< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
ShipPlotter sharing ???
24 svar hittills.

Måndag 16 Januari 2006, 14:29 ShipPlotter sharing ??? (Ursprungligt inlägg)


Jag har nu installerat, betalt och registrerat ShipPlotter och försökt få igång sharing men misslyckats. Eftersom jag ännu inte skaffat mig någon AIS-mottagare kan jag självfallet inte dela ut något eget. Men efter vad jag förstått skall det med ett registrerat SP gå att ta del av information från shipplotters server - jag har provat allt möjligt men ser ännu inga båtar på min skärm.
Hjäääälp!!!!!!!!!!!!!!

Åke S


Måndag 16 Januari 2006, 17:51 ShipPlotter sharing ???


Hej,

1. Har du tittat efter tips i denna tråd? http://www.erimax.com/easyforum/forumtopic1.col?u=5301&n=27
2. Läst programmets hjälpfil?
3. Under "Options - Sharing - Server" satt bock i rutan "Enable sharing"? Server 1 ska vara: "www.coaa.co.uk" och Script: "shipinfo.php" Detta är det enda du behöver fylla i. Se till att "Upload only" är avaktiverat.
4. För att starta plottningen av fartyg, tryck på den GRÖNA knappen samt den BLÅ med pilar. Nu ska det börja dyka upp lite fartygssymboler, förutsatt att det finns någon som delar med sig av trafiken för den kartbild du använder. Men för säkerhets skull när du labbar, använd världskartan eller en karta över en större hamnstad där det garanterat finns någon/några som delar med sig av datan.
5. Om du gjort ovan och fortfarande inte ser något? Klicka på skiftnyckeln och kolla så att inte "Omit ships beyond" är ställt för lågt. Dvs. på hur långt avstånd programmet ska plotta fartygen. Default i ShipPlotter är väl detta 1000nm.
6. Brandvägg som stoppar trafiken? Prova avaktivera denna.
7. Nu har jag inga mer tips, kanske har glömt nåt. Kanske någon annan har tips? Fyll på listan isf.

Lycka till!

Mvh

Robban, Gävle | e-post | hemsida


Måndag 16 Januari 2006, 18:26 ShipPlotter sharing ???


Tack för svar Robban. Jag har gjort allt det du föreslår, inklusive avaktivering av brandväggen - inget händer lika fullt. Jag har även skickat ett mail till SP:s supportavdelning, men ännu inte fått något svar.
Börjar bli lite smått irriterad.
Det var i alla fall hyggligt av dig, lösningen kommer väl så smånigom.
Hade tänkt att så småningom skaffa en AIS-mottagare och dela med mig av fartyg på Norra Vänern.

Åke S


Måndag 16 Januari 2006, 18:35 ShipPlotter sharing ???


Hoppas det löser sig Åke. Med bra antenn bör du nog få in större delen av Vänern ska du se..

Mvh

Robban, Gävle | e-post | hemsida


Måndag 16 Januari 2006, 21:05 ShipPlotter sharing ???


Om du prövat allt detta och fortfarande inte får in något så är det nog brandvägg eller antivirus program som blockerar. Är du bakom en router? I så fall kan den ha en brandvägg.

Mats Kågström | e-post | hemsida


Måndag 16 Januari 2006, 21:10 ShipPlotter sharing ???


Titta i menyn, Options/Sharing att Enable är förbockad.
Starta programmet med den gröna knappen eller den som är märk med "01", och tryck på knappen med de två pilarna.
Högst upp i programmets namnlist, visas vad som händer, normalt en gång i minuten. Ändras texten där, skall det fungera. Vet inte vad som är default numera, men för mig fungerade det första gången.

Hasse | hemsida


Måndag 16 Januari 2006, 21:45 ShipPlotter sharing ???


