< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
USB ansl. av AIS
5 svar hittills.

Onsdag 5 Juli 2006, 19:25 USB ansl. av AIS (Ursprungligt inlägg)


Innan jag köper en AIS mottagare så önskar jag veta om det är möjligt att köra den vis USB.
Min Pc har enbart USB portar, 1 USB används för min DGPS mottagare och en annan USB till min touchskärm.Så en 3 USB anslutning finns ledig.

Tacksam för svar

//Clas

Clas | e-post


Onsdag 5 Juli 2006, 20:19 USB ansl. av AIS


Det går bra med en adapter. De som säljer mottagare, har säkert adaptrar med. Annars finns det i de flesta datorbutiker.

Hasse | hemsida


Torsdag 6 Juli 2006, 14:13 USB ansl. av AIS

Klicka, för bild i normal storlek

Fungerer fint med serieport til USB adapter. Fåes også på Claes Ohlson.

Lykke til!

Tormar


Tisdag 11 Juli 2006, 15:56 USB ansl. av AIS


Jag skulle vilja se upp med adaptrar. Jag köpte en till min dator för jag har samma problem.
Jag ville koppla in en GPS via RS232 adapter, men mjukvaran accepterade inte det portvalet jag ville sätta. Möjligen är mina datakunskaper för knapphänta.

Stefan


Onsdag 19 Juli 2006, 23:56 USB ansl. av AIS


Jag har testat med en adapter från Clas Ohlsson. Det fungerar bra för det mesta. Ibland kan den få för sig att byta com-port när man bootar om så man får ändra i mjukvaran, så helt 100% är det inte.

Vissa gamla programvaror vill inte jobba med com-portar med höga nummer (t ex > 4) , men all mjukvara som är tillräckligt modern för att förstå AIS bör inte ha det problemet.

Jag skulle dock inte vilja ha GPSen på en COM->USB-port om jag skall lita på den för navigation. Därför har jag ett VIA-kort i båten som har 4 konventionella serieportar....

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Torsdag 20 Juli 2006, 08:17 USB ansl. av AIS


Om det inte fungerar med en adapter kan det bero på att den är "oäkta"
RS232 skall arbete med +/-12V för icke signal/signal. Men många adaptar arbetar med 0/+5V.
Detta hade jag problem med i jobbet.

Johnny | e-post


< Index - USB ansl. av AIS

Sida 1

     Till AIS-sidan