< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Nasa AIS Engine
33 svar hittills.

Tisdag 22 Mars 2005, 18:59 Nasa AIS Engine (Ursprungligt inlägg)


Har hørt at noen har problemer med å få frem navnet på fartøyene når De bruker NASA AIS engine. De får kun frem MMSI nummeret...
Stemmer dette?

Daniel[NOR]


Tisdag 22 Mars 2005, 19:21


Hej Daniel !

Jag tror inte det beror på Nasa Ais engine !

Utan på att viss Ais-info, däribland namnet på båten bara uppdateras var 6 minut.......
här nedan finns lite info om vad som sänd och hur ofta

http://www.navcen.uscg.gov/enav/ais/what_AIS_broadcasts.htm

Gunga Din


Tisdag 22 Mars 2005, 22:05


Hej!
Hörde på båtmässan att NASA bara tar emot hälften av alla meddelande så det kanske är därför som man ej får all information.

Johan

Johan Westlund | e-post


Onsdag 23 Mars 2005, 08:30


Hej Johan !

Varför skulle Nasa bara ta emot hälften ??

Gunga Din


Onsdag 23 Mars 2005, 22:43


För att det lär vara en simplex mottagare. Man ska kunna välja mellan den ena eller den andra ais frekvensen men inte båda samtidigt.

Johan Westlund | e-post


Lördag 26 Mars 2005, 18:04


Hej!

Det är ett vanligt marknadsföringsknep av TrueHeading som säljer den dyrare enheten att nämna att Nasa Marine enbart tar emot hälften av meddelanden.
Det stämmer inte alls. Vilket TrueHeading borde kolla upp innan de gör sådana uttalanden på mässan. Vi har flera kunder som fått denna information av TrueHeading.

NasaMarine är simplex - Den lyssnar på en kanal. Men flera kommande program
kan byta mellan de två AIS kanalerna. (Detta finns bättre förklarat på vår hemsida www.marinkedjan.se)
Den ena kanalen sänds alla meddelanden på och tas emot av NasaMarine enheten. Den andra sänder samma meddelanden! Inga andra och är till för redundans för sjötrafiken.
Du missar inga meddelanden med NasaMarine enheten.

Vi har jämfört produkterna NasaMarine AIS vs TrueHeading och vi tar emot exakt samma antal meddelanden.

Thomas Holm | e-post | hemsida


Lördag 26 Mars 2005, 19:14


Tror nog för egen del att det stämmer som Trueheading säger. De uppgifter jag har fått är att NASA marine är ett "källarföretag" som som prånglar ut lågkvalitativa instrument.

Kalle | e-post


Lördag 26 Mars 2005, 23:15


Hej

Det är tråkigt att du anser det.
Har du någonsin sett eller känt på någon av deras produkter?
Sen vi på Marinkedjan.se tog in NasaMarine i Sverige har vi haft ett stort antal väldigt nöjda kunder.
NasaMarine är dessutom inget källarföretag utan relativt stora nere på kontinenten.
Som en ren följd av att vi på Marinkedjan.se har tagit in dem kommer b.la. Watski sälja dem under hösten.

Thomas Holm | e-post | hemsida


Söndag 27 Mars 2005, 16:12


Ang. Nasa AIS radar receiver.
En bra apparat, Visar vad som lovas i manualen:Fartygets MMSI nummer, dess position (ei namn) dess status e.g. om den är i hamn, för ankar, under gång osv.
Man kan sätta larmringar från 0,5-16nM. Om ett AIS bärande fartyg kommer innanför den larmsätta ringen, ljuder larmsignalen. Man ser fartygens position på plotterskärmen.
Det är all information en båtfarare behöver. (vad fartyget heter, spelar ingen roll, utom bara för dom nyfikna !)
Nasa tillverkar mycket bra båtinstrument. T.ex. Navtax mottagare, radio mottagare och annan instrument, av hög klass.
Vill ni ha en sändande AIS, apparat, får ni betala minst 10 ggr, mer för en sådan,
Eller tycker ni att att Nasa är för billigt, så är det bara till att betala mer, om ni hittar en motsvarande HI
Själv beställde jag apparaten från England, kostade 245,- pund + 15 pund i frackt (ej moms eller skatt i Sverige, det är ju ett EU land)

Arvo | e-post


Söndag 27 Mars 2005, 19:20


Jag är inte "nyfiken" men info om fartygets namn är en viktig uppgift.
Det underlättar när man vill anropa fartyget.

