< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Kabel RG-10/U-Y
3 svar hittills.

Måndag 30 Mars 2009, 11:55 Kabel RG-10/U-Y (Ursprungligt inlägg)


Hej. Jag undrar om det går att använda en kabel som heter RG-10/U-Y till min AIS-mottagre. Jag har nämligen en sådan till övers. Jag hittade följande text på internet:

Model RG-10/UY: Characteristic Impedance at 10 Mhz: 50 plus or minus 2 Ohm; Standard: 1; Model RG-58C/U: Characteristic Impedance at 10 Mhz: 50 plus or minus 2 Ohm; Standard: 1;

och därför tänkte jag att det kanske går lika bra med den som en RG-58?

Tacksam för tips om detta

Laban


Tisdag 31 Mars 2009, 13:45 Kabel RG-10/U-Y


Ingen kabelwxpert här? Men enligt denna länken borde det ju funka? Det står ju Marine VHF radio som användningsområde. Den verkar ju vara dubbelskärmad också.

Laban


Tisdag 31 Mars 2009, 13:46 Kabel RG-10/U-Y


http://www.maxcomm.hk/productdetail.php?cateid=8&proid=43

Laban


Tisdag 31 Mars 2009, 15:59 Kabel RG-10/U-Y


Har jobbat med många kablar men aldrig sett en RG10. Det tycks vara en extra kraftig militär variant.

Enligt pdf-specen på länken du hittade verkar det vara en RG8 som har armerats med en stålfläta och sedan ytterligare ett PVC-hölje, totalt 16mm. Därmed bör den vara likvärdig med en RG8.

Den kommer att fungera utmärkt med läg dämpning, problemet kan väl snarare vara att hitta kontaktdon för den. Den är väl också lite grov och obändig att installera, du bör ha en flexiblare ledning den sista metern eller 2 mot mottagaren.

Var skall du sätta upp mottagare?

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


< Index - Kabel RG-10/U-Y

Sida 1

     Till AIS-sidan