< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Aktiv AIS-transponder?! (Class-B)
22 svar hittills.

Tisdag 15 Mars 2005, 08:43 Aktiv AIS-transponder?! (Class-B) (Ursprungligt inlägg)


Hej på er!


Väntar med spänning på AIS-mottagaren från Marinkedjan!
som jag skall ha i båten, men allra helst skulle jag vilja
ha en aktiv transponder!

så en fråga till forumet;

vilka olika typer av aktiva transpondrar (klass B=fritidsbåt) finns det och vad är priserna?
drar dom mycket ström?

Gunga Din


Tisdag 15 Mars 2005, 09:21


Jag tror inte det finns några class B-transpondrar till försäljning ännu, då regler och patentfrågor inte är riktigt klara.

Hasse | hemsida


Lördag 19 Mars 2005, 12:59


hei, noen som vet om det er et Nordisk samarbeide vdr. bruk av AIS klasse B for lystbåttrafikken?

mvh jan

Jan Eikeland


Måndag 21 Mars 2005, 11:12


Det är inte bara ett nordiskt sammarbete, det är internationellt. Det är väl därför det tar så lång tid innan det blir klart med alla bestämmelser.
Jag har sett att tillverkare har class-B transpondrar klara, de väntar bara på regler, så de får börja leverera.

Hasse | hemsida


Måndag 21 Mars 2005, 11:52


På Örebrohamn's AIS sida och på en del andra hemsidor oxo, står...

att klass B transpondrar bara skall sända statiska uppgifter.......

är detta riktigt ? kommer då inte Lat / Long / COG / SOG att sändas ut från dessa?

Gunga Din


Måndag 21 Mars 2005, 12:43


Jag har nog skrivit otydligt, jag har ändrat lite nu. Skall skriva om och göra det ännu tydligare.
En del av den statiska informationen skall sändas t.ex. nummer och typ av båt.
Var lugn: Position och hastighet kommer att sändas.
Nu har jag ändrat. De uppgifter jag har, kommer från olika källor och det jag var osäker på, har jag inte skrivit något om alls.

Hasse | hemsida


Måndag 21 Mars 2005, 13:13


Hej Hasse!

jag tänkte nästan det, annars hade ju själva ide'n med transponder varit borta,
då hade ju andra båtar bara vetat att det ligger en Fritidsbåt någonstans inom VHF-avstånd, vilket hade varit till väldi liten nytta !

Men samma som du skrivit stod även på någon av US Coastgards sidor nämligen att bara
statiska uppgifter skall sändas!

Gunga Din


Måndag 21 Mars 2005, 13:28


I grunden så beror väl förvirringen på vad som gäller att det diskuterats väldigt mycket. Liksom det mesta som skall tas beslut om på internationell nivå så har det dragit ut på tiden samt folk är oense.

Men vi har från våra leverantörer att fått garantier att AIS transpondrar kommer att kunna levereras så snart standarden är klar. Men det kan ta år.. Tyvärr..

Thomas Holm | e-post | hemsida


Måndag 28 Mars 2005, 12:28


Jag skulle gilla om transpondern satt inbyggd i VHF-radion. Då slutar transpondern iofs att sända när man själv pratar vilket ju inte sker överdrivet ofta och inte särksilt många sekunder åt gången. En Icom 601-liknande modell med inbyggd AIS-mottagare/transponder.

Joakim Nömell | e-post


Lördag 23 April 2005, 08:33


Hej
Jeg fik den tanke, at måske ville være muligt med en moderne vhf m. DSC som kan programmeres til alle frekvenser, at sende på ais frekvenserne med positionssignaler samt mmsi. Disse oplysninger kan så udsendes, hvis man føler sig i fare for at blive sejlet ned. Ville dette være muligt og lovligt?

