< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 2   >  Sista sidan! >|   <%new%>
ShipPlotter med sharing
73 svar hittills.

Fredag 18 Mars 2005, 15:36 ShipPlotter med sharing (Ursprungligt inlägg)


ShipPlotter är fantastiskt. Även om man inte kan se några fartyg i sitt område, kan se fartyg runt halva jorden.
Jag har sett fartyg i Öresund, Nordnorge, utanför Stockholm, Kalmar, Göteborg och massor i Engelska kanalen.
Just nu ser jag även en Bogserbåt i Vänern (Karlstad).
Finns det fler i Norge, Danmark, Sverige och Finland, som vill dela med sig, av det de ser?

Hasse | hemsida


Fredag 18 Mars 2005, 16:57


Jeg ser at man har sharing i ShipPlotter. Her må du forklare litt fremgangsmåten, Hasse. Kunne tenke meg å teste dette ut og dele Oslofjorden med fler.

Astor | hemsida


Fredag 18 Mars 2005, 17:50


Det är enkelt. Internet måste vara uppkopplat. Välj i menyn, Options/Sharing/Enable.
Sedan skickas/mottages data och uppdateras automatiskt en gång/minut.

Om man inte har någon karta över området, går det i alla fall att se båtarna på världskartan.

Hasse | hemsida


Fredag 18 Mars 2005, 23:19


Jeg har egen hjemmeside. kan jeg linke den mot denne? I så fall må jeg vel definere den også der?

Astor | hemsida


Lördag 19 Mars 2005, 11:02


Det går bra att lägga bilden på egen hemsida. Den sparas då som .jpg-fil i den storlek den har i ShipPlotters fönster.
Gå till Options/Output/Image capture: Skriv in bildens namn och Saving interval, t.ex. 60 sek.
Sedan Options/Output/FTP/FTP setup: Skriv in din adress, username och password. Bocka för "FTP images automatically".
Bilden infogas sedan i hemsidan på samma sätt som andra bilder.
Vet inte om jag glömt något, men mer finns i hjälpen till ShipPlotter.

Hasse | hemsida


Lördag 19 Mars 2005, 14:01


hei Astor.
Gleder meg virkelig hvis (når) du får til dette.
Morsomt å følge skipstrafikken av og til en mørk vinterkveld

Desverre bor jeg langt fra sjøen, ellers ville jeg også forsøkt dette.
Lykke til
mvh jan

Jan Eikeland


Måndag 21 Mars 2005, 14:18


Har forsøkt legge ut Oslofjorden med AIs men får flg. feilmelding: Error 12003 in sending file: osv. en fil som slutter med jpg.

Astor | hemsida


Måndag 21 Mars 2005, 15:01


Hej Astor!
Har du skrivit samma adress användarnamn och lösenord, som du har i ditt vanliga FTP-program, så skall det fungera. Det gör det för mig.

Hasse | hemsida


Fredag 25 Mars 2005, 18:40


Nu ser jag båtar vid Norges sydkust med sharing, men ser inte exakt var de är. Jag har inte någon bra karta.

Hasse | hemsida


Lördag 26 Mars 2005, 19:38


Noen gang har jeg tungt for det. Hvordan får du til dette?

Astor | hemsida


Lördag 26 Mars 2005, 20:21


Nu ser jag 48 fartyg i Göteborg. Hittar du inte rätt knapp, Astor?

Hasse | hemsida


Lördag 26 Mars 2005, 21:30


Jeg får skip opp på skjermen. Det går ok. Men å legge ut på nettet, da stopper det opp.
God påske til alle på forumet.

Astor | hemsida


Lördag 2 April 2005, 23:44


"Det är enkelt. Internet måste vara uppkopplat. Välj i menyn, Options/Sharing/Enable.
Sedan skickas/mottages data och uppdateras automatiskt en gång/minut.

Om man inte har någon karta över området, går det i alla fall att se båtarna på världskartan.

Hasse | hemsida "

Hej Hasse !

Jag grejjar inte o koppla upp mig mot internet ! Vad gör jag för fel ?
men "Options/Sharing/Enable" är alltid 'grå', dvs det går inte o 'klicka' på den!

Gunga Din


Söndag 3 April 2005, 00:00


Har du registrert Shipplotter? Eller bruker du Trial version?

