< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Ship Plotters Sharing Server
6 svar hittills.

Tisdag 3 Januari 2006, 21:40 Ship Plotters Sharing Server (Ursprungligt inlägg)


Efter att nu äntligen ha registrerat Ship Plotter så får man ju då tillgång till den fina serverservice "Sharing", som innebär att man kan se skeppstrafiken live i stort sett i hela Nord Europa.
Men vad med resten av världen?? Finns det nån server som täcker t.ex fjärran Östern som man kan hämta data hos?? Hong Kong?? I servern "www.coaa.co.uk" finns i alla fall bara Norra Europa?? Nån som känner till detta??

Tirill | e-post


Tisdag 3 Januari 2006, 22:01 Ship Plotters Sharing Server


Hej,
Jag brukar använda mig av sidan "aislive.com" . Här har du lite olika ställen runt om i världen att titta på.

Hälsningar

Per Leward | e-post | hemsida


Tisdag 3 Januari 2006, 22:46 Ship Plotters Sharing Server


Alla som använder Ship Plotter, kan använda samma server ovavsett var de är. Men det är nog många som bara tjuvtittar utan att dela med sig. Många kanske inte ens har en mottagare.
Jag har bara tittat i europa, så vad som finns på andra platser vet jag inte.

Hasse | hemsida


Onsdag 4 Januari 2006, 13:15 Ship Plotters Sharing Server


Själv kör jag mot den server som är default i Shipplotter och såg, senast igår, fartyg från andra delar av världen än Europa. Men speciellt mycket var det inte....

Delar dock ännu inte med mig av trafiken härifrån. Detta pga att Shipplotter på en 400 MHz Win2000 Server inte är riktigt kompatibelt. Bara vid avkodning av AIS-data ligger CPU-användningen konstant på ~100% :(
Ny burk är iaf på gång...

/Robban

Robban, Gävle | e-post | hemsida


Onsdag 4 Januari 2006, 14:15 Ship Plotters Sharing Server


Jag kör en gammal pc också, så jag vet hur det är. Det finns ett par sätt att snabba upp programmet. Om jag plockar upp allt från hela världen med sharing och startar med den gröna dekoderknappen, blir det nästan helstopp. Men om man begränsar upptagningsområdet och och startar med serieknappen [01], så blir det mycket snabbare. Den inbyggda avkodningen tar mycket kraft ur datorn.
Jag har begränsat området till 400 nm från min hempossition och tänker absolut köpa en färdig ais-mottagere. Tänk på att ju mer båtar man ser, desto trögare blir datorn. När jag zoomar in till ett mindre område, går det mycket snabbare.

Hasse | hemsida


Torsdag 5 Januari 2006, 22:38 Ship Plotters Sharing Server


Hej igen

Jo, så var då detta problem löst, nästan i alla fall. Problemet var ju inställningen under "omit ships beyond". Där stod programmet inställt på default värdet "1000 nm". En nolla till där och det poppade upp saker lite varstans i världen. Dock inte Hong Kong som var det stället jag primärt ville se. Men just nu är det natt därborta. Skall hålla uppsikt på fördagen får vi se om det inte är nån som lägger ut informationen på servern.

Tack i alla fall för alla goda råd.

Tirill | e-post


Tisdag 24 April 2007, 21:06 Ship Plotters Sharing Server


Om man vill se faryg i andra delar av världen kan man väl ställa in sin hem position i den delen och ändra omit till bara 100 Nm. Om man har en äldre tögare dator och kör server mode så borde det ju vara ett bra alternativ. Problemet är väl främst att det inte är så många som delar utanför Europa.

Robert


< Index - Ship Plotters Sharing Server

Sida 1

     Till AIS-sidan