< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Google Mapi API
15 svar hittills.

Onsdag 5 April 2006, 14:22 Google Mapi API (Ursprungligt inlägg)


En fråga. Någon som provar med att köra AIS-information med stöd av Google Mapi API ?
Efter att provat ock lyckats få Java-scripten att funka är nu problemet följande. Arbetsområdet är Öresund och det går bra att få översiktskortet över Öresund att fungera så att bilden på hemsidan blir "aktiv" och det gör ju att man får tillgång till samma information som om man är online med Shipplotter men problemet är ju att Googlekortet inte tillåter samma inzoomning i våra vatten som t.ex i England där man kan komma in i hamnarna på ett snyggt sätt. Det går bra om man skiftar till Satellitinterfacet i Goggle men jag skulle vilja ha samma detaljer som i England. Någon som har förslag på lösning ? Resultatet på översiktsbilden finns i en testversion på www.reknyl.se/ais/google.html . Kom gärna med kommentarer !

Tommy Svensson | e-post


Onsdag 5 April 2006, 15:58 Google Mapi API


Det finns tydligen inga närbilder för det området, men satellitbilderna (eller var det flygfoto) var fina.
Det funkade bra en stund, sedan råkade jag ut för:
"iexplore.exe har stött på ett problem och måste avslutas".

Hasse


Måndag 26 Juni 2006, 15:37 Google Mapi API


Tittade på ditt test, tyckte det var helt kanon, riktigt häftigt. Fortsätt att utveckla det.

Daniel Kroon | e-post


Måndag 26 Juni 2006, 16:07 Google Mapi API


Ett annat problem är att det tar så lång tid att ladda upp skärmbilden i Internet Explorer medan i Opera och Firefox bara blinkar det till så är informationen där. Någon som kör betaversionen av Internet Explorer och vet om den är snabbare ???

Tommy Svensson | e-post


Måndag 26 Juni 2006, 17:27 Google Mapi API


På min Windows XP (IE ver 6.0.2900.2180) laddas sidan på ca 4 sekunder. På min Windows Vista (IE 7.0.5384.4) laddas den också på ca 4 sekunder.
Från och med andra gången, när sidan finns i cachen, laddas den på under 2 sekunder på båda mina Internet Explorer-versioner.

Hur definierar du "lång tid"?

Nicklas Strömberg | e-post | hemsida


Måndag 26 Juni 2006, 20:25 Google Mapi API


Jag har också Version 6.0 2900.2180 och det tar för mig 20 - 30 sekunder att ladda google-sidan utan cash. Detta kan bero på slö dator eller uppkoppling men om jag istället startar Opera t.ex så tar det 2 - 4 sekunder på samma dator och uppkoppling.

Tommy Svensson | e-post


Tisdag 4 Juli 2006, 20:17 Google Mapi API


Hei Tommy.
Min bror Stian arbeider med en Live AIS løsning basert på Google Maps. Den gir et fint inntrykk av trafikken rundt Tromsø i Nord-Norge, selv om det ikke er så veldig mange skip i området. Han hadde i utgangspunktet laget en løsning som brukte andre typer kart, men problemet med kartrettigheter gjorde at han valgte å arbeide videre med Google. Sunnmørsposten har kjøpt den opprinnelige løsningen fra ham og kan ses på www.smp.no (se litt nede på siden i venstre marg). Du kan få e-postadressen hans av meg dersom du vil utveklse erfaringer?

Länk: www.tromsoby.no/skipstrafikk/

Eirik Berger | e-post


Lördag 23 December 2006, 15:00 Google Mapi API



Jag försöker koppla Shipplotter ihop med Google Maps och har inte fått till det. <p>

Jag har fått det fungera med Google Earth med hjälp av google_ships.xml som följer
med Shipplotter. Men jag vill använda Google Mapas! Jag har inte hittat någon beskrivning har jag skall
använda Google Maps. Jag har letat i Api-beskrivning för G Maps.<p>

När jag använder 127.0.0.1:4185 i browser får jag ut xml-data men inte samma format som i "data.xml"
som används i en html/javascript-kod som verkar vara mer eller mindre samma på ett antal websidor med Shipplotter
och Google Maps hoppkopplade.<p>

