< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Klasse B transponder
21 svar hittills.

Måndag 1 Januari 2007, 16:13 Klasse B transponder (Ursprungligt inlägg)


Hva finnes nå av utstyr klasse B?
Skulle vært fint å fått denne rubrikken oppdatert etter som nye transpondere kommer på markedet. Det samme med pris.

Astor | hemsida


Lördag 17 Mars 2007, 21:41 Klasse B transponder


Det er solgt endel klasse-.B transpondere her i Norge. Men ingen av disse kan sees på min NASA mottager. Kan klasse_B kun sees av klasse-B?

I så tilfelle blir veld ette noe dumt?

Astor | hemsida


Söndag 18 Mars 2007, 07:24 Klasse B transponder


Problemet ligger i NASA AISengine, som ikke videresender klasse B pos.reporterne message 18 og 19 i følge SOB user manual.

Michael

Motorbåd | e-post


Tisdag 20 Mars 2007, 17:39 Klasse B transponder


Trenger man en softwareoppgradering?
Eller kun i SP?

Astor | hemsida


Tisdag 20 Mars 2007, 23:21 Klasse B transponder


Det behövs en FIRMWARE-uppgradering, dvs en ny PIC-krets som skall bytas inne i AIS-Engine. Den skall gå att köpa av NASA, men som vanligt är de hopplösa att kommunicera med, vägrar svara på mail osv.

SP stöder redan Class B.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Torsdag 19 April 2007, 22:48 Klasse B transponder


Noen som har skaffet seg noe mer erfaring av mottak av klasse B?
Noen få fritidsbåter har anskaffet seg klasse B-transondere. Med min NASA skjønner jeg at det må en firm-oppgradering til. Det vil vel også si at om man "sharer" på SP vil man ikke få inn klasse B her eller?

Astor | hemsida


Lördag 21 April 2007, 14:19 Klasse B transponder


Astor, jag förstår inte riktigt din fråga. SP är helt transparent för ClassB. Dvs du kommer via Sharing att se ClassB-fartyg som tas in av andra användare, både via ljudkort eller de mottagare som klarar ClassB. Med din (äldre) Nasa får du inte in ClassB, och självklart delar du inte ut någon ClassB-data från ditt område heller. Hoppas det var vad du frågade.

Eftersom Nasa är så svåra att få besked från, överväger jag att köpa Katas uppgraderingschip AMC till mina Nasa-burkar. Man tappar GPS-kopplingen men den använder jag inte ändå på landbacken. http://www.katech.plus.com/katas/amc.htm Bra att få ALLA meddelanden.

MvH,/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Söndag 22 April 2007, 17:33 Klasse B transponder


OK, så det er slik det ligger ann. Jeg bruker heller ikke min GPS-inngang.
På nye AIS-mottagere, er disse satt opp mot klasse-B?

Astor | hemsida


Söndag 6 Maj 2007, 21:20 Klasse B transponder


jeg har montert en PoaAis klasse B AIS sender/mottager i båten -

har noen erfaring med denne?

Roaldbj | e-post


Torsdag 21 Juni 2007, 16:52 Klasse B transponder


Hej er der nogen som har modtaget skibsnavn fra en klasse B transponder på SR 162 AIS modtager?
Er der nogen som ved om SR 162 læser messages 18, 19 og 24.

Motorbåd

motorbåd | e-post


Fredag 22 Juni 2007, 11:12 Klasse B transponder


Hej,

Både SR161 och SR162 tar emot alla ClassB CS-meddelanden. Man får in både positioner, namn, storlek och callsign.

Jag har själv testat med CTRX i båten och SR162 på land.

Däremot ser tidiga NASA AIS engine inte ClassB-transpondrar över huvud taget, medan de senare gör.

MvH,
/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Fredag 22 Juni 2007, 16:03 Klasse B transponder


Tak Marcus! Har købt SR 162 og er igang med at teste.
Foreløbig ikke den store forskel fra Nasa engine, men jeg tror ikke der er solgt mange klasse B transpondere i Danmark.

