< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Lite frågor
6 svar hittills.

Onsdag 15 November 2006, 17:23 Lite frågor (Ursprungligt inlägg)


Fråga 1= När man kör shipplotter i share läge, så är ljud kortet "upptaget", man kan inte köra andra program som kräver ljud kortet, tex poc32 mm.
Kan man på nått sätt i någon inställning ändra på det så att man kan använda ljudkortet undertiden som man kör shipplotter???

Fråga 2=Kan man ställa in någonstans, att när en båt, ex en rescue båt börjar att röra sig från sin destination, att man får ett larm om det.
Jag har fått det att funka när det kommer upp sar aircraft, då får jag upp alert.
Men som sagt när det redan ligger en båt, och när den börjar att röra på sig.

Fråga 3= finns det någon vänlig själ som kanse har en liten lista på loggade sar aircraft, alltså deras mmsi nr.

Förövrigt värkar schipplotter vara helt suveränt, hade jag kunna dela med mig genom en motagare så hade jag gjort det.

Johan G | e-post


Onsdag 15 November 2006, 17:36 Lite frågor


Svar på fråga 1: Gå till I/O settings och ta bort bocken längst upp till vänster.

Hasse | hemsida


Onsdag 15 November 2006, 18:39 Lite frågor


Ok, då har jag svaret på fråga 1, jag får tacka så mycket för hjälpen, då ska jag fixa till det.

Johan G | e-post


Onsdag 15 November 2006, 18:44 Lite frågor


Det gick inte, för när jag tar bort bocken så försvinner den gröna cirkeln som man startar med...., o då får jag inte igång "avkodningen"

Johan G | e-post


Onsdag 15 November 2006, 19:06 Lite frågor


Då använder du ljudkortet. Jag trodde inte du hade någon mottagare till det.
Om du har en mottagare, med serieutgång, behövs inte ljudkortet. I annat fall måste man nog ha två ljudkort. Jag har ingen mottagare ansluten och bocken är borttagen, men jag kan ändå starta programmet med sharing.
OBS! Man måste bocka för en av NMEA-ingångarna, annars går det ju inte. En ingång måste finnas, för att startknappen skall visas!

(Marcus han visst före)

Hasse | hemsida


Onsdag 15 November 2006, 19:11 Lite frågor


Aktivera en comport, eller TCP eller UDP input, så kan man starta även om ingen mottagare är ansluten till porten. Det är bättre än att låsa upp ljudkortet. Någon typ av indata måste vara inställt i SP för att den skall processa.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Onsdag 15 November 2006, 21:10 Lite frågor


Nu har jag gjort som marcus tipsade om, o nu kan jag använda ljudkortet igen, till poc32.

Johan G | e-post


< Index - Lite frågor

Sida 1

     Till AIS-sidan