< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Hjälp mej med AIS!!
2 svar hittills.

Lördag 4 Mars 2006, 23:57 Hjälp mej med AIS!! (Ursprungligt inlägg)


hej!
nu vill ja veta vad ja behöver för att på ett billigt snabbt sätt komma igång med att få ta emot ais information hemmifrån på datorn,
Det jag har nu i utrustnings väg är windows xp samt en bra vhf antenn
men vilket program skall jag använda? och en billig motagare! finns det program me sjökort el karta?bor på norra gotland där paserar mycket båt trafik och vill kunna dela med mej detta!!
sen äger jag en fiskebåt som används för hobby fiske,vad finns det för möjligheter att kunna sända och ta emot ais information?det är förmodligen ännu dyrt,snälla ni hjälp mej med att komma igång,så ska jag dela med mej av all ais trafik,mvh Tomas

Tomas | e-post


Söndag 5 Mars 2006, 13:58 Hjälp mej med AIS!!


Det absolut enklaste sättet att komma igång med ais, är att skaffa ShipPlotter och en enkel ais-mottagare. Länk till ShipPlotters hemsida finns på AIS-sidan. Där finns även en sida, med några olika mottagare i olika prisklasser.
De flesta AIS-mottagare, har 9-polig D-sub på utgången, så i de flesta fall behöver man en adapter till USB.
Har du svårt att hitta passande sjökort, kan man med ShipPlotter hämta hem en satellitbild med bara en knapptryckning.
Till de flesta navigationsprogram, kan man numera också koppla ais-mottagare eller transponder.

Hasse | hemsida


Söndag 5 Mars 2006, 18:39 Hjälp mej med AIS!!


Hej Tomas!
För närvarande finns det bara mottagare att använda för fritidsändamål. Under sommarhalvåret kommer de första transpondrarna för fritidsskeppare (klass B) att bli godkända. Priset på dessa kommer att hamna på ca 7000 - 9000 kronor. Eftersom du skall använda din mottagare i båten också så skulle jag rekommendera en 2-kanalig mottagare, den har betydligt snabbare uppdateringshastighet än den 1-kanaliga. Med mottagaren bifogas också navigationsprogrammet "SeaClear" som hanterar de vanligaste BSB-korten. Mer information och priser finns på hemsidan.

Hälsningar

Per Leward | e-post | hemsida


< Index - Hjälp mej med AIS!!

Sida 1

     Till AIS-sidan