< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Personlig integritet
12 svar hittills.

Söndag 15 Januari 2006, 17:32 Personlig integritet (Ursprungligt inlägg)


Glöm inte alla problem med personlig integritet. Man skall kanske till och med förbjuda utsändning av AIS information från fritidsbåtar? Jag vill i alla fall inte ha min söndagsutflykt kartlagd i detalj av närmaste VTS och alla mina båtgrannar. En mottagande AIS skulle jag däremot gärna montera i min båt.

Sten Ljungkvist | e-post


Söndag 15 Januari 2006, 19:58 Personlig integritet


Det är väl bl a sådana här frågor som diskuteras ang klass B transponder för fritidsbåtar. Men att förbjuda vore väl synd. En av fördelarna för t ex utsjöskeppare eller jorden runt seglare är väl att synas. Sen finns förmodligen möjligheten kvar att stänga av sin transponder när man inte har behov av den.

Hälsningar

Per Leward | e-post | hemsida


Söndag 15 Januari 2006, 20:46 Personlig integritet


Har selv AIS-mottagere i båten. Vil aldri kunne tenke meg å montere inn en sender. Litt privatliv er greit å ha. Ser det som en stor fordel å kunne holde orden på nyttetrafikken rundt meg.

Astor | hemsida


Måndag 16 Januari 2006, 08:22 Personlig integritet


När det gäller AIS transpondrar för fritidsfartyg så är räckvidden begränsad till ca 6nm vilket innebär att du bara nås av närtrafiken samt naturligtvis av VTS om det finns en antenn i närheten som kan ta emot din signal.
Det går anturligtvis att stänga av den när du tuffar runt i skärgården och naturligtvis kan du bara lyssna om du så önskar.
Förbjuda Class B CS för det som den är avsedd för (mindre tonnage och frididsbåtar utan IMO krav) är nog en missuppfattning eftersom IEC den 20051105 godkänt klasspecifikationen för den.
Vad som däremot är tveksamt är om formatvalet är det rätta mellan CSTDMA och SOTDMA. Därom tvistar det lärde och patentinnehavarna!!!

Gunnar Bulukin | e-post | hemsida


Lördag 18 Februari 2006, 21:04 Personlig integritet


En kommentar.
Jag var för några år sedan ute med min farbror och hans sambo i deras Apollo 32. Jag hade VHF igång och där var lite trafik. Sambon sa till mig att stäng av!!!!. Jag sade till henne att det är bra att ha den på. Det kan ju vara någon som behöver hjälp. Hon ville gärna att vi skulle kunna sätta på radion och ropa på hjälp.
Om man nu har en AIS så bör man använda den att även tala om var man är. Skulle alla resonera som ni, att man bara vill se andra så hade inge sett något om alla resonerade som ni för då hade alla haft det avstängt för sändning !?!?. Det är viktigt att man talar om var man är om man har resurser till det. Detta för att göra det säkrare på havet.
Segla väl/

Lars Hulthén // | e-post


Lördag 18 Februari 2006, 23:17 Personlig integritet


Har i det siste forandret min mening om AIS klasse B transponder i min båt.
Jeg vil som fritidsbåt ha mulighet til å slå den av dersom jeg skulle ønske dette.
Jeg vil ha kontroll på båten hvis den skulle bli stjålet. En mulighet for reduksjon i min forsikringspremie.

faller prisen til rundt 4-5000 kroner ser jeg det mest sansynlig at jeg monterer en klasse B ombord.

Astor | hemsida


Söndag 19 Februari 2006, 17:27 Personlig integritet


Hej
Helt klart finns det många fördelar även för fritidsbåtar att "synas". Men det måste enligt min mening finnas någon form av begränsning, eller regler för fritidsbåtars användning av AIS- transponder. Man kan ju tänka sig senariot en fin sommardag t ex mellan Läsö och Göteborgs skärgård. Här kommer det att dyka upp ett gytter av AIS-mål på yrkestrafikens skärmar, och inte tala om alla de stora hamnar där var och varannan båt kanske ligger och sänder ut AIS-signaler! Detta problem tror jag kommer att ta ett tag för Sjöfartsverket att lösa och därmed ge PTS (Post och Telestyrelsen) direktiv för handhavande. Det kommer nog inte att bli upp till var och en att bestämma när transpondern skall vara aktiv.

Hälsningar

Per Leward | e-post | hemsida


Söndag 19 Februari 2006, 17:32 Personlig integritet


Det kan bli för mycket också. De e helt rätt.

Lars Hulthén // | e-post


Måndag 20 Februari 2006, 16:18 Personlig integritet


Jeg har hatt de samme tankene.
Etter å ha tenkt litt vil det trolig etter hvert bli mulig å skille A - og B-transpondere slik at man ikke får den store veksten på skjermen,

Astor | hemsida


Söndag 5 Mars 2006, 01:09 Personlig integritet


Har en Furuno AIS-calss A installert i min båt. Der kan man manuelt velge om man skal se kun Calss A eller Class B eller begge deler. Blir det for mange båter er det bare å filtrere bort småbåtene (class B) da de er de mist "farlige" og de som er mest ustabile på kurs og fart. Da gir de heller ikke alarm ved kollisjonsfare.

Einar

Einar Nesvåg | e-post | hemsida


Söndag 5 Mars 2006, 12:53 Personlig integritet


Hvis erhvervstrafikken kan frakoble klasse B transpondere er en sådan spildte penge. I øvrigt vil det være falsk tryghed at bilde sig ind at et stort skib, evt hæmmet af dybgang vil kunne gå af vejen. Den bedste sikkerhed må være selv at have en AIS modtager og hvis der er kollisionsfare kontakte det pågældende skib via dsc-vhf.
MMSI nummeret fremgår jo som en af de første informationer der vises.

hilsen Michael

michael g. | e-post


Torsdag 24 Augusti 2006, 11:53 Personlig integritet


Det finns funktioner för överbelastning inbyggt i AIS-standarden, så om det en fin dag i skärgården vistas massor med fritidsbåtar och en del yrkestrafik, så kommer klass-B sändarna att lämna plats åt klass-A sändarna genom att inte sända lika ofta. Det samma gäller för klass-A sändarna, de som rör sig långsammare kan sända med större mellanrum för att på så sätt ge plats åt fler fartyg. Det är det som är det geniala med STDMA lösningen, det som styr vem som ska sända när.

Petter L


Torsdag 24 Augusti 2006, 23:10 Personlig integritet


Det finns två mekanismer för överlast i klass A systemet. "Slot reuse" och RF diskriminering. "Slot Reuse" innebär att man "stjäl" tidsluckor för användare som befinner sig långt borta. RF diskriminering innebär att även om två mobiler sänder i samma lucka så kommer man som användare att kunna ta emot den rapport som är närmast - förutom i en "garble"-zon där alla meddelanden cancellerar varandra. Resulatet vid överlast blir att cellen runt fartyget blir mindre.

Peter Bergljung


< Index - Personlig integritet

Sida 1

     Till AIS-sidan