Kun registrerte brukere av shipplotter kan bruke sharing.

Daniel[NOR]


Söndag 3 April 2005, 00:50


Tack Daniel !

så enkelt var det, använder Trial-versionen !

Gunga Din


Söndag 3 April 2005, 08:23


I de nyare versionerna, är det bara att klicka på den blå knappen med de två pilarna, så är det klart.

Hasse | hemsida


Onsdag 6 April 2005, 15:19


Da er Oslofjorden med. Genialt med Sharing, når man skjønner hvordan dette funker. takk for gode råd, Hasse!!

Astor | hemsida


Onsdag 6 April 2005, 15:31


Nu ser jag också båtarna i Oslofjorden. Cirka 15 st. och 3 fasta AIS-stationer.

Hasse | hemsida


Lördag 7 Maj 2005, 16:40


Jag sitter och tittar på trafiken i och utaför Göteborg. Jag ser att det oftast är två som är uppkopplade med sharing, "p" och "s". "p" får in fartyg långt in i Göta älv, medan "s" får in de mindre båtarna och fartyg längre ut på sjön.
Skulle vara kul om de, och även andra, kunde dela med sig av sina erfarenheter. Vilken typ av antenn, antennplacering och typ av mottagare?
Det kunde vara bra att få en uppfattning, om vad man skall välja, när man tänker investera i ny antenn, och på vilka avstånd de normalt fungerar med landbaserad mottagare.

Startar en ny tråd för detta: "Min utrustning".

Hasse


Söndag 8 Maj 2005, 03:49


Hej Hasse,

Då svarar jag i den tråden istället, det är jag som är "p".

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Måndag 9 Maj 2005, 23:54


Hej!
Finns det andra program (typ seaclear) än shipplotter där man kan länka till sin hemsida eller något annat sätt att göra det på (från seaclear)?

Är det fler som har länkar till sin hemsida, där man kan se AIS info?

Hade själv tänkt att lägga ut informationen på min sida men vet inte hur man gör, kanske någon kan berätta.

Boatman | hemsida


Måndag 9 Maj 2005, 23:55 ShipPlotter med sharing


Hej!
Finns det andra program (typ seaclear) än shipplotter där man kan länka till sin hemsida eller något annat sätt att göra det på (från seaclear)?

Är det fler som har länkar till sin hemsida, där man kan se AIS info?

Hade själv tänkt att lägga ut informationen på min sida men vet inte hur man gör, kanske någon kan berätta.

Boatman | hemsida


Tisdag 10 Maj 2005, 19:54


Det finns säkert fler program, som kan FTP'a kartbilden till en hemsida. Ett exempel finns hos www.vagspel.se
ShipPlotter är så billigt och har så många bra funktioner, så jag tycker inte att det är någon idé att leta mer. Hur bra det blir, beror bara på vilka sjökort man använder.
Program som bara kopierar datorns skärm, och skickar iväg, har jag sett någonstans. Men det blir inte så snyggt att få med verktyg och menyrader.

Hasse


Tisdag 10 Maj 2005, 20:05


Tackar för svaret.
Har endast provat shipplotter som hastigast och endast trail versionen.
Tänkte koppla en NASA AIS mottagare till datorn men vad jag förstår så ska det inte vara några problem att visa informationen i shipplotter.
Har sjökort i bsb/kap format. Kan man visa dessa i shipplotter?
Om inte, var får man tag på sjökort som funkar?

Boatman | hemsida


Tisdag 10 Maj 2005, 21:33


ShipPlotter kan läsa bmp, jpg och kanske något mer nu. Om du kan konvertera dina kort till något av dessa format, är det lättast. Du kan även scanna från vanliga papperskort.
I ShipPlotters forum på Yahoo, finns det många färdigkalibrerade kartor att hämta. Om du inte har tittat där förut, så kan jag rekommendera det. Där finns mycket att läsa om bl.a. uppdateringar och andra tips.
Använd helst sjökort utan för mycket detaljer eller text, då det kan bli svårläst, om många fartyg befinner sig i området.

