< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Två med samma id?
4 svar hittills.

Onsdag 17 December 2008, 23:25 Två med samma id? (Ursprungligt inlägg)


Är det någon som vet hur man får två separata stationer med samma id på Shipplotter?

Adam | e-post


Fredag 19 December 2008, 13:37 Två med samma id?


Jag har ingen egen erfarenhet av detta, men det finns säkert många som som har den rätta beskrivingen.
Det går att ansluta extra mottagare via en RS232 till IP-converter och sedan skicka vidare till den dator som är ansluten till COAA-servern.

Är det någon som har en fullständig beskrivning? Skulle tro det finns många frågor om dynamiska IP-nummer, portar, brandväggar och andra inställningar.

Hasse


Fredag 19 December 2008, 14:51 Två med samma id?


När man tittar på sidan med sharing id så ser man att det är några tex på Gotland som har tre med samma id "http://www.orebrohamn.com/ais/spid.php" och frågan är hur de gör?

Adam | e-post


Söndag 21 December 2008, 11:57 Två med samma id?


Hej Adam,

Eftersom varje ShipPlotter-licens får en slumpmässig bokstav har du bara en chans på 25 eller så att få samma 2 ggr. Det är alltså ingen lösning.

Vi som har flera mottagare på samma ID har bara en ShipPlotter-upload gående, men flera mottagare kopplade till den. Jag har 6-7 mottagare på mitt ID. Samtliga mottagare är anslutna via konvertrar från serieport till TCP, typ Netcom, Moxa, Digi eller Lantronix. Sen har jag en central server-mjukvara från Siitech som hanterar alla anslutningar och sorterar bort alla dubletter där mottagarna överlappar. Servern har ett fast IP som alla dessa ansluter till, och man kan sen ansluta från ett antal klienter till servern och få ut en sammansatt dataström från samtliga mottagare, eller bara vissa områden beroende på hur man konfigurerar.

Min version av ShipPlotter ansluter som TCP-klient till servern och så läggs all data ut från denna på SP-sharing.

Det är en närmast professionell lösning som fungerar mycket bra och stabilt. Om fler vill ansluta sig är de välkomna.

MvH /Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Söndag 21 December 2008, 20:43 Två med samma id?


Ok Tack Marcus, det du beskriver är nog lite för avancerat för mig men tack för svaret.

//Adam

Adam | e-post


< Index - Två med samma id?

Sida 1

     Till AIS-sidan