< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Test Åva
3 svar hittills.

Måndag 30 April 2007, 16:33 Test Åva (Ursprungligt inlägg)


Är uppe och testar nu och det verkar ganska hyffsat...Har lite lång antennkabel RG58 16m...max rekomenderat är väl 10m. har en testsida uppe där man kan se hur fartygen rört sig och därigenom täckningen, uppdateras av SP.
Kul att se att det finns intresse..

Men nu är det valborg!! ;)

Robert | hemsida


Tisdag 1 Maj 2007, 11:48 Test Åva


Ser ut som vi får bra täckning på norra Åland ända fram till Åbo. Normalt så ser mottagaren vid VSFBK Alfågeln lite öster om Kumlinge och då får du bra in den så täckningen överlappar varandra. Längs norra Åland så var jag tveksam om det skulle fungera eftersom det är rätt höga berg som skärmar från vattnet upp till vår mottagare. Det har visat sig nu att jag hade fel bergen skärmar inte speciellt mycke. Norrut så tar mottager in mål på 40 nm hela tiden sedan starten, så det får man vara nöjd med. Söderut upptar vi mål på 40 nm också hela tiden. Angående antennkabeln så har vi samma längd och kan inte säga att det dämpar så att det stör eftersom vi får upp mål på 40 nm. Det finns säkert nån på forumet som kan säga om det skulle löna sig att byta till en bättre kabel. För övrigt så använder VSFBK en vanlig VHF antenn modell segelbåt.

Länk: home.aland.net/ma21720/Ais/google.html

Sten-Göte | e-post | hemsida


Tisdag 1 Maj 2007, 16:46 Test Åva


Robert, delar du ut nåt då? I mitt shipplotter så är skiftet tomt medans det på din sida syns att både Silja Europa och Fjärdvägen ångar på :) Intressant att det börjar dyka upp lokala shipplottare.

MM


Tisdag 1 Maj 2007, 16:49 Test Åva


Jaha, sekunden efter att jag skickade in mitt inlägg så börjdea tidigare nämnda fartyg att plottas. :)

MM


< Index - Test Åva

Sida 1

     Till AIS-sidan