< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Hoppande muspekare - GPS
9 svar hittills.

Söndag 4 Mars 2007, 14:22 Hoppande muspekare - GPS (Ursprungligt inlägg)


Är det någon, som sett en slutgiltig lösning på "hoppande mus", när man använder GPS med USB-anslutning? Utan att rota i datorns register (Windows XP). Datorn tror alltså att man installerat en mus i stället för GPS.
Den GPS det gäller i mitt fall, är Haicom HI-204E (puckmodell). Kanske gäller det andra med?

Jag har hittills anslutit USB-adaptern först till datorn, och sedan AISen till adaptern. Då har det fungerat, men det är lite omständigt och det fungerar ju inte om GPSen är ansluten före datorstart.

Hasse | hemsida


Söndag 4 Mars 2007, 16:17 Hoppande muspekare - GPS


Har gjort ändringar enl Microsoft men det fungerar inte alltid.
Så numera startar jag alltid datorn först och sedan pluggar jag in GPSerna.
http://www.bating.se/off.html#Musen hoppar runt på skärmen när jag kopplar in min gps.

Lasse L | e-post | hemsida


Söndag 4 Mars 2007, 16:34 Hoppande muspekare - GPS


Hej Lasse!
Den varianten, som du hänvisade till, har jag också provat. Jag har nu bara en mus installerad. Jag trodde det var lösningen, men nej. Det måste finnas en annan, bättre lösning. Jag har sett många olika exempel, men de är så olika att jag inte vågat prova.
Fler förslag...

Hasse | hemsida


Måndag 5 Mars 2007, 21:23 Hoppande muspekare - GPS


Hej
Det finns några få sätt som fungerar permanent.
Som regel gör vi denna ändring i datorregistret vid alla fasta installationer. Metoden deaktiverar Windows möjlighet att skapa programvara för seriellt styrdon på aktuell serieport. Är GPS:en ansluten till USB-port måste man först kolla i enhetshanteraren under USB-portar vad GPS:en har fått för portnummer.

Men! Vid minsta osäkerhet bör du anlita din datorexpert.

Beskrivning enligt bifogad länk:

Hälsningar

Länk: www.navsystem.se/download/hopp_mus.htm

Per Leward | e-post | hemsida


Måndag 5 Mars 2007, 22:32 Hoppande muspekare - GPS


Tack Per!
Den enklaste beskrivingen jag sett, på ett stort problem. Säkert många som blir hjälpta.

Men, som det står i varningen: Är man inte säker på vad man gör, så låt någon expert göra ändringen.

Hasse | hemsida


Fredag 16 Mars 2007, 17:35 Hoppande muspekare - GPS

Klicka, för bild i normal storlek
Enhetshanteraren

Hej,

Jag löste problemet med hoppande muspekare genom att leta upp denna "spök-mus" i enhetshanteraren, och där göra "disable" på den, vad nu det kan heta på svenska.
Man ska _inte_ avinstallera den, för då dyker den snart upp igen.

Starta datorn med GPS'en inkopplad. När muspilen börjar hoppa runt måste du dra ut sladden till GPS'n för att alls komma åt enhetshanteraren.

Lars
Stockholm

Lars | e-post


Torsdag 14 Augusti 2008, 12:28 Hoppande muspekare - GPS


Hej,
Detta är en känd bugg som går att rätta till.

Microsoft skriver om detta: …..For example, in certain situations, a serial device, such as a Global Positioning System (GPS) device, may be incorrectly detected by Windows as a serial mouse……

Läs mera på Microsoft Hjälp och support:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;819036

Länk: support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;819036

Axel


Söndag 26 Oktober 2008, 19:02 Hoppande muspekare - GPS


Kör en hel del i jobbet med tsunami99 och då har vi löst det med en separat strömbrytare på GPS:en som man slår på när datorn är uppstartad och klar, funkar alltid

mulle


Måndag 27 Oktober 2008, 21:58 Hoppande muspekare - GPS


Inte samma problem men liknande är att när jag bytte till ny modern bärbar dator så flippar GPS-en ur och sänker MaxSea. AIS-en fungerar klanderfritt, det är bara GPS-en som strular. Jag har 3 olika GPS-puckar + 1 GPS från mitt navigationssystem SeaTalk konverterat till NMEA 0183. Har fått ett tips om att moderna datorer med högfrekventa processorer slår ut GPS-puckar. Finns det någon som har erfarenhet av detta?

MedSailor | e-post


Onsdag 29 Oktober 2008, 16:05 Hoppande muspekare - GPS


Min erfarenhet säger att olika datorer stör olika mycket på olika frekvenser. Det gäller även router och modem.
Bäst är att flytta alla mottagare och då även GPSer, så lång bort från störningskällan, som möjligt.
Vissa dåligt skärmade mottagare, kan bli helt blockerade av t.ex. en dator.

Hasse


< Index - Hoppande muspekare - GPS

Sida 1

     Till AIS-sidan