Det brukar se ut som flöjande:<p>
" function autoUpdate() {
var request = GXmlHttp.create();
request.open("GET", "data.xml", true); "<p>

eller<p>

" function autoUpdate() {
GDownloadUrl("http://www.xxx/ais/data.xml?"+Math.random(), function(data, responseCode) {
var xmlDoc = GXml.parse(data);
if (!xmlDoc.documentElement) return;
var xmlmarker = xmlDoc.documentElement.getElementsByTagName("marker"); "
<p>
Båda använder tagen "marker". Den data jag får ut har inte den tagen utan "Placemark" för fartygsdata.<p>


1. Så jag är lite nyfiken på hur man får ut filen "data.xml" från Shipplotter? <p>
2. Jag har letat men inte hittat källan till koden som jag nämt ovan.
Var har man hittat koden?

Erik D | e-post


Söndag 24 December 2006, 12:14 Google Mapi API


Hej...det här är kanske vad du söker efter...http://groups.yahoo.com/group/shipplotter/files/
och mappen VB scripts / vbship4.zip

Göran | e-post | hemsida


Söndag 24 December 2006, 14:25 Google Mapi API


Borde det inte ganska lätt gå att lägga in API för google maps direkt i SP?

John


Måndag 25 December 2006, 11:42 Google Mapi API


Tack Göran!
Det var precis det jag letade efter!

Jag var på fel spår när jag trodde att jag skulle få ut informationen med IP-nr som skulle passa till html-koden för Google Maps jag hittade. Jag får även lära mig lite VisualBaisc. Det har jag aldrig använt tidigare. Det fungerar för mig skapa data.xml filen. Nu skall jag även se till att den hammnar på rätt maskin där jag har webservern.

Dock några undringar:
1. I VB-koden finns:
"Set MyObject = GetObject(,"ShipPlotter.Document")"
Jag antar att man hämtar data från SP här och man vet hur denna data är strukturerad men det jag inte hittar i dokumentationen för SP att man skall göra så eller hur den är struktuerad. Var hittar jag denna info?

2. På en maskin som jag kör ship.vbs blir det helrött! Norton virus gillar inte detta script utan hävdar att det är ett virus. Hotmail säger samma sak när man mailar skripten. Det känns inget kul! Norton talar inte om vad som den inte gillar.

Erik D | e-post


Måndag 25 December 2006, 17:11 Google Mapi API


Hej Erik

Vad gäller fråga 1 så vet jag inte...men posta frågan i ShiplPlotters forum, så kan säkert Bev, som står bakom SP, svara dig på detta.
Ang fråga 2...jag har fyra datorer med 3 olika virusprogram och inget av dessa har reagerat på vbship-filen.

Mvh

Göran | e-post | hemsida


Måndag 25 December 2006, 23:22 Google Mapi API


Hej Göran,
Jag har kört ships.vbs på två datorer och det är bara en som har hävdat att det är virus. Jag har olika virusprogram på dem.

Jag såg även i koden för ship.vbs att man kan FTPa till annan dator. Har du använt denna funktion? Jag har 2 datorer. En nära mottagaren som ligger högre och en med en webserver på. Så det skulle vara en bra lösning att FTPa data till webservern.
//Erik

Erik D | e-post


Tisdag 26 December 2006, 10:42 Google Mapi API


Jag använder FTP koden i ship.vbs scriptet, tillsammans med windows "schemalagda aktiviteter", för att skicka upp xml-filen till webservern på mitt webhotell.
Det har fungerat mycket bra, med endast några enstaka avbrott beroende på störningar på ADSL-linan.

Göran | e-post | hemsida


Fredag 29 December 2006, 17:34 Google Mapi API


Det fungerar även för mig att FTPa med ship.vbs. Det var lite pyssel dock. Om jag inte hade password fungerade det inte. Dock får jag inte det schemalagda jobbet att fungera. Windows sägar att det inte kan köra jobbet. Jag kan inte köra något annat schemlagt jobb heller för den delen.

Erik D | e-post


Lördag 30 December 2006, 21:35 Google Mapi API


Fixat!!

Problemet var att det skulle vara ett password för att processen skall kunna startas. -Inte vill jag ha något password men si det ville W2K tydligen väldigt mycket! Jag vet inte om XP beter sig lika dant.

Erik D | e-post


< Index - Google Mapi API

Sida 1

     Till AIS-sidan