< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
AIS RX YACHT True Heading
13 svar hittills.

Onsdag 30 Mars 2005, 19:07 AIS RX YACHT True Heading (Ursprungligt inlägg)


Haver installerat AIS i båten. Inga problem, fungerade direkt.
Provade på "bänk" med 20cm antennstump och "såg" ett 20tal båtar i Gbg hamn.
I båten "Syns" fartyg på 22NM avstånd med 3meters antennhöjd.
1sta varianten: Seaclear, GPSen på USB porten, AISen på com1, allt ok.
2dra varianten: startar 2 Seaclear programm.1sta AISen på USB, 2dra GPSen på com 1. Skiftar mellan Nav / AIS med "Alt + Tabulatortangenterna". Ok.
Återkommer efter provtur (fredag) till "havs".
Kul grej att man kan se var i fartygen GPSen är placerad.
Se bild på:
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=35744

Lasse L | e-post | hemsida


Onsdag 30 Mars 2005, 20:14


Har inte mina prylar här just nu, men hur ser du i SeaClear vart GPSen sitter i fartyget? Kan inte minnas någon sådan info i inforutan om man högerklickar på ett mål och väljer Tools -> AIS info (har en Nasa-mottagare).

Joakim Nömell | e-post


Onsdag 30 Mars 2005, 20:36


Det är inte i inforutan det syns. Men där står hur långt fartyget är.
Titta på bilden i länken till Maringuiden
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=35744
Där ser du ytterkonturen av fartyget och "inuti", "pilen" som symboliserar fartygets position.
Man måste zooma in så mycket det går.
Titta på flera "stora" fartyg och jämför.
Har VHF antenn hemma på taket (antennhöjd 20m).
"Ser" just nu ett fartyg nord på Skagen 38 Nm.
Flera fartyg har kommit och försvunnit på 38 Nm avstånd, här går tydligen gränsen för att se "stora" fartyg.

Lasse L | e-post | hemsida


Torsdag 31 Mars 2005, 01:02


Har nu provat både AIS RX Yacht från TH samt nasamarine enheten för AIS.
Det är väldigt intressant och resultaten visar helt annat än vad man kunnat förvänta sig.
Jag får in exakt identisk information i SeaClear.
Ändå stod säljaren i THs monter på båtmässan och sa att jag skulle få mycket mer information om jag använde deras.

Någon annan som provat båda enheterna?

Daniel Persson


Torsdag 31 Mars 2005, 09:40


Hej Daniel

Det är intressant att du provat vår mottagare. Var har du fått tag på den? Vi har nämligen idagsläget ännu bara levererat ut ett fåtal och jag kan tyvärr ej se att du är en av de som fått leverans. De flesta har dessutom skickats till återförsäljare och utomlands. Publicera ditt serienummer så vet vi att du inte ljuger. Det är dock så att man med en NASA säkert nästan kan få upp lika många mål som med en tvåkanalsmottagare, analyserar man uppdateringshastigheten i ett särskilt verktyg som vi har så ser man dock en stor skillnad. Vidare kommer man med en enkanalig mottagare att tappa många av de textmeddelande och säkerhetsmeddelande som Sjöfartsverket kommer att skicka ut via det landbaserade AIS systemet. True Heading har hållit på med AIS sedan dess begynnelse och bla varit med ock skrivit den standard som AIS baseras på både inom IEC, ITU och IALA. Vi har också testat NASA mot alla andra mottagare som finns på marknaden på ett vetenskapligt sätt och den har en rimligt bra mottagningsfunktion men dock endast på en av AIS två kanaler. Det är också väl känt att AIS kanalerna i vissa områden och under vissa förutsättningar är ganska känsligt för störning. Vad gör man med en enkanalig mottagare om man blir utstörd på den? På NASA finns heller ingen indikering att man är utstörd som det finns på alla andra mottagare på marknaden.

Non dolent

Anders

Anders Bergström | e-post


Torsdag 31 Mars 2005, 10:43


Hej Anders!

"Vidare kommer man med en enkanalig mottagare att tappa många av de textmeddelande och säkerhetsmeddelande som Sjöfartsverket kommer att skicka ut via det landbaserade AIS systemet."


kan du förklara varför man kommer att tappa en massa medellanden med en 'enkanalig' ??

sen en helt annan fråga som egentligen är mycket mer intressant för oss långseglare,
hur långt har ni kommit med Class-B transpondrar !

jag ser detta med en ren mottagare bara som 'ett halvt steg i rätt riktning' det är en
riktig transponder som 'grejjen' !