Lasse L | e-post | hemsida


Söndag 27 Mars 2005, 19:47


Yterligare om mitt tidigare gjorda inlägg, om Nasa AIS mm.
Detta företag Nasa i England, är verkligen inget "källarföretag". Om dom gör billiga apparater för oss fritids seglare, så behöver det inte vara av dålig kvalitet. Dom har tillverkat t.ex Naxtex mottagare i flera olika modeller. En Nasa RTTY väder mottagare (fungerar på kortvåg. 4 olika frekvenser.Tar enot DWD-s sändningar, och har en täkning och information rundt hela Europa, med täkning ochså för Östra Atlnten)
Dom har ochså Kortvågsradio (SSB) och tillsatser för VäderFax.
Vad man i Sverige har sålt, med åren är dom gamla "kända" märken, som givetvis är "bäst"??? och dyrast !!!!! Men behöver nödvändigtvis inte alls vara av bättre kvalitet.
Även Silvas instrument görs, idag, förmodligen i Kina ??
En annan, AIS mottagare, heter: RadarPlus AIS Reveiver SL161R, men kostar 999.- Eng.Pund.
Hur den fungerar, vet jag ej.
Men dom AIS, som ochå innehåller sändare, minst 10 ggr, vad en Nasa mottagare kostar.
Det skulle se, om alla båtar på fjärden skulle ha aktiva AIS. Det voro ju ingen nytta med att sitta vid PC-n eller Displayen och titta på detta. Visst voro det kul att se allas namn, och kunna ropa upp dom. Men detta skall ju inte bli en leksak heller.
Det är i första hand för den komersiella båttrafiken och för trafikledning. !!!

Arvo | e-post


Söndag 27 Mars 2005, 21:25


Det är löjligt att nämna att nasa skulle vara ett källar företag. Då har man fått lite för mycket information från Watski och andra.
Jag köpte från marinkedjan en radar AIS enhet. Den är av mycket bra kvalite och funktionerna är helt vad jag behöver. Att sen marinkedjans support hjälpte mig i början gör att jag rekommenderar dem för dem som skall köpa ais enhet

Dan Hansson | e-post


Söndag 27 Mars 2005, 22:10


Nu bli jag förvirrad.....Får man inte fartygsnamnet via NASAs AIS? Det är en viktig information!!

Göran | e-post


Söndag 27 Mars 2005, 22:18


Hej

Du får alla information med Nasa AIS. Den missar ingen information överhuvudtaget!

Thomas Holm | e-post | hemsida


Söndag 27 Mars 2005, 22:35


Hej Thomas!

Tack för svaret! Har bara positiva erfarenheter av NASAs grejor, har kört med deras kortvågsmottagare flera år nu och den fungerar bara bra. Har du hunnit testa Fugawi ENC med AIS ännu?

Hälsar Göran

Göran | e-post


Måndag 28 Mars 2005, 01:01


Hej på er. Vill också berätta att även jag äger en Nasa AIS och den fungerar
mycket bra. Det kan ta upp till 6 minuter innan man har all info om
närliggande AIS-bärande fartyg (inget unikt för Nasa). Enheten fungerar
fin-fint i SeaClear. Givetvis syns allt, namn, MMSI, position, destination
(om detta matats in av fartyget) fart, kurs etc. Läser man om AIS kan man
konstatera att den andra kanalen används som Thomas säger för redundans, dvs
om huvudkanalen blir full. Med tanke på att varje utsändning tar ca 30
milisekunder, får det plats ganska många fartyg i din närhet innan kanalen
blir full. Det händer nog inte förrän kanske alla fartyg i hela landet har
AIS-transpondrar, inklussive samtliga fritidsbåtar. Men då anser jag att min
AIS-enhet är avskriven om sidådär 15--20 år. True Headings enhet är säkert
bra den med. Själv tyckte jag det skilljde löjligt lite mellan den med och
den utan GPS inbyggt. Och för mig som har alla övriga instrument redan ville
jag ha en utan. Dessutom vill jag ha en GPS med display för de gånger
notebooken inte åker med eller den slutar fungera till sjöss.

Joakim Nömell | e-post | hemsida


Tisdag 29 Mars 2005, 00:52


Min Nasa AIS Radar (plotter) tar imot både MMSI og skipsnavn.