Hilsen Michael

michael | e-post


Lördag 23 April 2005, 12:32


Jag vet inte, jag bara förmodar att för att denna typ av utrustning ska kunna certifieras så måste också radiosändardelen vara med i paketet. Annars kan det råka bli fel frekvens osv. VHF-sändaren är ju en enkel del i det hela. Med tanke på hur kort tid sänding sker borde det inge finnas något hinder för att samma enhet sänder AIS-medddelanden samt tar emot meddelanden från omgivningen. Möjligen kan något meddelande gå förlorat i omkopplingsfasen mellan sändning och mottagning men eftersom sändning sker på två kanalar upprepas väl infon rätt snabbt. PÅ detta vis hindras ju också att AIS-sändaren överstyr och blockerar mottagaren.

Jonas Lönnroth | e-post


Lördag 23 April 2005, 13:55


AIS-transpondrar sänder och tar emot data i noga definierade tidsluckor. Ingen AIS-transponder för class B (som blir aktuellt för fritidsbåtar), har godkänds ännu. Bestämmelser för class B är inte klara! Transpondrar och båt skall registreras och det behövs tillstånd för innehavet.
Det är alltså inget för hemmbyggare.

Hasse | hemsida


Måndag 25 April 2005, 22:21


Nästa vecka den 3/5 kommer Sjöfartsverket, PTS, industrin och SEK att mötas för att rösta om hur man ser på den pågående Klass B standardiseringen. Viss information talar om att man vill stoppa Klass B då man anser att den kommer att förstöra för Klass A (Yrkestrafik) det påstår tex Håkan Lans som jag pratade med i morse och som tycker nuvarande teknisk lösning på Class B är helt uppåt väggarna (Den har tillkommit bla för att undkomma hans patent då detta är storpolitik). Det är inte bara Håkan som tycker detta utan flera andra (Mig själv inräknat även om jag tror på AIS även för fritidsbåtar men med "rätt" teknologi dvs samma som Klass A använder dvs Håkan Lans ide). Detta är både tekniskt och politiskt väldigt invecklat och jag lovar att återkomma med en rapport från mötet nästa vecka. Jag tror dock att de flesta fritidsbåtsägare vill se men inte ses. Undantag kan ju vara om man seglar i mer öppna vatten.

Anders

Anders Bergström | e-post


Torsdag 28 April 2005, 20:06


Helt rätt Anders,
för de flesta seglare har det mycket högre prio att mindre fartyg ner på fiskefartygsnivå kommer med i systemet och blir tvungna att ha transpondrar, än att fritidsbåtar kan ses. De flesta av oss är helt nöjda med att väja.

Roger

Roger Ryberg


Söndag 1 Maj 2005, 22:07


Jag hoppas verkligen att alla som yrkesmässigt färdas på sjön skaffar transponder, och alla andra som vill, får möjlighet att använda det. Det är ju för deras egen skull AIS-systemet har tillkommet.
Tänk också på vad det skulle underlätta för personal vid slussar, broar och hamnar, att veta var fartygen är, och kunna planera i god tid. Det slarvas mycket med att anmäla förseningar och dyl.
Att bara kunna ta emot AIS-informationen, passar bäst på landbacken. I en båt skall det naturligtvis vara en komplett AIS-transponder.
Om alla bara har mottagare i båten, så blir inte systemet komplett.
Jag tycker att en transponder för fritidsbåt, skall vara billig, lätt att installera och att den sköter sig själv, (utan för mycket manuel inmatning, det blir säkert bara en massa fel då).

Hasse | hemsida


Söndag 29 Maj 2005, 06:55 Aktiv AIS-transponder?! (Class-B)


