< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Vissa fartyg syns inte på coaa-servern
1 svar hittills.

Lördag 20 Januari 2007, 20:01 Vissa fartyg syns inte på coaa-servern (Ursprungligt inlägg)


Jag har noterat att vid flera gånger att fartyg inte syns fast jag vet att det finns på viss plats. Jag antog att AIS-transpondern på fartyget stängdes när fartyget låg vid kaj men det tror jag inte är fallet längre. Jag har även sett fenomenet när fartyg är på väg. Jag har jämnfört med AIS-live och noterat skillnader. (Jodå jag vet att AIS-live-data är fördröjt och tagit hänsyn till det)

Just nu (UTC 18:47) finns det enligt cooa-serven 2st fartyg vid Zeebrugges nordvästra pir (N51 21.270 E003 10.754) Lysvik (på väg ut) och Aquline men enligt AIS-live finns det 4st Lysvik, Aquline, Finnwood och Miranda. Positionen verkar var väl inom området som stationenerna "os" och "gT" täcker.


Vad kan detta fenomen bero på?


http://aisfree.aislive.com/Influx.aspx?Map=Zeebrugge

Erik D | e-post


Söndag 21 Januari 2007, 19:09 Vissa fartyg syns inte på coaa-servern


Kan det inte vara så, att man valt att utesluta fartyg, som ligger stilla eller rör sig sakta. Det går att göra i inställningarna i ShipPlotter? Jag har sett att en del gör det, för att inte det skall bli så grötigt på skärmen.

Hasse | hemsida


< Index - Vissa fartyg syns inte på coaa-servern

Sida 1

     Till AIS-sidan