Geir

Sirdalsrypa | e-post


Torsdag 31 Mars 2005, 10:39


Hej Alla

Det är tråkigt att det hela tiden påstås att NASA och AIS RX YACHT testats mot varandra. Jag vågar påstå att de enda som gjort detta är vi på True Heading. I detta sammanhang vill jag gärna påpeka att True Heading inte har några synpunkter på Marinkedjan eller NASA som företag utan vi har tom varit i kontakt med Thomas som då visat intresse för att sälja även vår produkt via Marinkedjan. Också att påstå att en enkanalig mottagare tar emot samma information som en tvåkanalig är inte sant. En selektiv tvåkanalig mottagare låter ju vackert men är och förblir en enkanalig mottagare. AIS är och förblir ett system som arbetar simultant på kanalerna 87B och 88B, så är systemet designat och det finns ingen kompromiss kring detta. Däremot kan jag hålla med om att NASA är ett bra alternativ prismässigt om man ej skall använda det för att förbättra sin navigatoriska säkerhet utan för att tex sitta i sommarstugan och följa fartygstrafiken.
AIS RX YACHT kostar dock mindre än dubbelt så mycket som NASA mottagaren och då ingår dessutom en GPS mottagare.

Fair winds

Anders
True Heading AB

Anders Bergström | e-post


Fredag 8 April 2005, 13:55


Har netop fået adgang til NASA AIS engine. Hvordan ser man hvilken kanal den arbejder på? Kan man skifte kanal? Hvordan? Anvender SEA CLEAR ll.
Hilsen Michael.

michael | e-post


Fredag 8 April 2005, 17:20


Det pågår mycket diskussioner om NASA AIS engine i ShipPlotter´s forum. Jag tror t.o.m det finns ett program där som du kan hämta. För övrigt vet jag inget om, hur man kollar/ändrar kanalerna. Någon annan som vet?

Hasse | hemsida


Onsdag 22 Mars 2006, 13:45 Nasa AIS Engine


Har precis startat upp en nylevererad NASA AIS Radar.I instruktionsboken finns ett tillägg med ett antal "Software Updates". Där står bl.a. "Alternate A and B channel switching has been inkluded. (A,B,A,B, .....) Med andra ord en tvåkanalsmottagare!

Roland Anderberg | e-post


Torsdag 23 Mars 2006, 10:55 Nasa AIS Engine


"Med andra ord en tvåkanalsmottagare! "

Nej Roland, nu rör du till begreppen. Den byter kanal efter ett visst tidsintervall. Den kan ändå bara lyssna på en kanal åt gången. En rörlig enkanalsmottgare kanske man kan kalla det.

Om du vill lyssna på P2 och ungarna på P3, så motsvarar NASAn att du byter kanal var 10:e sekund. Det innebär inte att ni kan lyssna på bägge kanalerna samtidigt, vilket tvåkanalmottagarna kan.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Torsdag 23 Mars 2006, 19:39 Nasa AIS Engine


Finnes det muligheter for software-oppdatering av NASA Engine AIS?
I så fall hvor finner man dette?

Astor | hemsida


Torsdag 23 Mars 2006, 20:22 Nasa AIS Engine


Du kan beställa en ny PIC-processor från NASA i UK och stoppa i, om din mottagare inte redan har kanalväxling.

Gör ingen större skillnad, om du inte får en stark störning på en kanal så den blir blockerad. Du tar fortfarande statistiskt emot exakt 50 % av de utsända meddelandena.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Måndag 1 Oktober 2007, 17:32 Nasa AIS Engine


Nån som vet om NASA AIS Plotter tar emot signaler både från klass A (större fartyg) och klass B (oftast fritidsbåtar).

Hasse

Hasse | e-post


Måndag 1 Oktober 2007, 23:49 Nasa AIS Engine


Hej,

Jag vet inte om du menar AIS Radar eller AIS Engine, men jag tror det gäller samma sak för båda. Tidiga enheter (mina är från 2005) ser inte ClassB CS över huvud taget, medan senare firmware gör det. Jag vet inte om det infördes samtidigt som kanalväxling, men det är möjligt. Som sagt ovan, du kan beställa en ny PIC-processor från NASA i UK och stoppa i, om din mottagare inte redan har kanalväxling och ClassB-mottagning. Jag tror den kostar 10-15 UKP.

Om du istället vill ha samtliga meddelanden som sänds via AIS, som övriga mottagare tar emot, och är beredd att offra GPS-muxningen så finns det till AIS Engine en tredjeparts-processor från KATAS som heter AMC, All Messages Chip. Jag har 2 sådana på bordet och skall uppgradera mina NASA-mottagare med dessa de närmaste veckorna och kommer att återkomma med mer info. Den här utbytesprocessorn kostar 25 UKP ink porto och byts på samma sätt.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Måndag 1 Oktober 2007, 23:57 Nasa AIS Engine


Jag skrev: "Om du istället vill ha samtliga meddelanden..."

