< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
R232/v24 till USB
4 svar hittills.

Söndag 9 September 2007, 07:42 R232/v24 till USB (Ursprungligt inlägg)


Har någon erfarenhet av att koppla seriella prylar som tex SR162 till seriell till USB-konvertar. Jag har gjort ett försök som inte slog väl ut. Jag försökte koppla in GPS och AiS-mottagare till en laptop med NT2000 som bara hade en V24. Köpte en pryttel (Wiretek står det på den), installerade. Det fungerade inte. Gjorde inga allvarliga försök att felsöka.

Finns det några erarenheter?

Erik | e-post


Söndag 9 September 2007, 08:07 R232/v24 till USB


Ja ja. Jag provade ingen o då fungerade det förståss... Jag hade problem med min USB tidigare. Jag kom inte åt DVDn som sitter på en USB. Helpdesken hittade inget fel och vill installera om OS och hela baletten men det ville inte jag. Efter några månader hittade datorn DVDn ingen. Det kan vara samma fel jag med V24/USB-konverteraren jag hade. Det är som vanligt: datorer är inte deterministiska. De är som människor helt oförstålig och oförutsägbara. Men det kanske är det som ger lite krydda (och förtvivlan) i livet. Vad vet jag....

Erik D


Torsdag 13 September 2007, 21:09 R232/v24 till USB


Hej Erik
USB-anslutningar för produkter som egentligen bör anslutas via serieportar ger ofta en källa till problem. I fall man tex har en laptop som centralenhet i sitt navigationssystem är det säkrare att skaffa en serieportsserver som ansluts till datorns nätverksuttag(LAN). Då blir det inga problem med de olika serieportarnas nummer utan konfigurationen kvarstår vid nästa anslutning av servern till nätverksuttaget.

Se bif länk för exempel.

Hälsningar

Länk: www.navsystem.se/PDF/netcom413.pdf

Per Leward | e-post | hemsida


Onsdag 26 September 2007, 20:59 R232/v24 till USB


Ja det var en annnan teknik med Ehternet och TCP/IP istället för USB. Var är det för problem som uppstår med USB och vad är det för fördelar med TCP/IP i detta fall?
//Erik

Erik D | e-post


Torsdag 27 September 2007, 09:06 R232/v24 till USB


Det är precis de problemen du själv upplevt, ibland går det - ibland inte. Hamnar sedan de olika konvertrarna på "fel" USB-port så måste oftast drivrutinen installeras om därmed inställningarna ändras i navigationsprogrammet. Dessa problem får du aldrig med en serieportsserver då givarna sitter på samma ställe och du ansluter bara nätverkskabel till datorn. Dessutom är TCP/IP en mycket säkrare ansluning.

Hälsningar

Per Leward | e-post | hemsida


< Index - R232/v24 till USB

Sida 1

     Till AIS-sidan