< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
AIS och WinRadio 1550e
1 svar hittills.

Måndag 9 Januari 2006, 06:45 AIS och WinRadio 1550e (Ursprungligt inlägg)


Ja, då var denna vinters labbande och provande med NASA AIS engine och diverse antenner uppe i Norra Bohuslän över för denna gången. Slutsatsen måste ju bli att den funkat otroligt bra. Nån form för driftindikering hade ju dock varit önskvärt på den i form att ett par lysdioder, (Power on/recieving etc)
Till min nästa ledighet (jobbar till sjöss!) senare i vår så skall jag ta och testa min Winradio 1550e på AIS funktionen via datorns ljudkort. Winradion har ju tydligen en datautgång speciellt för applikationer som detta.
Någon som har testat nån Winradio i denna applikationen? Är det bara att ta signalen rätt in i "line in" ingången och så avkoda i ShipPlotter"?

Hur skall man i så fall programmera kanalerna 88a och 88b samt växlingen mellan dom i Winradioprogrammet?

Tirill | e-post


Torsdag 12 Januari 2006, 18:46 AIS och WinRadio 1550e


Ja det bör väl fungera bra.
Har inte provat den själv, men provat Icom PCR-1000 och det funkar rätt ok. Dock är väl kanske inte scanningen av kanalerna den bästa så man missar en hel del pga detta. Men kör man på en kanal funkar det bra.
Gällande kanalerna är de väl bara att programmera in i lämplig kanalbank samt rätt filter?
Kanal 88a/88b, va e de för nåt?

Lycka till!

Mvh

Robban, Gävle | e-post | hemsida


< Index - AIS och WinRadio 1550e

Sida 1

     Till AIS-sidan