< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
AIS Högakusten
6 svar hittills.

Onsdag 31 Oktober 2007, 13:18 AIS Högakusten (Ursprungligt inlägg)


Just installerat shipplotter och reggat den för att kunna ta in sharing via shipplotters server eftersom jag inte har någon ais mottagare än.

Men skulle vilja få in den mottagren som finns på Ulvön. Finns med i listan här http://www.orebrohamn.com/ais/spid.php men det kommer inte in någon data från den i min shipplotter.

Nån som något om detta? Delar dom inte med sig till shipplotters server eller?

/Per

Per Johansson


Torsdag 1 November 2007, 01:10 AIS Högakusten


Höga Kusten-Båtarnas Shipplotter-ID = o0 (en bokstav och en siffra) tidigare var det ID = i0.
Göran Pettersson skrev i ett meddelande i somras: Konventionen för sharing (till hemsidor) är att andra tecknet i ShipplotterID skall vara en gemen (liten bokstav).
http://www.erimax.com/easyforum/forumtopic1.col?u=5301&n=1399
Du kan se aktuella fartyg i området på Höga Kusten-Båtarnas egen AIS-sida.

Länk: www.hkship.se/ais/hkais.htm

Bo N


Torsdag 1 November 2007, 02:57 AIS Högakusten


Jag ser inte heller dessa på SP-servern, gör du Bo? Det är helt tomt mellan Gävle & Luleå.

Jag förstår inte hur du menar ang Görans kommentar ang de nya reglerna för att visa andras data, det gäller ju bara websidor. Vad vi önskar är att datan delas via SP-server.

MvH,

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Torsdag 1 November 2007, 13:11 AIS Högakusten


Hej Marcus.

Först ett snabbt svar på din fråga: NEJ

---

Jag är inte medlem i SP-nätverket och har således inte tillgång till något AIS-data från SP-servern.

Du önskade även ett förtydligande av min tankegång. Notera att det är en hypotes som jag inte önskar debattera eller försvara.
Du skriver att regeln - publicera ej - gäller websidor jag valde ordet hemsidor, jag tror vi bara valt olika ord för samma fenomen.

Om det finns en regel att inte publicera vissa uppgifter, och om denna regel uppfattas såsom frivillig (icke tvingande anvisning) och därför inte efterföljs av alla aktörer så kan naturligtvis regeln göras tvingande genom en åtgärd, i detta fall en regel på SP-servern men, som sagt jag har inget stöd för denna hypotes.

Betr. svaret till Per angående Shipplotter-ID så är uppgifterna olika på http://www.orebrohamn.com/ais/spid.php (som uppdateras manuellt) och www.hkship.se/ais/hkais.htm. Det var dessa uppgifter jag hade som grund då jag försiktigtvis skrev ShipplotterID och ej sharingID. Huruvida data distribueras till SP-nätverket eller ej undandrar sig min bedömning, eftersom jag inte har tillgång till vare sig SP-servern eller Ulvö-mottagaren och dess kringurustning.

Du omformulerar Pers fråga: "Vad vi önskar är att datan delas via SP-server."
Kom ihåg att det kan finnas, förutom okunskap, privata överväganden eller affärsmässiga skäl till att data inte distribueras via alla tillgängliga kanaler.
Du kan fortfarande se aktuella fartyg i området på Höga Kusten-Båtarnas egen AIS-sida.

Bo N


Torsdag 1 November 2007, 14:35 AIS Högakusten


ID-listan på den här hemsidan, är i första hand till för att visa, vilka som delar med sig via SP-servern. Det var så det var tänkt.
För de, som inte använder sharing, är ju id-koden ganska ointressant.
Det är nog där, det kan ha skett missförstånd.

Länk: www.orebrohamn.com/ais/spid.php

Hasse | hemsida


Torsdag 1 November 2007, 15:55 AIS Högakusten


Kanske vore bra att lägga till vilka som av dom delar med sig till SP-serven?

Per Johansson


Torsdag 1 November 2007, 16:15 AIS Högakusten


...eller kanske de, som inte delar med sig?

På länksidan finns en kategori, för de som vill visa plottningen på egen hemsida.

Hasse | hemsida


< Index - AIS Högakusten

Sida 1

     Till AIS-sidan