Förtydligande: samtliga meddelandeTYPER, dvs även SAR-helikoptrar, väderdata, andra binära meddelanden osv.

Man får ju fortfarande bara hälften av totalt utsända meddelanden jämfört med en tvåkanalig mottagare.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Tisdag 2 Oktober 2007, 10:49 Nasa AIS Engine


Nasas mottagare har fortfarande bara en radiodel som bara kan lyssna på en kanal i taget. Ska du sätta dit en ny radiodel och låsa varje del på var sin AIS-kanal???? Eller menar du att du ska kunna ta emot alla typer av meddelanden men fortfarande genom att lyssna på en kanal i taget???

/Marcus

Marcus | hemsida


Tisdag 2 Oktober 2007, 14:48 Nasa AIS Engine


Precis som jag skrev i förtydligandet så handlar det om vilka MsgID (meddelandetyper) i AIS-protokollet som avkodas och INTE en fråga om en vs två kanaler.

Var det något i förtydligandet som inte var tillräckligt tydligt?

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Tisdag 2 Oktober 2007, 20:42 Nasa AIS Engine


När AIS standarden skrevs (ITU R.M. 1371-1) så ville man att fartyg skulle sända på två frekvenser - först på den ena frekvensen (AIS1 161.975 MHz ) sen på den andra (AIS2 162.025 MHz) för att kunna undvika störningar. Det är inte exakt samma information som sänds men nästan.

Emil Larsson


Tisdag 2 Oktober 2007, 21:52 Nasa AIS Engine

Klicka, för bild i normal storlek
NASA AIS Radar (plotter)

Den här tråden innehåller två olika frågor. Den senare, var om NASA AIS PLOTTER tar emot class b-meddelanden. Jag kan inte svara säkert men den innehåller nog samma mottagare som den vanliga NASAn. Det finns säkert någon annan som kan svara på det.

Hasse R | hemsida


Onsdag 3 Oktober 2007, 02:39 Nasa AIS Engine


Jag vet inte varför mitt svar verkar skapa så många andra funderingar, själv tyckte jag det var ganska uttömmande... ;-))

Emil: Det där har vi diskuterat många gånger här. Efersom alla transpondrar sänder växelvis på de två kanalerna och båten flyttar sig däremellen så är det alltid olika information. Detta är framför allt viktigt med ClassB-transpindrar då de endast sänder var 30:e sekund. Om man bara tar in en kanal så får man bara uppdateringar 1 gång per minut, i bästa fall.

Hasse R: Det fins ingen produkt som heter AIS Plotter, även om det är ett bättre namn än AIS Radar som Nasa kallar den. Därav mitt svar, och ja, den har motsvarande revisioner i sin mjukvara och tidiga enheter behöver uppdateras, vad jag har hört från användare och Nasa. Jag har dock ingen själv så jag har inte förstahandsinformation.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Torsdag 1 November 2007, 00:39 Nasa AIS Engine


Nu har jag uppgraderat mina äldre AIS Engine med AMC-chipet från Katas. Samtidigt passade jag på att bygga in 3 lysdioder så att man bättre ser vad som pågår. En av de stora nackdelarna med AIS Engine har ju annars varit att man inte har en aning om den fungerar elller inte utan att ha datorn ansluten.

AMC är en utbytes-krets som ersätter den ursprungliga PIC-processorn. Den har 2 utgångar för en röd och en grön LED som visar avkodning av meddelanden. Jag valde att även sätta dit en gul för att indikera matningsspänning.

Det fungerar mycket bra, avkodning av ClassB och väderdata fungerar nu, och man vet att andra framtida funktioner t ex via binära meddelanden konmer att fungera. Lysdioderna är väldigt bra, man ser direkt vad som händer och att det finns spänning, inte minst viktigt då ett par av DC-kablarna har haft glappkontakt vid säkringshållaren.

Jag tog några bilder på hur jag gjorde och ur resultatet blev;

http://nasaamc.marcusaa.fastmail.fm/#


/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Torsdag 1 November 2007, 00:41 Nasa AIS Engine

Klicka, för bild i normal storlek
Nasa AIS Engine med LED

Bild:

Länk: nasaamc.marcusaa.fastmail.fm/#

Marcus Åkesson | e-post


< Index - Nasa AIS Engine

Sida 1

     Till AIS-sidan