< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
God rekkevidde
14 svar hittills.

Måndag 21 Mars 2005, 21:34 God rekkevidde (Ursprungligt inlägg)


Enkelte dager har AIS god rekkevidde. Normalt kan jeg følge fartøy heløt ut mot Færder. I dag kunne jeg "se" fartøy utgående ved Langesund. Sandefjord-Strømstadferjen like så. Ganske fasinerende. Har ikke regnet sjømil men det blir et godt stykke fra Svelvikstrømmen.

Astor | hemsida


Fredag 25 Mars 2005, 13:49


Ny rek for rekkevidde. 45 nm!! Med utvendig VHF-antenne montert ute på stang. Meget imponert! Dette skjedde på Averøya utenfor Kristiansund i påsken.

Astor | hemsida


Fredag 1 April 2005, 22:35


Fredag kveld og ser JRS CAPELLA 46 nm. unna. Impnerende!! Har kurs inn mot Langesund. Pos. N08 54.37 E09 56.48.
Min posisjon: Hurum, ved Svelvik.

Astor | hemsida


Lördag 2 April 2005, 18:23


Igjen gode forhold. Nå forsvant et ukjent skip på skjermen på 52 nm. fra min posisjon. Igjen imponerende.

Astor | hemsida


Lördag 2 April 2005, 21:40


Hvilken antenne bruker du Astor?

Daniel[NOR]


Söndag 3 April 2005, 00:56


Har en 2 meter/70 cm glassfiberantenne (horisontal) på rundt 3-4 meter på taket. Bor rundt 150 meter over havet. Dette hjelper sikkert godt.

Astor | hemsida


Söndag 3 April 2005, 01:40


Skulle ønske jeg bodde så høgt opp jeg også :) Får bygge meg en hytte på fjellet her.. :)

Skal invistere i en billig vhf antenne. Regner med det blitt litt bedre da jeg for tiden kun bruker en hjemmelaget coaxialantenne av en 75 ohm's TV kabel!

Daniel[NOR]


Söndag 3 April 2005, 21:10


Fortsetter å rapportere gode rekkevidder. Inngående akkurat nå en Gibraltar-reg. fartøy 66 nm. unna, inngående Oslofjorden!! Den viste seg noen minutter, så forsvant den igjen. Nå følger jeg Normand Cutter utgående, 52.1 nm. unna.

Astor | hemsida


Tisdag 5 April 2005, 22:15


I kveld er det dårlig rekkevidde på AIS. Fartøy forsvinner etter rundt 30 nm. Forholdene varierer fra dag til dag.

Astor | hemsida


Tisdag 26 April 2005, 23:22


Fekk inn en båt i dag ca 59 nm unna..
Det gjorde seg med en ny antenne og mottaker!

Daniel[NOR]


Torsdag 28 April 2005, 22:51


Det är ju ingen idé med en rundstrålande antenn om hela OSlofjorden ligger inom en 90 graderssektor i söder.

Bor man i land och vill se riktigt långt bort så är det ju rätt enkelt med en riktantenn för de frekvenser som AIS sänds på. Spröten på en yagi (=vanlig TV antenn) blir mindre än en meter långa. En amatörradioantenn för 2 metersbandet 144 Mhz borde kunna kortas och justeras. HUr kan säkert någon på Allgon berätta gratis.

Jonas Lönnroth | e-post


Fredag 29 April 2005, 15:30


Hvis du tenker på min posisjon så har jeg Oslofjorden 360 grader rundt meg. Drammen i nord-vest. Oslo i nord-øst. Færder rett syd. Er godt fornøyd med resultatet så langt. Ikke så gode forhold nå om dagen. Rekker til Færder og der omkring. Har åpnet for ShipPlotter med sharing slik at andre også kan følge med. Står på når jeg er hjemme.

Astor | hemsida


Fredag 6 Maj 2005, 09:11


Hei Astor,

Hvis jeg forstår deg riktig så har du en HORISONTAL antenne på taket. Men all maritim VHF-kommunikasjon - også AIS - er vel basert på VERTIKAL polarisasjon? Hvis du ligger med polarisasjonen 90 grader av, så blir signalet kraftig redusert.

.... eller er det jeg som misfortstår oppsettet ditt ?

mvh
Poseidon

Poseidon | e-post | hemsida


Fredag 6 Maj 2005, 13:05


Visst, det är viktigt att ha en bra antenn, men vädret är viktigare för extrem distanser.
En varm sommar natt i augusti 2003, från mina lägenhet nära Portsmouth i södra England,jag 'såg' två burst från en basstation ungefar 400km bort i Yorkshire plus flera fartyg ut i Nordsjön. Min antenn då hängde från en gardin stång inomhus.
Hoppas sommaren 2005 blir också varmt,men inte bara för AIS mottagning...

mike


Fredag 6 Maj 2005, 20:37


Lang rekkevidde på AIS skyldes forhold som ofte oppstår på VHF båndet.
De som er faste brukere av maritim VHF vet at
ofte kan stasjoner på kontinentet kan høres i Skandinaviske farvann. Man kan oppleve at en VHF kan ha rekkevidde på
flere hundre nautiske mil.

Det som skjer - er at radiosignalene reflekteres i atmosfæren under spesielle værforhold.
Særlig på sommertid og gjerne ved høyttrykk.

Det kan også forekomme såkalt "ducting" dvs.
at radiosignaler blir reflekter mellom havflaten og
lavt skydekke/tåkedekke.

Således er bare AIS en av brukerne som oppnår utilsiktet lang rekkevidde.

M.v.h.
Geir

Sirdalsrypa | e-post


< Index - God rekkevidde

Sida 1

     Till AIS-sidan