Hasse


Tisdag 10 Maj 2005, 22:40 ShipPlotter med sharing


Hvordan kan man se hvem som er hvem. Jeg ligger tidvis ute med Oslofjorden fra min posisjon på Hurum. 3 mil syd for Drammen. 150 m.o.h. med en tre meter lang 2-meter-antanne. Bruker AIS-Engine fra Nasa.

Astor | hemsida


Tisdag 10 Maj 2005, 22:53


Titta i menyn Help/About ShipPlotter. Där finns en bokstav efter ditt reg-nummer. Det syns om man sätter markören på ett fartyg. Jag tror att du har ett "c".

Hasse


Onsdag 11 Maj 2005, 16:29


Det er riktig. Jeg har en "c".

Astor | hemsida


Torsdag 12 Maj 2005, 14:04 ShipPlotter med sharing


Vill bara påminna om, att de flesta fick ny ID-bokstav vid förra uppdateringen av ShipPlotter.
Nu har jag "l" =litet "L". (Svårt att se skillnad på l och I med detta teckensnitt).
Synd att flera användare kan ha samma bokstav, men det finns ju inte så många bokstäver.

Hasse


Fredag 13 Maj 2005, 19:53 ShipPlotter med sharing


Hej, har en fråga...
har registrerat shipplotter men min shere är fortfarande grå fast jag är på nätet... någon som har en ide.. ´kul att få igång har sikten mellan åland och sverige....

Karl Nordstedt | e-post


Fredag 13 Maj 2005, 20:46 ShipPlotter med sharing


Har du matat in ditt registreringsnummer (som du fått med e-post)?
Kolla under helpmenyn/About ShipPlotter, att du är registrerad och att ditt nummer finns där.
Om det ändå inte fungerar, så kan du fråga i ShipPlotter-forumet på Yahoo.
För mig fungerade det på en gång, Jag har sedan dess uppdaterat programmet flera gånger, utan problem.

Obs: Du behöver normalt inte göra om registreringen när du uppdaterar till ny version, endast om du byter dator och liknande. Har man betalat en gång, så vet de vem man är, även om man får nytt regnummer.

Hasse


Fredag 13 Maj 2005, 21:49 ShipPlotter med sharing


Har kollat att det är registrerat men det går i allafall inte...

Karl Nordstedt | e-post


Lördag 14 Maj 2005, 10:07 ShipPlotter med sharing


Hej allihopa ! nu har jag äntligen fått igång internet sharing, tråkigt bara att man inte har fast uppkoppling men det är på gång! jag bor på ön söderöra 10 mil norr om stockholm och får in båtar bort till åland dvs alla båtar istort sett som skall till norra finland och sverige samt all trafik i norra farleden in till stockhom... felet berodde på att jag inte hade ställt om demoulation och då fick man inte skicka ( beror på att man inte skall skicka "falsk ekon och osäkra" )

Karl Nordstedt | e-post


Lördag 14 Maj 2005, 12:57 ShipPlotter med sharing


Kul att det fungerar på Söderöra. Jag såg några fartyg där strax före 9 i morse, det måste vara "dina".

Hasse


Tisdag 17 Maj 2005, 14:12 ShipPlotter med sharing


Hej!
Har användt Shipplotter en tid nu och tycker att det bara blir bättre och bättre ju mer jag använder det.
Sharing funktionen är toppen. Delar själv ut Öresund, hoppas ni andra har nytta av det. Behöver ni kartor har jag ett antal över södra Sverige samt även lite över England och Engelska kanalen samt även Södra Nordsjön.
Hade varit kul om någon delade ut vid Varberg, Falkenberg eller Halmstad, då hade man täckt nästan hela västkusten ända ner till Bornholm (nästan) ;-)

//

Boatman | e-post | hemsida


Onsdag 18 Maj 2005, 12:19 ShipPlotter med sharing


Täckning på Ålands hav vore kul, lycka till med bredbandet. Över huvud taget behövs det några fler på ostkusten. Lite förvånande att det inte är någon i Sthlm som delar.

Senaste versionen av ShipPlotter läser nu BSB/KAP-sjökort direkt. Perfekt för oss som redan köpt svenska BSB-kort.

