< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
AIS-täckning runt Brofjorden & Lysekil
10 svar hittills.

Tisdag 10 April 2007, 13:07 AIS-täckning runt Brofjorden & Lysekil (Ursprungligt inlägg)


Hej. Är på gång att starta upp ett projekt med en AIS-mottagare i Lysekilsområdet för att kunna täcka Skagerrak norr om Käringön, där det i dagsläget inte finns någon täckning. Har ett strategiskt mycket bra läge i närheten av Lysekil där en mottagare kan monteras. Läste precis en tidigare tråd här om easyAIS, att den skall vara en en-kanlasmottagare fastän den marknadsförs som en tvåkanals. Vet någon om det stämmer? Tänkte precis beställa en från marinkedjan.se, där den nu kostar 2940 SEK (modell: 5-A-013) vilket verkar väldigt prisvärt. Väntar dock nu på att få besked från någon som är insatt i denna frågan innan jag beställer. För övrigt så undrar jag också om det är Shipplotter som gäller eller om det finns annan programvara som rekommenderas?

Johan | e-post


Tisdag 10 April 2007, 15:30 AIS-täckning runt Brofjorden & Lysekil


Vad jag kan förstå av tidigare inlägg, så har en riktig två-kanals mottagare alltid två inbyggda mottagadelar som fungerar samtidigt. Sedan finns det enkanaliga mottagare som växlar mellan de båda kanalerna på olika bra sätt.

ShipPlotter, är nog det mest spridda programmet, där man kan använda sharing och det finns väldigt många användare nu.

Hasse | hemsida


Tisdag 10 April 2007, 15:33 AIS-täckning runt Brofjorden & Lysekil


Hej Johan

EasyAIS har två kanaler, men lyssnar bara på en kanal i taget så vitt jag vet.
Den växlar mellan kanalerna med en viss intervall.
Jag är oxo osäker på om den klarar alla förekommande typer av meddelande.
Typ klass B transponder och Sjöfartsverkets väderstationer.
Men det kanske är någon annan som vet.

Jag har själv en NASA Engine, oxo från Marinkedjan, och den klarar inte alla typer av meddelande.
Jag vet att det finns ett uppdaterat datashipp att köpa, men inte var ?

Om du har råd så kan jag rekommendera SR-162 som jag haft ett halvår nu.
Den lyssnar på bägge kanalerna samtidigt och fungerar helt perfekt.
Men den kostar ca 4000 SEK.

ShipPlotter är det program jag använder för att kunna dela med mig av mina mottagna data via ShipPlotters databasserver.

Göran | e-post | hemsida


Tisdag 10 April 2007, 17:40 AIS-täckning runt Brofjorden & Lysekil


Joahn, kolla med Marcus Åkesson marcus.akesson@fastest.cc jag har för mig att han skulle sätta upp en AIS kring Lysekil och han talade även om en annan reciver längre norrut.

John


Onsdag 11 April 2007, 04:51 AIS-täckning runt Brofjorden & Lysekil


Hej, kul med fler intresserade längs västkusten!

Kan tyvärr inte rekommendera Easy-AIS, den är växlande enkanalig precis som Nasa-burken.
SR-mottagarna 161 & 162 är bra och prisvärda för vad man får, aldrig hört något negativt om dessa.

Min mottagare på Orust tar in lite uppåt Lysekil och Brofjorden men har inte så bra räckvidd, så visst vore det bra med ett fint läge där. Jag jobbar även på en uppåt Strömstad och då är nog kusten ganska bra täckt norr om Göteborg.

Jag har också en egen server för att dela data på västkusten, så att man slipper såna här avbrott som nu med coaa-servern. ShipPlotter är bra och enklast att dela data med, men jag har även igång en server för realtidsdata om man vill använda andra program.

MvH, /Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Torsdag 12 April 2007, 08:34 AIS-täckning runt Brofjorden & Lysekil


Hej, jag har precis i dagarna fått igång en mottagare (Nasa med Slim Jim antenn) som kommer att täcka Brofjordenområdet. Dessvärre så är lokaliseringen (Skalhamn) inte optimal så räckvidden är begränsad.

Alla tips på åtgärder som kan förbättra mottagningen emottas tacksamt! Kanske någon skulle kunna skapa en checklista på åtgärder (i prioriteringsordning) för att förbättra räckvidden som man kan ha som vägledning?

/Peter

Peter | e-post


Torsdag 12 April 2007, 16:04 AIS-täckning runt Brofjorden & Lysekil


Tack alla för era svar. Återkommer igen när jag införskaffat en mottagare.
Angående läget i Skalhamn, är det nere ibland bergen eftersom du säger att det inte är optimala förutsättningar, annars är ju läget geografiskt sätt väldigt nära och bra?

Johan | e-post


Torsdag 12 April 2007, 16:51 AIS-täckning runt Brofjorden & Lysekil


Hej Peter,

Roligt med fler intresserade på västkusten!

Förbättringsmöjlighter i rangordning:

1. Antennhöjd
2. Antennhöjd
3. Antennhöjd
4. Om antennnen nu kommit upp så högt, en bra antennkabel...!

;-)) Nej , men allvarligt, det är den viktigaste enskilda faktorn.

Min mottagare på Orust ser precis upp till inloppen till Brofjorden men tappar fartygen inne i hamnen. Den sitter som sagt lite för lågt tyvärr. Finns på SP-sharing samt på
http://aisserver.yachtmarine.com/GOTHENBURGAPPROACH.html


MvH,
/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Torsdag 12 April 2007, 18:25 AIS-täckning runt Brofjorden & Lysekil


Tack för svaren, läget för min mottagare i Skalhamn är mycket riktigt nere bland bergen... Får se vad jag kan göra åt höjden i nuläget uppskattningsvis 10. Vill ju inte ha alltför hög mast på en enplansvilla. Påverkas mottagningen negativt av att ha den på samma stång som tv-antennen? Vad gäller kabeln skall det vara en lågförlustkabel enligt tillverkaren.

/Peter

Peter | e-post


Fredag 13 April 2007, 03:53 AIS-täckning runt Brofjorden & Lysekil


Ser din mottagare nu på SP som d0 runt Brofjorden.

MvH /Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Onsdag 25 April 2007, 03:08 AIS-täckning runt Brofjorden & Lysekil


Hej alle... Jeg driver en 7/24 URL LIVEAISWORLD og LIVEAISOCEAN med hjelp fra Marcus.
Ta en titt paa denne lenken: http://liveaisworld.yachtmarine.com/LIVEAISWORLD.html
Les introduksjonen GENERAL INFO. Tar gjerne inn flere AIS statsjoner i Nord mot Oslofjorden.
Angaaende LIVEAISOCEAN saa har vi foreloepig 2 skip men flere vil komme om litt.

Vgh Tore i Brasil

Tore Christiansen | e-post | hemsida


< Index - AIS-täckning runt Brofjorden & Lysekil

Sida 1

     Till AIS-sidan