< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Pilot plug & bluetooth
4 svar hittills.

Fredag 5 Maj 2006, 08:08 Pilot plug & bluetooth (Ursprungligt inlägg)


Hej allesamman,
vill bli av med kabeln från pilot pluggen till datorn. Jag har gjort vissa experiment men utan framgång. Kan någon hjälpa med råd/kopplings schema?

Pilot plug Tx+/-, -> RS422/RS232 omvandlare -> Bluetooth sändare -> Bluetooth mottagare -> Laptop med navigationsprogram.

Dataflödet behövs bara från AIS pilot plug till datorn.

MVH
kalle

Kalle L.


Tisdag 9 Maj 2006, 15:11 Pilot plug & bluetooth


Hej Kalle. Jag har mixtrat ihop några kablar. En med RS422/RS232 converter och en 'fusk-variant' utan. Begge fungerer ok med vanlig kabel til PC serieport, men med min 'Free2move' Bluetooth/RS232 måste ett noll-modem kopplas mellan. (Funkar inte att bara kryssa pinne 2/3, ett äkta noll-modem måste användas)

1) Med konverter. Fungerer 2 vägs kommunikation, med kabel direkt in på PC, men med noll-modem tillsammans med Blutooth.
Pilot 1 - In- på RS422/232 konverter
Pilot 4 - In+
Pilot 5 - Ut-
Pilot 6 - Ut+

2) 'Fusk-variant' utan konverter. Fungerer en-vägs kommunikation med kabel direkt in på PC, men med noll-modem tillsammans med Blutooth.
Ofta (men inte alltid tror jag) kan RS422 til RS232 fuskas till så länge man bara behöver en-vägs kommunikasjon, i detta tillfälle från AIS/Pilot plug til PC/Com. Principen är att koppla TX- til pinne 2 och Tx+ till pinne 5 på en vanlig DB9.

Så en annan sak. Av någon anledning så fungerar ingen av kablarna med Bluetooth mot Transas NaviSailor. Men ok mot andra program.

mvh
Mats

Mats Kågström | e-post | hemsida


Tisdag 9 Maj 2006, 21:22 Pilot plug & bluetooth


Hi Kalle,
have a look at www.pilot-ais.com. This should be what you are looking for....

Holger

Holger | hemsida


Torsdag 18 Maj 2006, 09:03 Pilot plug & bluetooth


Hej allesamman,
ett stort tack till Mats!!! Alla varianter fungerade perfekt både med kabel och trådlöst med Stollmann Blue RS. Kostnaden att bygga själv blev en bråkdel utav kommersiella varianter på marknaden. Har tillsvidare använt SeaClear på en äldre laptop vilket är en tillräckligt "magvänlig" lösning och billig. Bör dock komma i håg begränsningarna av systemet. Överväger att skaffa finska programmet Uusi Loisto-Lux Navalis bara för ett mera professionellt utseende och för officiella kartors skull. Ni läste ett meddelande från en lycklig lots. Tusen tack ännu Mats!

Kalle L


Torsdag 22 Juni 2006, 14:31 Pilot plug & bluetooth


Hej. Lite tilläggsinformation efter att ha använt mina hemsnickrade PilotPlug-blåtand kabler en del. När jag skrev innlägg i maj hade jag bara testat mot en Kongsberg AIS. Det visar sig att inte alla AIS följer samma standard på Pilot Plug. När jag prövade att koppla till Pilot Plug på en SAAB R4 visade det sig att den har motsatt polaritet. Så måste jag plocka fram lödkolven igen och fixa en RS422 kryssad mellankabel. Vanlig 9-pin pluggar (DB9) med pin 1-2, 2-1, 3-4 och 4-3.
Ser att Y-tronic säljer en "Pilot Plug Untangler" (http://emmel.alfahosting.org/english/detangler_en.htm) som med vippbrytare kan fixa detta. Dessutom kan den kryssa TX och Rx om det blir nödvändigt. Det har jag inte stött på än, men om jag gör det blir det att ta fram lödkolven igen, köper inte en dyr duppeditt.
Är imponerad över räckvidden på min Free2Move blåtand. Men inte imponerad över Microsoft Windows som tilldelar ständigt nya och högre Comport nummer till den. Har visserligen lärt mig hur jag tvingar tillbaka till det Comport nummer jag menar den ska ha, men det borde vara onödvändigt med ett intelligentare Windows.

Mats Kågström | e-post | hemsida


< Index - Pilot plug & bluetooth

Sida 1

     Till AIS-sidan