/Marcus

Marcus | e-post


Torsdag 19 Maj 2005, 17:18 ShipPlotter med sharing


Håller med, det borde finnas fler på ostkusten som är intresserade av AIS och dela ut där.
Någon som vet om man kan använda vektorkort i shipplotter och i så fall hur man laddar dem.
De finns med i menyn men inget händer när man försöker ladda kortet.
//

Boatman | e-post | hemsida


Söndag 22 Maj 2005, 09:12 ShipPlotter med sharing


Når jeg bruker ShipPlotter og com-port må jeg trykke inn "01" knappen. Da saver den alt som kommer inn og fyller opp harddisken ganske fort. Hvordan skal jeg unngå at den går i "rec"?
Trykker jeg inn den grønne knappen aktiviserer jeg kun får lydinngang.
Stemmer dette?

Astor | hemsida


Söndag 22 Maj 2005, 10:54 ShipPlotter med sharing


Hej Astor!
Titta i mappen "Log Files" vilken fil som är så stor. Du kan ta bort bocken vid "Log decoded messages" eller "Log hex messages".
När man använder sharing, kan man snabba upp datorn genom att begränsa området till t.ex. 500 nm i inställningarna (skruvnyckeln) "Omit ship beyond"...

Hasse


Söndag 22 Maj 2005, 16:30 ShipPlotter med sharing


Da er alt som det skal igjen! Mange takk!

Astor | hemsida


Söndag 22 Maj 2005, 22:53 ShipPlotter med sharing


Utenfor Kragerø ett sted er det kommet et fint supplement til norskekysten. Han har signaturen X.

Astor | hemsida


Tisdag 27 September 2005, 16:35 ShipPlotter med sharing


Hej.
Om jag förstått rätt så måste man själv ha en mottagare kopplad till ShipPlotter och sända info för att få tillgång till andra ShipPlotter avändares info. Man kan inte bara ha ett registrerat ShipPlotter program och använda sig av sharing och ta del av andras info. Är det rätt tolkat?

Olle Holmberg | e-post


Tisdag 27 September 2005, 21:51 ShipPlotter med sharing


Du behöver inte ha egen mottagare, för att ta del av sharingfunktionen.
Det enda du behöver, är en Internetuppkoppling och att programmet är registrerat.

Hasse | hemsida


Onsdag 28 September 2005, 07:00 ShipPlotter med sharing


Hej och tack för svaret.
Lyckades klura ut det efter en del funderande (hade glömt ta bort X i "upload only"). Nu är det bara att försöka hitta några lämpliga sjökort (kartor) att använda. Några tips vart man kan hitta sådana gratis? (bor i Stockholm)

Olle Holmberg | e-post


Söndag 22 Januari 2006, 19:03 ShipPlotter med sharing


Ja, skulle vara trevligt att ha fina kartor. Finns ju lite att välja på hos http://www.solentwaters.co.uk/General%20Shipping%20Information/Shipplotter%20Charts/index.html

Gäst


Onsdag 25 Januari 2006, 15:44 ShipPlotter med sharing


Finns det andra "sharing"-servrar än www.coaa.co.uk?

Gäst


Torsdag 20 April 2006, 16:52 ShipPlotter med sharing


kan man se båtar ända till bornholm och polen? Om man bor på sydkusten når ens Shipplotter så långt?

Skippo


Torsdag 20 April 2006, 20:29 ShipPlotter med sharing


Det går att se båtar var som helst, bara det finns någon med SkipPlotter som vill dela med sig av vad dom tar emot. Bornholm, brukar jag se ibland, men Polen har jag inte sett ännu. Jag har inte något bra sjökort över den delen. I Tyskland, Holland och England och nästan hela Norges kust, ser man ofta. Skulle gärna själv vilja se mer från Vänern och Mälaren.
Med egen mottagare, kan du räkna med 20 - 50 distansminuter, beroende på antennplacering.

Hasse | hemsida


Fredag 21 April 2006, 16:43 ShipPlotter med sharing


tack, men hur många kilometer är 1 distansminut?

Skippo


Fredag 21 April 2006, 17:06 ShipPlotter med sharing


Vet ni var man kan få tag på all utrustning man behöver? Finns det någon bra affär här i sydsverige i malmöområdet och sydkusten och ungefär hur mycket skulle allt kosta? Hoppas att någon kan hjälpa mig.
Skippo

Skippo


< Index - ShipPlotter med sharing

Sida 1 2   >  Sista sidan! >|  

     Till AIS-sidan