Hej Alla

Den standard som varit under framtagande för en sändande AIS Transponder för fritidsbåtar (Class B) verkar vara påväg att fastslås genom IECs försorg. Formellt kvarstår dock ca 1 till 2 års arbete innan en fastlagd standard är klar. Till om två säsonger kan man nog vänta sig att det finns Class B på marknaden. Kanske redan prototyper till nästa säsong. Tyvärr tycker jag att man valt fel teknik för Class B bla pga problem med patenträttigheterna för AIS som Håkan Lans innehar. Sjöfartsverket försöker dock att internationellt även föreslå att en alternativ stanard skall tas fram baserad på Lans teknik lösning men intresset är ganska ljumt för närvarande. Teknikvalet kommer helt riktigt att innebära att Class A fartyg inte kommer att se annan identitet på en Class B än MMSI numret (om den inte modifieras) som inte är till mycket glädje anser jag. Class B enheter emellan och AIS mottagare kommer att kunna få upp identitet i form av ett extra meddelande (24) som lagts till i AIS standarden. Tyvärr anser jag också att Class B standarden är en produkt som är framtagen ur en ren teknisk synvinkel främst för att komma undan patentet. Rent operativt har man inte övehuvudtaget brytt sig om att se hur det är tänkt att fungera. Som rapporterats på denna sida så finns det redan idag ett stort problem med att mycket data på Class A inte är rätt (inte ens på sjöfartsverkets egna båtar). Tänk er hur det då kommer att bli med en massa glada sne seglare som har AIS ombord. Som den tekniska lösningen i standarden ser ut så är jag tveksam också till om att en Class B går att tillverka mycket billigare än en Class A dvs vi skulle få priser kring 30000 SEK även på denna typ av utrustning om volymerna inte blir betydligt större än för Class A vilket de i och för sig har potential för.

Vad True Heading för närvarande tittar på är att göra en Class B som nyttjar vår redan existerande mottagare och som man enkelt skulle kunna bygga ut med även en sändare och få en komplett lösning om man så vill. Själv blir jag dock mer och mer tveksam till att själv sända min postion förutom i vissa fall.

Anders

Anders Bergström | e-post


Onsdag 2 November 2005, 13:01 Aktiv AIS-transponder?! (Class-B)


Jag har sett att det finns transpondrar för class-B till försäljning på olika hemsidor.
Bland annat SL162B, med allt inbyggt i antennen. Verkar vara lättinstallerad.
Även SR260 i en normal svart låda. Det finns säkert fler.
Nu undrar jag: Är det tillåtet att använda dessa? Är bestämmelser och patentfrågor klara?
Vem kan svara?

Hasse | hemsida


Onsdag 8 Mars 2006, 10:06 Aktiv AIS-transponder?! (Class-B)


Hej,

Vi avser att lansera en Klass-B transponder under andra halvan av året som är typgodkänd och certifierad.

Klass-B är till skillnad från AIS mottagare aktiva enheter som kräver tillstånd (licens) av post och telestyrelsen.

Anders Bergström | e-post | hemsida


Onsdag 22 Mars 2006, 13:08 Aktiv AIS-transponder?! (Class-B)


Hej
Ansökningshandlingar för Klass-B Transponder finns nu att hämta hem från Post- och telestyrelsen:s hemsida. Markering skall göras i rutan för "AIS 161/162 MHz". Blanketten skickas sedan till PTS för behandling.
www.pts.se/Archive/Documents/SE/Ansokan_radiosandare_i_fartyg_S2.pdf

Hälsningar

Per Leward | e-post | hemsida


Torsdag 23 Mars 2006, 10:48 Aktiv AIS-transponder?! (Class-B)


Hej Per,

Den rutan har funnits där länge. Jag kan inte se något nytt om just klass B.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Torsdag 23 Mars 2006, 17:58 Aktiv AIS-transponder?! (Class-B)


Hej

Det stämmer men nu skall denna blankett användas även för fritidsfartyg som önskar ingå i transpondersystemet, AIS.

Hälsningar

Per Leward | e-post | hemsida


Söndag 16 April 2006, 22:17 Aktiv AIS-transponder?! (Class-B)


Något enklare!!

Enligt samtal med PTS räcker det numera med telefonanmälan för de som har VHF-certifikat.

Hälsningar

Per Leward | e-post | hemsida


Lördag 29 April 2006, 11:18 Aktiv AIS-transponder?! (Class-B)


Ser verkligen fram emot True Headings transponder. Då får min RX Yacht
flytta hem istället =) Tydligen gick det fortare än väntat att fastställa
standarden vilket gläder mig.

Joakim Nömell | e-post | hemsida


< Index - Aktiv AIS-transponder?! (Class-B)

Sida 1

     Till AIS-sidan