< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Manned AIS?
10 svar hittills.

Onsdag 4 Juni 2008, 13:08 Manned AIS? (Ursprungligt inlägg)


Hej

Jag undrar vad manned AIS stationer har för funktion. Norra Ålands Ais har senaste tiden mottagit info från flera sådana. Även när jag kör med vår räddningsbåt får jag in dessa. Endast lite info finns att tillgå, se nedan. Kan någon förklara vad dessa är bra för.

Name: GETA AIS
MMSI: 2300088
Status: 14
Type: Manned VTS
Received: 2008-06-04 11:06:53UTC

Länk: home.aland.net/ma21720/Ais/google.html

Sten-G | e-post | hemsida


Fredag 6 Juni 2008, 18:33 Manned AIS?


VTS betyder Vessel Traffic Services och är en typ av övervakningscentral.
Manned är engelska och betyder bemannad. Det kan vara bra att veta att signalen kommer från en bemmanad central. Möjligen kan den hjälpa till om du får problem.

Emil Larsson


Fredag 6 Juni 2008, 22:31 Manned AIS?


Hej Sten-Göte

Emil har rätt i vad VTS betyder och vad det är.
Men dom "Manned VTS" du kan se på din karta är inte bemannade. Det är basstationer för AIS mottagning, aisdata som sedan används i de nationella AIS nät som varje land har. I Serige drivs dessa basstationer av Telemar Scandinavia på uppdrag av Sjöfartsverket. Basstationerna kan även sända ais data till fartygen. I Sverige skickas tex data från Sjöfartsverkets väderstationer (met stn) ut från dessa basstationer.

Göran | e-post | hemsida


Lördag 7 Juni 2008, 20:44 Manned AIS?


Hej

Tack för ert svar. Jag hade mina misstankar att det var ungefär som ni förklarade.

Sten-G | e-post | hemsida


Söndag 8 Juni 2008, 16:29 Manned AIS?


Göran är du säker ?
Alla Svenska och Finska AIS basstationer är tillkopplade nätverk som du förklarade.
Men bakom dessa nätverk sitter samtliga VTS:er och MRCC (sjöräddning) plus många fler användare. "Manned VTS" betyder då inte att någon operatör sitter vid just den radiomasten men att någon VTS har ansvaret för just detta område. Varför finns det annars skäl att kalla den just Manned VTS ? I Sverige finns ca 40 AIS bastationer tillkopplade ett och samma nätverk. Basstationer och nätverk kommer från Saab.

Emil Larsson


Söndag 8 Juni 2008, 22:32 Manned AIS?


Emil
Det finns sex VTS centraler i Sverige och det ingår inte i deras arbete att följa fartygstrafiken runt svenska kusten. Dom använder AIS informationen som ett av flera redskap i lotsplanerings arbetet. Tex, för att kolla att ett ankommande fartyg till en hamn kommer på beställd tid.
Dom som däremot bevakar fartygstrafiken runt kusten är Sjöbevakningen. Sjöbevakningscentraler eller Sjöcentraler finns idag på 6 platser i Sverige. Dessa är fördelade på 6 Sjöinfokompanier som leds av Sjöinfobataljonen, placerad i Stockholm. Sjöinfobataljonen är personellt underställd Marinbasen i Karlskrona.
Det är alltså en ren militär enhet som inte har något med Sjöfartsverkets VTS cetraler att göra.

Göran | e-post | hemsida


Måndag 9 Juni 2008, 08:59 Manned AIS?


Det är helt enkelt en bugg som uppstår när data konverteras till Google-presentation. Det finns ingenting i det meddelande som basarna skickar ut (Typ 4) som säger att de är en "Manned VTS", det är något fel eller missförstånd.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Onsdag 11 Juni 2008, 21:54 Manned AIS?


Göran,
Tack för informationen. Jag surfade runt lite och det finns tydligen minst en en myndighet till som idkar sjöövervakning och det är Kustbevakningen! De har ett system i Karlskrona som heter SjöBasIS och de verkar också ha koll på sjöläget. Innalles har vi då fyra olika organisationer dvs Alla svenska VTS:er, SjöCentralerna, SjöBasIS och MRCC. Alla verkar nyttja samma AIS källa. Eller har jag fel ? Varför kan man inte ha en central myndighet för detta ? Så många operatörer som studerar sjöläget ur olika aspekter, militärt, tull, sjöräddning och fartygstrafikledning. Man borde kunna ha en central övervakning för alla funktioner för att spara pengar !

Emil Larsson


Fredag 1 Augusti 2008, 18:39 Manned AIS?


Fm har radarstn det har inte de andra myndigheterna. AIS går att manipulera man kan inte bara förlita sig på den informationen.

Jompa | e-post


Fredag 1 Augusti 2008, 23:18 Manned AIS?


Både SjöV och FM har radarstationer. Exempelvis på ön Vinga utanför Göteborg sitter både försvarets och SjöV:s radarer. Samma radartillverkare (Terma i Danmark, civil radar) men tillkopplade olika nätverk. Myndigheterna borde kunna samverka men gör det inte.

Emil Larsson


Fredag 1 Augusti 2008, 23:37 Manned AIS?


Hur vet du att myndigheter inte samarbetar ?

jonas


< Index - Manned AIS?

Sida 1

     Till AIS-sidan