< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Mottagning- Räckvidd
13 svar hittills.

Tisdag 7 Mars 2006, 11:46 Mottagning- Räckvidd (Ursprungligt inlägg)

Klicka, för bild i normal storlek

Hur stor räckvidd kan man räkna med att få med en vanlig scanner utan extra antenn. Av modellen Uniden Bearcat UBC 60 XLT-2. Jag bor kustnära och kommer ha radion stående inomhus i fönstret.

Naturligtvis bygger jag om den så den får ett "discrimnator"-uttag

Dan F


Tisdag 7 Mars 2006, 12:16 Mottagning- Räckvidd


Utan att ha testat, skulle jag tro att du får in fartyg på samma avstånd, som du kan höra dem på de vanliga VHF-frekvenserna.
Byter du ut gummipinnen, mot en bättre anpassad antenn, så blir det ännu bättre.

Tilläggas kan, att man måste stänga av scanningfunktionen och välja en av de båda AIS-frekvenserna. Det går alltså bara att använda en kanal i taget.

Hasse | hemsida


Tisdag 7 Mars 2006, 13:29 Mottagning- Räckvidd

Klicka, för bild i normal storlek

Tack för snabbt svar Hasse :-)

Nu vet jag inte vilken räckvidd jag har på de vanliga VHF-kanalerna. Vad kan man räkna med mellan tummen och pekfingret? Är det 10, 20, 50 eller 200 sjömil som är rimligt att räkna med?

Kan man lösa problemet med att man bara får in en av frekvenserna?. Exempelvis låsa scanningen så den scannar enbart mellan de 2 frekvenserna?
Hur mycket info får jag om jag låser på bara en av kanalerna?
Vilken av de båda kanalerna innehåller mest intressant info?
Går det att koppla 2 olika mottagare till samma dator för att info?

Dan F


Tisdag 7 Mars 2006, 14:15 Mottagning- Räckvidd


Jag har en liknande mottagare, och men den kan jag höra c:a 10 NM med gummiantenn. Höjden över omgivningen, påverkar mycket.
Jag har inte kunnat testa ännu, för jag bor så illa till (mitt i inlandet), men vad jag har läst, så går det inte att scanna mellen kanalerna, då scanningen är för långsam.
På "riktiga" tvåkanaliga mottagare, styrs växlingen mellan kanalerna av systemet och inte av mottagaren själv. Med en kanal sker uppdateringen långsammare. Du får vänta 4 s i stället för 2 s., eller 12 minuter i stället för 6min. Inget som har någon betydelse, när man inte använder det för navigation.

Hasse | hemsida


Tisdag 7 Mars 2006, 14:30 Mottagning- Räckvidd


OK

Då är det bara att köra då. Som du säkert förstår kommer jag använda min mottagare tillsammans med programmet shipplotter för shipspotting-ändamål och inte till navigation. Fast 10 NM låter lite snålt faktiskt.

På hemsidan http://www.fartygsbilder.com/ais/index.htm kan man se betydligt längre. Det hade varit intressant att veta vilken utrustning Lars använder där?

Dan F


Tisdag 7 Mars 2006, 18:44 Mottagning- Räckvidd


Med gummipinne inomhus bör du får in AIS på 5-10 nm beroende på höjd över havet. Mer vid bra förhållanden, men inget man kan räkna med. Bara att få upp en antenn utanför huset ovanför taket eller på balkongen bör ge stor förbättring.

Sedan påverkar det mycket hur bra just din radio är, och hur bra ditt ljudkort är på att avkoda. Sånt är svårt att veta.

Med en VHF-antenn på taket eller i masten, ca 20 meter upp bör man få en räckvidd på 25-30 distans, med en bra radio och ett OK ljudkort. Det är ungefär likvärdigt med en NASA eller SR-mottagare.

Hasse skrev: "På "riktiga" tvåkanaliga mottagare, styrs växlingen mellan kanalerna av systemet och inte av mottagaren själv"

En tvåkanalig mottgare växlar inte alls, den tar emot bägge kanalerna samtidigt. Den kan avkoda två meddelanden som kommer in exakt samtidigt på de två kanalerna.

MvH,

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Tisdag 7 Mars 2006, 18:58 Mottagning- Räckvidd


Tack för upplysningen om tvåkanaliga mottagare Marcus!
Kunde bara inte få in i min skalle, hur datan som avkodas från de båda kanalerna inte kolliderar med varandra. Någon buffert?

Hasse | hemsida


Tisdag 7 Mars 2006, 19:02 Mottagning- Räckvidd


Två små buffrar och en multiplex-funktion i mikroprocessorn förmodligen. Inget avancerat.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Tisdag 7 Mars 2006, 22:43 Mottagning- Räckvidd


Hej Dan!
Jag använder en SR 162 mottagare med en ca. 3m lång vhf antenn som är placerad högst upp på coldstores byggnad i Malmö industrihamn. Jag har helt fri sikt över sundet vilket gör att jag har väldigt bra mottagningsförhållanden.
MVH
Lars

Lars Nielsen | e-post | hemsida


Fredag 26 September 2008, 19:19 Mottagning- Räckvidd


Hej!

Jag har en liakdan radion som nämnts i detta ämne, en Uniden bearcat UBC60XLT-2. Är det någon som kan förklara för mig vad som krävs för att få den att fungera ihop med Shipplotter. Jag har försökt att koppla ihop den med datorn men det fungerar inte. Det pratas om en ombyggnad av radio för att få ett s.k. discriminator-uttag, är det nödvändigt för att det skall fungera?

Johan


Fredag 26 September 2008, 20:00 Mottagning- Räckvidd


Johan: Se länken. Där beskrivs det utförligt.

Länk: www.discriminator.nl/ubc60xlt-2/index-en.html

Hasse


Lördag 27 September 2008, 15:34 Mottagning- Räckvidd


Tack för snabb hjälp. Skall kolla närmare på den sidan.

Johan


Lördag 27 September 2008, 18:05 Mottagning- Räckvidd


Det verkar ju relativt enkelt att bygga om radion. Är det någon som har någon erfarenhet om denna modell fungerar bra att använda för att ta emot AIS-signaler och använda ihop med t.ex. Shipplotter?

Johan


Lördag 11 Oktober 2008, 17:36 Mottagning- Räckvidd


För att få bra räckvidd, dvs höra båtarnas AIS sändare på långt avstånd är det viktigare att hitta ett högt antennläge än en bra antenn. Få bor på ett sådant läge. Jag har min SR162 mottagare på ett berg som är 160m över havet . Då får jag en räckvidd på mer än 100 nm med en enkel 0 dB dipol. Därifrån länkar jag sedan ned den avkodade signalen via en 5GHz WLAN länk, till platsen där shipplotterservern står. Se även www.bottenviken.info

micke | e-post


< Index - Mottagning- Räckvidd

Sida 1

     Till AIS-sidan