | e-post


< Index - Ritning till bra antenn sökes

Sida 1

     Till AIS-sidan