< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
data.xml med sydsvensk data?
3 svar hittills.

Onsdag 13 Augusti 2008, 14:44 data.xml med sydsvensk data? (Ursprungligt inlägg)


Hej! Jag har sett sidor typ www.reknyl.se där fartygspositioner plottas på en google-karta. Jag märker att fartygsdatat hämtas och uppdateras från en fil som heter data.xml. Finns det någon generell sådan fil för södra östersjön/sydsverige eller mer specifikt norra öresund. En fil som dessutom uppdateras med jämna mellanrum (säg var 60:e sekund)? Jag har inget intresse av att själv sätta upp och konfigurera en AIS-mottagare.
mvh
Svante

Svante | e-post


Tisdag 26 Augusti 2008, 13:11 data.xml med sydsvensk data?


Hej Svante,

Nej, det finns ingen generell XML-fil. De som har egna websiter skapar xml-filen som behövs genom ett script i ShipPlotter. Det är ingen speciallt snygg eller robust konstruktion men det fungerar hyfsat.

Vad vill du ha datan till, och varför är du inte intresserad av att sätta upp en mottagare? Utan mottagare blir det ju ingen data alls! Vi är många som har bekostat mottagare, datorer, konvertrar och internetförbindleser för att få ihop den täckning som finns idag, men visst skulle det behövas fler!

MvH,

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Torsdag 28 Augusti 2008, 17:21 data.xml med sydsvensk data?


Tack för svar.

Min idé är att sätta upp en sajt med väldigt lokal data kring sundet mellan helsingborg-helsingör. De webbsidor jag sett är väldigt plottriga och uppdaterar dåligt eller inte alls

Anledningen är helt enkelt att jag jobbar med utsikt över sundet och det skulle vara kul att se vilka båtar som tuffar förbi i något så när realtid.

Sätta upp en egen mottagare verkar dyrt, jobbigt o onödigt inte minst med tanke på att det finns så många som redan tar emot signaler och lägger "på fil".

mvh
Svante

Svante | e-post


Torsdag 28 Augusti 2008, 18:29 data.xml med sydsvensk data?


Det är endast med egen mottagare, som man kan vara säker på att få allt i realtid.
Med sikt över vattnet, behövs ingen stor antenn heller, och mottagarna har blivit billigare.
Det blir otroligt stor skillnad med egen mottagare, mot att använda t.ex. Shipplotters server.

hasse


< Index - data.xml med sydsvensk data?

Sida 1

     Till AIS-sidan