Jag har ingen router, men brandvägg som jag avaktiverat - liksom virusprogramet. Saker händer och överst får jag följande text "Sharing i done (compressed)".
Resultatet blir lika med och utan brandväg. Brandväggen borde egentligen inte vara något problem för jag har den ställd på att fråga - och när frågan kommer om jag skall tillåta "Shipplotter MFC App" tillåter jag detta. Problemet måste vara något annat - men vad?
För övrigt tack till er alla som försöker hjälpa till.

Åke S


Tisdag 17 Januari 2006, 10:06 ShipPlotter sharing ???


Förresten, kommer det upp något i fartyglistan? (Ships) Eftersom du tydligen verkar uppkopplad mot servern...
Om det dyker upp nåt där verkar det va nåt skumt med kartan... Kan skicka över någon, hör av dig isf.

Mvh

Robban, Gävle | e-post | hemsida


Tisdag 17 Januari 2006, 15:33 ShipPlotter sharing ???


Tack skall ni ha allihop. Jag har fått det att fungera nu med hjälp av suport från "ShipPlotter" en suport som jag är mycket nöjd med, liksom programmet som jag verkligen starkt rekomenderar.
Om någon är intresserad kan jag återge hela mailkorrespondensen.
Nu gäller det bara att få tag på en hyfsad inte allt för dyr AIS mottagare, så kan jag väl täcka åtminstone den norra delen av Vänern. Antennen kommer att hamna på en höjd av ca 25 m, så jag tror knappast att jag kommer att kunna täcka hela Vänern.
Är det någon som sett om det finns någon som täcker Göta Älv och den södra delen av sjön.
Det här tycker jag är mycket bra och trevligt sedan AISLive inte längre är tillgängligt i realtid utan skyhöga kostnade - jag tror att dom kommer att prisa ut sig. Det finns alltid fiffiga entusiaster som löser problemen för oss vanliga (fattiga) mäniskor.

Åke S


Tisdag 17 Januari 2006, 20:22 ShipPlotter sharing ???


Så kul att du fick igång det, Åke. Vad var det för fel?
Jag har sett fartyg i norra Vänern, vid några enstaka tillfällen. I södra Vänern däremot, är det dåligt.
En bit upp i Göta älv brukar jag se några.

Hasse | hemsida


Tisdag 24 Januari 2006, 21:49 ShipPlotter sharing ???


En till som inte får igång....

Hej, Jag är ny här på forumet. Hittade hit av en slump, sökte på AIS o google för att köpa en mottagare till båten. Hamnade här istället, och vill ju som er andra också kika lite på ftgtrafiken runt i kring, MEN,
Har laddat hem trialversionen och försöker registrera mig utan att betala, vill bara prova först, men icke, får inte fart på något. Ska jag inte få något e-mail med en temporär kod för att köra trialversionen ?
Vad gör jag för fel ?
Har någon lust att från grunden tala om hur detta ska göras (jag har försökt att hitta tidigare inlägg som skulle kunna hjälpa mig,men dem blir jag inte klokare på).
OM jag i framtiden skulle vilja vara med och bidra med trafiken över Ålands hav (jag bor på Singö norr om Grisslehamn) vad behöver jag då för utrustning. I min båt har jag Fugawi och Seaclear. Den senare har Ais inbyggt, vad behöver jag för att köra Ais i seaclear ?

Mycket tacksam för hjälp !

Mvh
Christer

Christer Hegart | e-post


Tisdag 24 Januari 2006, 23:14 ShipPlotter sharing ???


Hej Christer,
Du måste nog betala för att få tillgång till lösenord och komma igång med programmet.
I SeaClear kan du med fördel köra AIS. Du behöver då en AIS-mottagare, t ex SR162 som är en tvåkanalig mottagare. Se vidare på vår hemsida.

Hälsningar
Per Leward

Per Leward | e-post | hemsida


Onsdag 25 Januari 2006, 09:23 ShipPlotter sharing ???


