< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Avkodning
10 svar hittills.

Måndag 21 April 2008, 16:49 Avkodning (Ursprungligt inlägg)


Håller på att bygga om min scanner för avkodning av ais.Vad behöver jag för kabel mellan monopluggen och datorn?.Läste om någon som körde med hörlurssladd till mic utgången.Någon som kan hjälpa mej?.

Krille


Måndag 21 April 2008, 17:24 Avkodning


Bäst är nog att använda en skärmad kabel t.ex. en mikrofonkabel.
På mottagaren kan man använda en monokontakt men på datorsidan är det bäst att använda en stereoplugg. Annars finns det risk att signalen kortsluts mot jord.

Hasse | hemsida


Tisdag 22 April 2008, 16:52 Avkodning


Hej Hasse.Skulle du rekommendera att använda stereo plugg i båda ändar?.
Den här kanske?http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=14388589

Krille


Tisdag 22 April 2008, 18:45 Avkodning


Det passar nog bra. Det finns sådana kablar att köpa. Eller du kanske redan har en stereosladd.
Jag har råkat ut för kortsluting, när man använder monoplugg till ljudkortet. Därav varningen.

Hasse | hemsida


Onsdag 14 Maj 2008, 19:19 Avkodning


Fått ihop grejorna,men får knappt mätbar signal från rå datan påSP.Beror detta endast på att jag inte kör med yttreantenn??.Bor ca 1km från kusten och hör en hel del fartyg när jag scannar som vanligt med org pinnen.

Krille


Torsdag 15 Maj 2008, 16:16 Avkodning


Om du kan höra VHF-trafiken, bör du också få in AIS-datan.
Om signalen till datorn är för svag, kan du prova att välja mikrofoningången i stället för linje. Väljs i mixern.
Jag har antennen 5 km från sjön, 10 meter upp och får in båtar 15-20 nm bort. Basstationer drygt 40 nm från min antenn. Använder nu en AIS-mottagare: SR162. Då slipper man använda ShipPlotters avkodning och allt blir mycket enklare.

Hasse | hemsida


Måndag 19 Maj 2008, 19:12 Avkodning


Bor ca 1km från havet och hör som sagt hyfsat med fartyg på vanlig vhf.Provat att byta till mic ingång men resultatet blev plus minus noll.Ser en antydan till reaktion på rådatan men mer är det inte.Kanske mitt ljudkort är för antikt för att kunna ta in signalen.Är tacksam för förslag

Krille


Måndag 19 Maj 2008, 23:17 Avkodning


Använder du en vanlig ljudutgång från scannern?

Normalt finns ingen "rå" utgång i en scanner utan man får löda sig in vid någon krets (discriminator output har jag för mig det heter).

Vad är det för scanner? var har du kopplat in dig?

Påstår Pelle

Pelle | e-post | hemsida


Tisdag 20 Maj 2008, 17:30 Avkodning


Hej.Scannern är en UBC 92 XLT som är "ombyggd" via disk utgången precis som du säger.Därefter kör jag in signalen som Hasse sa i tråden ovan(mic ingången).Signalen i SP även kallad rådata ser du ungefär som en ekg kurva.Men som sagt min kurva svänger bara som en krusning på vattnet.

Krille


Tisdag 20 Maj 2008, 21:35 Avkodning


Kolla om din hårdvara verkligen lämnar något ut och om ditt ljudkort fungerar:

Ratta in en stark station med god signal. Jag har för mig att många diskriminator-chip använder olika utgångar (pinnar) för NFM och WFM, så gör detta i samma mode som du använder för AIS-mottagningen.

Använd Ljudinspelaren i Windows för att spela in en snutt av din station. Får du
en anständig inspelning då är nog det mesta i ordning och du får fortsätta felsökningen inne i Shipplotter. Då signalen kommer direkt från diskriminatorn kommer tal/musik att låta illa, men det skall vara läsbart.

Blir det ingen inspelning trots trixande med nivåer och linjeväljare i Mixern är
det troligt att din radio/diskriminator inte lämnar ifrån sig någon signal.

Har du något du kan mäta med i "PC-änden" av kabeln så gör det. Minst några mV bör du ha om du tänker köra via PC:ns mikrofoningång, cirka 10 gånger högre för linjeingången. Kan du inte mäta något alls är det fel. Kortsluten kabel? Risig lödning inne i radion?

Har du en "DC-offset" på signalen från din diskriminator, dvs en relativt konstant
likspänning på nån eller ett par volt? Det är möjligt att ditt ljudkort inte trivs med
detta. En liten kondensator, 10--100 nF, i serie med signalen kanske kan hjälpa?

Visar mätinstrumentet god signal men inget spelas in? Anslut en mikrofon till datorn och sjung en snutt, gärna något jazzbetonat, Går det att spela in då?

Om det fortfarande inte fungerar så har du iallafall ringat in problemet.

Robert Larsson


Lördag 24 Maj 2008, 16:20 Avkodning


Japp,verkar som du har rätt Robban.Scannern lämnar inget ljud ifrån sej.Antagligen strul med lödning eller så fungerar inte disc utgången.tack för support från er.Funderar på att skaffa en riktig mottagare så slippar man en massa strul:).

Krille


< Index - Avkodning

Sida 1

     Till AIS-sidan