< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Fritidsbåtar och AIS?
6 svar hittills.

Söndag 5 Juni 2005, 10:20 Fritidsbåtar och AIS? (Ursprungligt inlägg)


Vad har vanliga friditsbåtar för nytta av AIS?

LC


Söndag 5 Juni 2005, 18:01 Fritidsbåtar och AIS?


Som det är i nuläget, när man endast kan ta emot informationen, är det lite begränsat med användningsområdet.
Med en mottagare till sitt navigationsprogram, kan man i alla fall undvika de mest trafikerade områdena, se om det är några mötande fartyg i smala sund och kunna anpassa fart och kurs till dessa.
Sedan kommer navigationsmeddelanden att skickas ut från de fasta AIS-stationerna.
En mottagare för AIS kostar ju inte så mycket.
Mer intressant blir det när det kommer transpondrar för mindre fartyg och fritidsbåtar. Då kan det verkligen bli till nytta på fritidsbåtar. Även vid sjörädding och liknande skulle det passa bra, då bl.a. många i mindre båtar inte vet var de är.
Att det skulle bli för mycket information med transponder på fritidsbåtar, tror jag inte på, då man kan välja vad man vill se.

Hasse | e-post


Tisdag 7 Juni 2005, 10:03 Fritidsbåtar och AIS?


Tack Hasse,
Jag ser behov om man korsar östersjön från Gotland, dimma och man vet att stora skepp kommer med hög fart--då skulle jag vilja kunna veta fart, kurs och storlek.

LC


Tisdag 7 Juni 2005, 11:23 Fritidsbåtar och AIS?


Finns det mottagare där man kan se fartygs, fart, kurs och storlek.
Behovet är ju sällan, men vid infart i trånga sund, i dimma så är informationen väsentlig.

LC


Tisdag 7 Juni 2005, 15:36 Fritidsbåtar och AIS?


Vilken AIS-mottagare man väljer, spelar inte så stor roll. När man i navigationsprogrammet klickar på ett fartyg, ser man allt vad man behöver veta, och lite till.
På symbolerna på skärmen, ser man på vektorstecket i fören, var fartyget beräknas vara inom en viss tid (med bibehållen kurs och fart.

Hasse | e-post


Fredag 17 Juni 2005, 09:56 Fritidsbåtar och AIS?


Tack Hasse, Mao är AIS mycket intressant för oss seglare.
Jag hörde att vissa Plotter tillverkare ska införa AIS, tex SEIWA som Botnav säljer.

LarsC


Fredag 17 Juni 2005, 10:49 Fritidsbåtar och AIS?


AIS i Chartplotters; Det är nu klart att flera av Plotter tillverkarna kommer med AIS. Man kan alltså se fartygen på kartan i plottern. Detta är mycket intressant--om något år. Man adderar ju då bara några 100 mA för själva mottagaren.

LarsC


< Index - Fritidsbåtar och AIS?

Sida 1

     Till AIS-sidan