Gunga Din


Torsdag 31 Mars 2005, 22:40


Hej Gunga din

AIS skickar ut information på två frekevenser simultant. AIS 1 = 87B (161,975 MHz) och AIS 2 = 88B (162,025 MHz). En AIS Transponder hoppar mellan frekvenserna på ett självorganiserande sätt som liknar ett slumpmässigt beteende. Detta innebär att ett meddelande skickas på en kanal ena gången och kanske på samma nästa gång men den tredje gången byter man helt beroende på hur länken är belastad och var det finns ledig plats att sända. Beroende på fartygets hastighets så styrs hur ofta transpondern sänder när det gäller den sk dynamiska informationen (Position, kurs, fart ,mm) Ett snabbt fartyg (över 23knop) skickar ofta meddelanden (var annan sekund) ett långsamt (till ankars) var tredje minut. Ibland kan man se att bara ena kanalen är nyttjad under en längre tid men oftast hoppar en population med transpondrar mellan kanalerna. När det gäller information om ett fartygs namn, storlek mm (Statisk information) så är det ett meddelande som tar två stycken tidsluckor vid varje sändning mot en för dynamisk. Den informationen skickas därför bara var 6:e minut på en av kanalerna dvs uppdatering på en enkanalig mottagare tar 12 minuter om man missar sändningen på en kanal. Vissa transpondrar skickar dock den statiska informationen två gånger, ibland på bägge kanalerna ibland bara på den ena.

Jag ser att intresset för Klass B ökar. Personligen tycker jag det skulle vara kul med Klass B men läget är ganska kärvt just nu i standardiseringen för detta där True Heading deltar bla som expert hjälp till Sjöfartsverket. USA trycker på för detta pga 11 September men Europa är mer kritiskt och vill se en operativt bra lösning och inte bara en teknisk (amerikansk) industriframdriven produkt. Mycket politik i detta. Det är också en hel del turbulens kring patentet för AIS som också försvårar utvecklingen för närvarande. Är du med i någon båtklubb så håll utkik efter ett erbjudande som vi kommer att gå ut med om att komma och berätta om AIS. Jag skall också lägga ut en länk på vår hemsida på ett föredrag jag håll om Klass B i höstas på Tyska Navigationssällskapet.

Anders

Anders Bergström | e-post


Torsdag 31 Mars 2005, 22:43


Hej igen Gunga din

Samma princip gäller även när en basstation skickar ut meddelanden men dessa allokeras i fast tidsluckor med ett visst intervall på den frekvens som är uppsatt för just den sändande basstationen. Eftersom vissa basstationer ibland är störda av duplex trafik på tex kanal 27 och 28 så kan dessa ibland skicka sina meddelande på bara en kanal.

Anders

Anders Bergström | e-post


Fredag 1 April 2005, 08:25


Hej Anders!

Och tack för svaret!

följdfråga, varför sänder en basstation i fasta tidsluckor medans fartygen har flytande?

Gunga Din


Söndag 10 April 2005, 14:17


Har varit utomskärs och provat
"Ser " fartyg på >25 Nm
5/8 dels antenn, 3m över vattenytan
Har inte provat senaste versionen av Seaclear ännu

Lasse L | e-post | hemsida


Onsdag 13 April 2005, 20:13


Hej Gunga Din
Anledningen att basstationer använder fasta tidsluckor (FATDMA) är främst att man skall kunna säkra sändningarna för basstationerna då dessa kan anses ha prioritet. Det är också för att lättare kunna planera basstationsnät på nationell och internationell basis. Bara i sverige finns idag 35 basstationer som ägs av Sjöfartsverket men som sköts av ett bolag som heter Telemar. De säljer bla och AIS informationen till tex hamnar och redar likt AIS live men med bättre uppdateringshastighet och kvalitet.

Anders

Anders Bergström | e-post


Torsdag 14 April 2005, 10:30


Hej igen Anders

"De säljer bla och AIS informationen till tex hamnar och redar likt AIS live men med bättre uppdateringshastighet och kvalitet.

Anders "

'säljer' dom AIS-info?, kommer den inte in automatiskt på AIS-mottagaren, är det något
abbonemang?

Gunga Din


Torsdag 14 April 2005, 11:14


De säljer väl AIS-data till de, som vill se fartygen som ligger bortom de 20-50 Nm, som man kan se med egen mottagare. T.ex. i andra hamnar.

Hasse | hemsida


Måndag 25 April 2005, 22:14


Med en koppling till ett nätverk av AIS stationer kan man se bortom sin egen räckvidd precis som Hasse säger. Telemar erbjuder denna tjänst för en månadskostnad och man för se sina "egna" fartyg och de som valt att vara öppna för andra att se som tex sjöfartsverkets alla arbets- och lotsbåtar.

Anders

Anders Bergström | e-post


< Index - AIS RX YACHT True Heading

Sida 1

     Till AIS-sidan