< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
väderinformation
7 svar hittills.

Torsdag 6 December 2007, 17:32 väderinformation (Ursprungligt inlägg)


Hej
Vet någon om väderuppgifterna vid de artifisiella väderstationerna uppdateras (vindstyrka och riktning) varje timme som dom normalt görs på SMHI´s sida eller är det någon form av realitdsvården? Är formatet lika som för fartygsinformation så att våderan även kommer att visas i min Garmin 292

Pelle H

pelle | e-post


Torsdag 6 December 2007, 18:53 väderinformation


formatet är lika, men du har antagligen ingen avkodare för väderdata i din Garmin.

Emil Larsson


Fredag 7 December 2007, 00:18 väderinformation


Tack för svaret Emil
Jag är rudis på tekni så får jag fråga om "avkodare".....innebär det att mjukvaran i 292:an måste uppgraderas av Garmin för att det ska fungka...det är i och för sig inte så viktigt bara basfunktionen att se andra AIS-fartyg fungerar så är det OK för min "investering" i AIS...jag är genom åren nöjd med ett antal Garminprodutker men då det gäller att få svar på frågor t ex via manualer och support så har dom inte varit "lättillgängliga"...oavsett är det en spännande utveckling och den bara fortsätter med accelrerande hastighet...mitt största problem inför nästa säsong är inte teknik utan att få en haverad septitank till toan att fungera och en rostig köl...här hjälper inga forum utan det handalr om rent "skitjobb"...men om jag förstår ditt svar Emil så blir det inte någon väderinformation 292:an.
bara fem månader till sjösättning
pelleh

pelle | e-post


Fredag 7 December 2007, 22:42 väderinformation


nej du får nog vänta några år på väderinfo i din Garmin. Detta beror på att dessa nya sk binära meddelanden är regionala dvs ingår inte i standardens grundutbud. Man kan säga att AIS fungerar som ett transparent modem. En användare (ex vädertjänst) kan skicka i princip vad som helts via AIS. Problemet är att en datorapplikation på kundsidan skall kunna läsa detta binär meddelande. Där ligger problemet.

Emil Larsson


Lördag 8 December 2007, 14:39 väderinformation


Ingen som vet något ställe på nätet där man kan se väderdata i tabellform i från alla AIS väder stationer?

John


Söndag 9 December 2007, 00:37 väderinformation


<shameless plug>
Måste det vara just från AIS-stationer? Annars finns http://rl.se/vadret som visar 35+ stationer (flygplatser) i tabellformat, många av dem längs kusterna.

Robert Larsson


Söndag 9 December 2007, 12:23 väderinformation


Fin lista Robert men det är sjöväder jag vill ha :)

Men jag sparar din med.

John


Söndag 9 December 2007, 12:43 väderinformation


Kanske inte, vad du letade efter, men det nämaste jag kunde hitta:

Länk: www.smhi.se/weather/kustobs/kustobstabell.htm

Hasse | hemsida


< Index - väderinformation

Sida 1

     Till AIS-sidan