Hilsen Michael

motorbåd | e-post


Fredag 22 Juni 2007, 20:04 Klasse B transponder


Skal seile i Kattegat - fra Oslofjorden - Gøteborg - Anholt - Samsø - Maasholm Kiel fra omlag 1. juli - 5. juli. Har klasse B sender ombord. Hyggelig om noen registrerer signalene - skipets navn Swan, MMSI: 257 550 090

Roaldbj | e-post


Onsdag 27 Juni 2007, 20:18 Klasse B transponder


SR 162 modtager virker perfekt med god følsomhed og modtager fint klasse B melinger med navne og det hele. Nu Nasa ais engine til salg for Dkr 1000,-. kan opgraderes til klasse B modtagning for 25 £.

motorbåd | e-post


Lördag 30 Juni 2007, 23:22 Klasse B transponder


Jeg har en Klasse A transponder, (furuno FA100) men ser ikke klasse B transponderene. Ifølge leverandøren må jeg oppgradere softwaren i AIS-A transponderen for å få inn AIS-B. Dette fordi softwaren i AIS-A ble laget før AIS-B standarden var klar.
Har hørt at dette gjelder de fleste typer AIS-A som er produsert til de skipene som fikk krav om dette. Lurer da på om handelsflåten kommer til å oppgradere sin software slik at de ser AIS-B eller om de er fornøyd med å ha det slik som nå, altså kun sen AIS-A, som er IMO-kravet.

Jeg personlig tror ikke at rederiene kommer til å btuke mye ressurese på å oppgradere softwaren. Hvis jeg har rett her så er det en begrenset effekt med å sette inn en AIS-B hvis "skipene " alikevel ikke ser deg. Jeg tror det er mange som kjøper AIS-B transponder som ikke er klar over denne problemstillingen.
Over tid, når disse første AIS-A transponderene bli byttet ut så vil de se hverandre men der er naturligvis uvisst hvor lang tid det vil ta.

Mvh
Einar

Einar Nesvåg | e-post | hemsida


Söndag 1 Juli 2007, 13:58 Klasse B transponder


Har du en FA100 måste du uppgradera PROM-minnet. Dvs öppna burken och plocka loss OCH BYTA minnechippet. Prata med återförsäljaren. 90-tals teknik. Övriga Klass A såsom Saab R4, Seatex, mm går att uppradera som vilken PC somhelst. Fast FA100 är väl billigare...

Emil lARSSON


Söndag 1 Juli 2007, 15:48 Klasse B transponder


Hei,

Jeg er ikke oppdatert på prisene på de forskjellige AIS-typene men min kostet ca. 35000,- NOK. Furuno FA-100 har fungert veldig bra...så langt. Vet du hvor det går ann å få kjøpt ny prom til
FA-100?

Mvh
Einar

Einar Nesvåg | e-post | hemsida


Söndag 1 Juli 2007, 20:33 Klasse B transponder


Furuno har återförsäljare i många länder i Europa. Dealers finns på Furunos hemsida.
Några hundra NOK får du nog betala för ett nytt PROM

Emil Larsson


Söndag 1 Juli 2007, 23:05 Klasse B transponder


Takker for det.

Den norske importøren i Ålesund sier at det ikke er laget ny software til FA100 ennå som gjør at den kan ta inn AIS-B. Sitter du på informasjon som sier noe annet. (f.eks at softwaren er laget?)

Skulle gjerne betalt noen hundrelapper for å fått oppgradert.

Mvh
Einar

Einar Nesvåg | e-post | hemsida


Måndag 2 Juli 2007, 13:22 Klasse B transponder


Jeg har en klasse B transponder. Ligger nå i Dyvig på Als, posisjon 55-02-534 N / 009-42-242 E.
Klarer ikke å se meg selv på Ship Plotter. Ser mange sendere på navigasjonssystemet ombord som ikke visers på Ship Plotter. Jeg har enablet "sharing".
Kan noen fortelle hvordan jeg skal "se" meg selv. Går i morgen tidlig til Maasholm, Tyskland.

Roaldbj | e-post


Måndag 2 Juli 2007, 22:54 Klasse B transponder


Einar,
Nu har du kontakt med återförsäljaren. Jag har inte mer information men meddela återförsäljaren att övriga AIS märken såsom Saab R4 och Seatex sedan länge kan ta emot Klass B och att det är förvånande att FA100 inte kan detta då FA150 (nyare modell) redan har detta inbyggt.

Emil Larsson


Tisdag 3 Juli 2007, 21:48 Klasse B transponder


Hei,

FA-100 har en software der man ser ClassB med kun MMSI nummer, men ikke navn. Det får vel være bra nok. Softwaren/oppgraderingen var gratis !

Mvh
Einar

Einar Nesvåg | e-post | hemsida


< Index - Klasse B transponder

Sida 1

     Till AIS-sidan