< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Kappseglingar
1 svar hittills.

Tisdag 9 Oktober 2007, 09:15 Kappseglingar (Ursprungligt inlägg)


Då jag arrangerar tävlingar på KSS i Karlstad har jag använt AIS för att visa kappsegling, www.venerrace.se, på internet så att allmänheten ska kunna följa båtarna ute på Vänern under 24 timmar. I år var det ett försök med 3st sändare och vi kan konstatera att det blev över förväntan bra. Nu vill jag utveckla programvara för presentation av båtar. Är det någon som vet nåt om det?
Jag håller på med att kartlägga hur man enklast ska kunna använda AIS- signalen för att kunna presentera tävlingar på internet, så att allmännheten kan se tävlingar.
På venerrace i somras fick jag ta del av telemars signaler på vissa AIS-sändare via internet. Detta kräver ett avtal med telemar, men det fungerade utmärkt.
Ett annat alt. är att bygga upp ett eget nätverk av master som kan ta emot och sända signaler.
det är ett dyrt alt. tycker jag, varför inte få kunna köpa en tjänst av telemar där man som båtklubb får se medlemmars signaler. Denna tjänst finns inte och jag undrar om det finns fler av er som kan vara intresserade av att ta upp en diskussion med telemar?
Eller är det någon av er som kan det här bättre än mig:-) hör gärna av er.

Patrik | e-post


Tisdag 9 Oktober 2007, 18:56 Kappseglingar


Telemar driver AIS nätverket i Sverige. Systemet är utvecklat av Saab TransponderTech. Ägare är Svenska Sjöfartsverket och Svenska Försvaret (genom FMV) gemensamt. Dvs systemet har både civila och militära kunder och ägare. Antennplaceringarna är valda med omsorg och på mycket hög höjd i stort sett på alla ca 40 siter utmed svenska kusten och de stora sjöarna samt Mälaren. Basstationen heter R40 AIS och har flera mottagare parallellt (tre tror jag) samt en sändare. Bakom basstationerna finns ett nätverk med speciella servrar och programvara så att den dubbelriktade kommunikationen kan nyttjas av många samtidiga användare. Dvs man kan skicka data till fartygen och båtarna via samma IP koppling som man mottar. Det finns egentligen bara fördelar prestandamässigt gentemot egna ihopsnickade lösningar. Nackdelen är förståss priset. Eftersom försvaret är delägare så borde man kunna hävda som svensk skattebetalare viss rabatt.

Emil Larsson


< Index - Kappseglingar

Sida 1

     Till AIS-sidan