Tack för svaret. Snålheten bedrar..trodde att jag kunde köra trialversionen utan betalning(vad annars är en trialversion för ?).
Tack tillsvidare

Mvh
Christer

Christer Hegart | e-post


Onsdag 25 Januari 2006, 09:55 ShipPlotter sharing ???


Det går att prova programmet i 21 dagar, utan att betala, men då måste man använda egen mottagare. För att använda sharing, måste man betala. Efter betalning, får man sin kod.
Jag tror inte att du kommer att ångra dig. Jag har aldrig sett någon, som varit missnöjd.
Supporten är fantastisk med eget forum och massor med hjälpsamma människor.

Hasse | hemsida


Onsdag 25 Januari 2006, 10:14 ShipPlotter sharing ???


I sammanhanget kan påpekas att, uppdateringar är gratis. Om du vill installera på en ytterligare dator, så får man registrera på nytt och får då ett nytt registreringsnummer till den, men behöver inte betala något mer. De vet då redan vem du är.

Hasse | hemsida


Onsdag 25 Januari 2006, 11:55 ShipPlotter sharing ???


Håller med Hasse!

Vore trevligt med sharing från grisslehamn. Rätt bra täckning för åland och sthlms skärgård idag, men bättre skadar ju inte!

Se även Högskolan Ålands AIS-sida: http://www.ha.aland.fi/sjofart/n2/asp/ais/ais.asp

Mvh

Robban, Gävle | e-post | hemsida


Onsdag 25 Januari 2006, 15:42 ShipPlotter sharing ???


Ja, håller med om att det skulle vara nice med täckning från grisslehamn. Vi får hoppas bara!

Gäst


Söndag 4 Juni 2006, 17:25 ShipPlotter sharing ???


Hej jag har samma problem! Det händer inget alls, varken via radio eller share. Inga fartyg syns, har testat allt känns det som. Kan du berätta vad som var fel för dig?

Christoffer | e-post


Onsdag 7 Juni 2006, 10:43 ShipPlotter sharing ???


Hej Christoffer,

Det verkar mysko. Har du kollat de svar som står i denna tråd?
Vad har du för version på ShipPlotter (registrerat programmet?), övrig utrustning osv. ?

Ge gärna lite mer info här så ska vi nog kunna lösa dina problem.

Mvh

Robban | e-post | hemsida


Torsdag 5 Oktober 2006, 14:06 ShipPlotter sharing ???


Har du fått igång grejorna ännu? Vore kul att få se plottar...

Hans


Torsdag 9 November 2006, 02:07 ShipPlotter sharing ???


Hej Åke. Jag har samma problem som dej och får ingen info från servern så jag är tacksam om du hade lust att maila hur du gick till väga
paperboy@home.se

Daniel | e-post


Lördag 11 November 2006, 22:54 ShipPlotter sharing ???


Det är inte så att ni har crackade program? Fungerar kanon för mig just nu

John


Söndag 12 November 2006, 00:18 ShipPlotter sharing ???


Det är bara att regga, starta processing och sedan aktivera sharing-knappen. Inga inställningar eller annat behöver ändras.

Som sagt, se till att det inte är crackade versioner, de är spärrade i servern. Det är också småaktigt att lura Bev på de 25 Euro han begär för all utveckling, support och serveravgifter.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Lördag 16 December 2006, 07:31 ShipPlotter sharing ???


Ett tips är att kolla att tiden är rätt inställd i PC pga av tidsskillnaden

JB


Torsdag 28 December 2006, 22:54 ShipPlotter sharing ???


Hej. Tyvärr så har jag ingen hjälp till det i detta ämne men jag har just fått igång min AIS. Jag kör med shipplotter (betald och klar) och en Uniden 780 XLT som jag moddade. Jag kör en kanal 161,975. Antennen sitter i TUN, mitt emellan Vänersborg och Lidköping, alltså södra Vänern.

Anders Stenström | e-post


< Index - ShipPlotter sharing ???

Sida 1

     Till AIS-sidan